Gå til innhold

Gjøre noe hygelig for nybakte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hva ville dere som helt ferske foreldre satt pris på at noen gjorde for dere den første tiden?

Jeg tror de har nok å gjøre med babyen, så besøk har jeg ikke tenkt å spørre om. Men feks komme innom med middag,

gi en gavekurv med ting de kan kose seg med, handle litt matvarer feks. Ser for meg at det å gå å handle kan være tiltak akkurat i den første perioden. Noen tips? Hva satte dere pris på at folk gjorde for dere?

Anonymkode: 2718e...54a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp med husarbeid, handle for de som du sier,  kommer egentlig ikke på så mye mer

Anonymkode: 4d559...29c

Skrevet

Jeg for min del ville satt pris på å bli behandlet akkurat som før etter at jeg fødte mine barn. Hadde en mann og vi delte på rengjøringen og middagslagingen. Vi brukte mye tid på å gå turer, gå på besøk, motta besøkende hjemme, være med venninner som også var hjemme med barn osv. 

Gå på besøk, ta med noe å tygge på og en liten gave til babyen.

Anonymkode: a49fd...045

• Liker 3
Skrevet

Tror de fleste vil at man bare skal fortsette som før...

Men vist de har en "problembaby" som feks sover ektremt lite, griner hele dagen, har kolikk eller lignende, så kan du jo tilby de å avlaste litt. Feks ta babyen med ut på tur på ettermiddagen så de får tatt en liten hvil, eller passe den litt hjemme hos de så de får tatt seg en dusj, vasket klær osv. 

• Liker 1
Skrevet

Att komma med en gryta med nylagad mat till föräldrarna. Eller lite hembakt bröd.

Skrevet

Jeg hadde satt kjempestor pris på å få en stor gryterett eller lignende som kunne fryses ned og varmes opp i porsjoner. Spiste nesten bare frossenpizza de første par ukene, så det hadde vært veldig velkomment. Eller hjemmebakt brød eller boller. :) 

• Liker 2
Skrevet

Hos oss var det unntakstilstand i 3-4 uker, minst. En gryte med middag for et par dager hadde vært gull verdt..

Anonymkode: 597e4...6d3

Skrevet

I den tiden hadde jeg helt nok med meg selv, babyen og mannen. Så jeg hadde satt stor pris på venninner

som forstod akkurat dette. I min venninne-gjeng var jeg den første som fikk barn, så det var veldig liten forståelse

for at jeg ikke hadde mulighet til å gå ut som før, tid til å snakke i timesvis i tlf osv.

Foruten det hadde jeg satt stor pris på hjelp med husarbeide, eller ett besøk som forstod at jeg var en mamma

i "amme-tåka" med alt det innebærer, og som ikke himla med øynene over alt baby-prat som naturlig følger med dette :)

Det høres ut som om du er en venninne som bryr deg og forstår, så bare fortsett med det...

Og etter hvert hadde de helt sikkert satt pris på en barnevakt i ny og ne for å kunne ha seg noen alenekvelder.

Anonymkode: b9b44...cff

Skrevet

Så hyggelig tanke! Vi satte pris på "ferdig" middagsretter til å varme opp, bakst og enkle sunne ting som ferdig oppskåret frukt/grønnsaker, juice, smoothies. 

Skrevet

Tusen takk for gode innspill dere! Virker som det er veldig forskjellig fra par til par.

Besøk tenker jeg at de kan si ifra om når de er klare, de vet at alle er ivrige etter å komme, så de får gi et lite tegn når tiden er inne til det. Veldig godt tips å ta med en gryterett som de kan fryse, da kan de spare det til senere hvis de ikke trenger det med engang. Kom gjerne med flere innspill :)

Skrevet

Jeg hadde et par venninner som liksom skulle gjøre noe fint for meg da jeg var nybakt mor, men det slo feil ut. Hun ene troppet opp på døra og skulle absolutt "avlaste" meg, og nærmest tvang meg til å la henne gå på vogntur med babyen. Skal sies at jeg ikke engang hadde kommet så langt selv. Endte opp med at jeg ble med på turen, men hun lot meg ikke trille vognen i et eneste sekund...

Hadde forresten ikke likt at noen skulle ordnet med verken mat eller husarbeid for meg. Det der ordnet mannen min og jeg selv, og generelt sett ønsket vi å få være litt I fred de første ukene. Satte stor pris på hun venninnen som ba meg med på fest da babyen var to måneder gammel; var utrolig deilig å komme seg ut av babybobla for noen timer😊

Anonymkode: 80d43...44e

Skrevet

Vi fikk vårt første barn i høst. Det ene besøket hadde med middag som vi kunne varme opp eller fryse ned til senere. Helt gull! Vi spiste knapt middag de første tre ukene.

