Gå til innhold

Singel? Leie eller eie bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ment for single

Jeg bor per tid hjemme hos mine foreldre. Jeg blir ferdig med utdannelsen min til sommeren, og da tenker jeg at jeg har lyst å flytte ut. Jeg vil jo da tjene betydelig mer enn nå, og jeg trenger virkelig et sted for meg selv. 

Men så har jeg begynt å tenke på hva som er best: eie eller leie?

Jeg er singel per tid, og jeg tenker jo at det er dumt å feks kjøpe noe, også treffer jeg plutselig en kjæreste som også eier også blir det kluss med hvem sin leilighet man skal bo i osv. Men samtidig, jeg kan jo heller ikke gå utifra at jeg kommer til å få meg kjæreste innen et par år heller....Men så er det jo det å ha den følelsen av å faktisk eie noe som man kan bestemme helt selv over. 

Men så er det jo det å leie da. Det kommer jo helt an på, da det ikke kan være aaaaalt for dyrt, og samtidig må det være i et område jeg trives i og planløsningene bør være ok. Men samtidig så må jeg jo kunne få sjans til å spare litt slik at jeg senere kan få råd til å kjøpe noe. 

Så ja, hva gjorde dere single når deree skulle flytte ut?

Har lyst å høre om hva dere bestemte dere for, hvor dere er i dag, hvordan økonomien har vært. Er dere fornøyd/ikke fornøyd med valget? Dersom du har kjøpt, hvor mye kostet det? Dersom du leier, hvor mye betaler du i morgen?

Anonymkode: e374a...7f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du så heldig at du har penger til å kjøpe eget, det vil si 15% av kjøpesummen, og i tillegg tjener godt nok til å betjene et lån så kjøp eget. 
Synes problemstillingen din er bagateller egentlig. For det første, du har ikke kjæreste, og det blir mye hvis om og men dette her.
Gjør det enkelt, kjøp eget, har en evt kjæreste eget også, så selger ven den ene og kjøper seg inn hos den andre. 

Anonymkode: 27f45...724

• Liker 4
Skrevet

Jeg er singel og jeg eier. Om du har mulighet til det vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe. Jeg kjøpte en liten leilighet til rundt en mill. Fordelen med å være singel er jo at en ikke trenger store plassen. Veldig ofte så koster det minst like mye å leie som det koster å eie. 

Anonymkode: ec8de...bbc

• Liker 3
Skrevet

En hver fornuftig person vet at det er mest gunstig å eie egen bolig dersom man får mulighet til å kjøpe egen bolig. 

Anonymkode: aef34...e81

• Liker 4
Skrevet

Stresset blir å selge pga eiendomsmegler prisene. Eiendomsmeglere kan jo gjøre all jobben, nesten. Men de pengene blir uansett spist opp av å leie.

Det går også ann å leie ut leiligheten, selvom det medfører litt arbeid.

Skrevet

Jeg er singel og har kjøpt.

Selv om du hadde fått deg en kjæreste, så trenger dere jo ikke å flytte sammen med en gang. Og dersom dere blir samboere, så kan det jo være at din leilighet er den beste. Da kan evt han kjøpe seg inn dersom det skulle bli alternativ. Hvis du hadde flyttet til han, så kunne du ha leid ut din leilighet. Og kanskje med tiden solgt den.

Man kan selge via advokat, de er myyyye billigere :) Kommer til an på hvordan markedet osv er.

Anonymkode: 77a79...563

• Liker 1
Skrevet

Nå flytter man jo ikke sammen med en gang man treffer noen, så akkurat den potensielle kjæresten bør du ikke ta hensyn til tenker jeg. 

Anonymkode: 1d595...d17

• Liker 2
Skrevet

Kommer ann på dine prioteringer, ja i lengden lønner det seg å kjøpe,

men da har du også ett lån du må nedbetale i en 25 års tid.

Anonymkode: b4c55...03c

Skrevet

Jeg mener det er riktig å ikke eie med en gang.

Selv kjøpte jeg min første leilighet som 24-åring etter å ha bodd litt forskjellige steder i byen slik at jeg fant ut hvor jeg trivdes best (flyttet hjemmefra når jeg var 19 og sparte mens jeg leiet). 

Skal nevnes at dette var med oslopriser og oslolønn.

Skrevet

jeg er singel og eier. Jeg leier ut to rom i huset mitt som dekker mine avdrag til banken. dessuten er det lettere om du eier og den du dater leier. 

Anonymkode: 1505d...7d5

• Liker 2
Skrevet

Jeg er singel og eier. Men jeg flyttet ut lenge før jeg var ferdig med utdannelsen, bodde litt ulike steder og lærte meg hva jeg ønsket av en leilighet når jeg en gang skulle kjøpe. Kjøpte ett år etter jeg var ferdig utdannet, og da slapp jeg masse irritasjonsmomenter ved leiligheten fordi jeg kjøpe innen gitte krav, og i ett område jeg tidligere har trivdes godt i. Å eier er lurt, men hvis du aldri har bodd for deg selv, så bør du gjøre det litt før du kjøper ditt eget. 

Anonymkode: 45f15...aff

Skrevet

Det kommer helt an på hva du planlegger å gjøre framover. Om du bare har tenkt å jobbe et par år, for så å flytte videre, ville jeg leid. Om du har tenkt å slå deg til ro der du bor, med fast jobb, så ville jeg eid. 

Det er en kompleks sak, da det er utrolig mange variabler som spiller inn. Det kan være uforutsigbart å leie, men jeg kan love deg at det er mer uforutsigbart å eie noe. De fleste unge har en lei tendens til å ikke tenke på alle variable kostnadene som må budsjetteres for. 

Anonymkode: 716a8...c56

Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet

Tenk om du aldri får deg samboer da. Litt kjipt å leie fordi man går rundt og venter på å få seg samboer. Kjenner noen som lever sånn og fatter det ikke. Gjør det du føler for! Jeg bodde på 39 kvm og tenkte i flere år at jeg gadd ikke flytte til noe større før jeg fikk meg kjæreste.. men etter 6 år har det fortsatt ikke skjedd så da flyttet jeg likevel til en større leilighet. Veldig deilig å ha sitt eget, innrede som jeg vil etc. Det viktigste må være at du ikke har tenkt å flytte til utlandet etc de neste årene, da er det bedre å leie en periode. 

Skrevet

Aller først må du bli ferdig med utdannelsen din og kapre en jobb.

Det er ikke sikkert den jobben kommer til å være i den byen hvor du bor akkurat nå.

Når du da har en jobb så ville jeg (dersom jeg var deg) nok leie en liten stund mens jeg ble bedre kjent med det stedet jobben er.

Når du alt er på stedet så er det lett å reise på visning, finne ut hvor du vil bo i den byen eller på det stedet, og sjekke boligprisene der.

Så er det greit å kjøpe dersom du har lyst til det, du trives i jobben din, har de 15% EK og finner en bolig du liker.

Det er tøffe tak å forsøke å spare dersom man bor et sted hvor leieprisene er høye.

Gjest hockeyfrue
Skrevet

Nå er ikke jeg singel da, men jeg har jo vært det engang. Jeg eide da jeg traff kjæresten min som også eide, og det var ikke noe problem for han å selge sin leilighet og flytte inn i min (jeg hadde den fineste leiligheten :nigo:). Ingen av oss har boliglån, så han satt pengene han fikk for leilighetsalget inn på en konto, og så betaler vi like mye på fellesutgiftene i blokken. Han står dermed ikke på bar bakke dersom det skulle blitt slutt mellom oss i og med at han har pengene fra salget i banken enda. 

I de aller fleste tilfeller lønner det seg å eie istedet for å leie, så hvis du har råd til det anbefaler jeg deg absolutt å kjøpe noe eget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...