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde et par venninner som liksom skulle gjøre noe fint for meg da jeg var nybakt mor, men det slo feil ut. Hun ene troppet opp på døra og skulle absolutt "avlaste" meg, og nærmest tvang meg til å la henne gå på vogntur med babyen. Skal sies at jeg ikke engang hadde kommet så langt selv. Endte opp med at jeg ble med på turen, men hun lot meg ikke trille vognen i et eneste sekund...

Hadde forresten ikke likt at noen skulle ordnet med verken mat eller husarbeid for meg. Det der ordnet mannen min og jeg selv, og generelt sett ønsket vi å få være litt I fred de første ukene. Satte stor pris på hun venninnen som ba meg med på fest da babyen var to måneder gammel; var utrolig deilig å komme seg ut av babybobla for noen timer😊

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville satt pris på å få mat levert? Det er jo fint at dere ordnet det selv, men det må jo også være deilig å slippe det? Jeg skal som sagt ikke invitere meg inn på besøk før de sier at det er greit, så det blir jo bare avlevering av en gryterett også dra igjen, slik at de ikke trenger å forholde seg til meg som gjest. Eller var det fordi du ville ha kontroll over hva du spiste selv?

Endret av nfdsjgd
Skrevet
51 minutter siden, nfdsjgd skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville satt pris på å få mat levert? Det er jo fint at dere ordnet det selv, men det må jo også være deilig å slippe det? Jeg skal som sagt ikke invitere meg inn på besøk før de sier at det er greit, så det blir jo bare avlevering av en gryterett også dra igjen, slik at de ikke trenger å forholde seg til meg som gjest. Eller var det fordi du ville ha kontroll over hva du spiste selv?

For min del klarte vi veldig fint å lage mat selv, og da mat som ikke gikk ut over brystmelka. Hadde en baby som reagerte dersom jeg spiste visse matvarer, og jeg var veldig påpasselig med hva jeg spiste.

En annen ting er at jeg aldri har likt å motta "almisser", om du skjønner. Hadde noen kommet med mat på døra, hadde jeg invitert dem inn for å være høflig. Men med tanke på hvor sliten jeg var den første tiden, og hvor lenge jeg gikk uten å få stelt meg skikkelig, så var ikke uanmeldt besøk det jeg likte best.

Men for all del, vi er alle forskjellige☺

Skrevet

AB over her.

Glemte å nevne at det var veldig hyggelig å bli invitert til andre. Da kunne vi komme, være i et par timer, og gå når det passet oss. Syntes det var mye bedre enn å ha folk hjemme hos oss. De gangene vi hadde folk hos oss, følte vi at vi måtte oppvarte med middag/kaffe/kake, samt at vi følte på at huset måtte være ryddig og rent. Ikke alle forsto at vi var trøtte og slitne, og de kunne sitte langt utover kvelden, gjerne uten å ta hintet da jeg prøvde å kvele gjesp etter gjesp. De gode minnene er faktisk fra da vi var på besøk hos andre; det var utrolig koselig😊

Skrevet

Jeg synes det var kjempekoselig at folk kom på besøk og behandlet oss som før. Vi hadde masse bakst i fryseren og kaffetrakteren var det bare å slå på. Vi hadde en ganske rolig baby som sov en del så vi hadde god tid til både dusjing, klesvask og middag. Tror aldri vi har laget så mange biffmiddager og Wellingtons som de første ukene. :ler:

Om man har en vanskelig baby tror jeg det hadde vært godt med litt hjelp. 

Skrevet

Høres ut som det er veldig varierende hvor mye eller lite besøk foreldre ønsker. Jeg er redd for å trå over deres grenser i forhold til besøk, så jeg tror nok jeg bare safer det med å komme med noe mat nå i starten. Om de er en av de som ikke synes noe om det, er det ikke verre enn at de ikke spiser det. Eller at kun faren spiser maten.

Takk for innspill, veldig intressant å høre hvordan andre opplever denne startfasen som nye foreldre :)

Skrevet

Ferdig middag er jo alltid fantastisk. Synes de fleste i hvert fall. En annen ting jeg husker at var veldig deilig, var når jeg fikk besøk av en venninne f eks, som gjerne hadde babyen i fanget og dikket og dullet, eller gikk rundt og bar på den. Bare sånn mens vi pratet, babyen min var i hvert fall fornøyd bare den fikk ligge inntil noen og gjerne bært rundt på. Så kunne jeg sitte med to hender ledige og drikke te :-) Må jo ikke eelske barn for å bære litt rundt på en liten bebis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...