AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Del Skrevet 25. desember 2015 Jeg snakket akkurat med mamma i telefonen og hun var mest opptatt av hvor fælt hun synes det var at mormor og min fars bror satt alene i går kveld, på selveste julaften. Mormor var invitert til oss, men hun takket nei for lenge siden. Jeg forsøkte å overtale henne, men det er grenser for hvor mye energi jeg bruker på å få et voksent menneske til å gjøre noe hun ikke ønsker. Pappas bror var invitert til å feire jul hos farmor og farfar, men han valgte å bli hjemme. Jeg mener at når folk har fått tilbud om å delta på julefeiring og velger å takke nei er det ingen grunn til å synes synd på dem. De har selv valgt det. Det er noe helt annet enn de som verken har familie eller venner å feire sammen med og sitter ufrivillig alene. Mamma mener det er trist, leit og fælt uansett og har dårlig samvittighet for at hun ikke fikk overtalt mormor til å feire sammen med oss og er irritert på pappa for at han ikke forsøkte å overtale broren til å feire sammen med farmor og farfar. Hva mener dere? Anonymkode: 086d7...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayoo Skrevet 25. desember 2015 #2 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Nei, om folk ønsker å sitte alene på julaften syns jeg de skal få lov til det. Endret 25. desember 2015 av IglePigle 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredsmegleren Skrevet 25. desember 2015 #3 Del Skrevet 25. desember 2015 Nei, har gjerne lyst til å feire jul alene om noen år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 25. desember 2015 #4 Del Skrevet 25. desember 2015 Nei herlighet. Alle må få gjøre som de vil. Mamma brukte også ferie julen alene i blant. Hvile, se på filmer, ikke noe press eller stress. Akkurat nå, med svigerfamilie på besøk, skjønner jeg de som vil være alene veldig god. (hadde vi ikke hatt barn, hadde jeg nok presset på mer for å feire bare oss to voksne) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #5 Del Skrevet 25. desember 2015 Nei, hvorfor er det trist? Jeg tenker at det må være befriende å bestemme selv hva en vill gjøre. Og hvilken rett har andre mennesker til å lage seg en mening om hvordan de som velger det frivillig har det på julaften? Og hva med de 364 andre dagene i året da, er de mindre triste å være alene på enn julaften? Anonymkode: 1d277...647 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 25. desember 2015 #6 Del Skrevet 25. desember 2015 Nei, hvis folk av eget ønske vil være alene og koser seg med det, syns jeg ikke det er noe trist i det. Noen liker sitt eget selskap best, og syns det blir mye mas og bråk med feiginger som jula. At mammaen din syns det er trist kommer kanksje av at hun selv tenker at det ville vært fryktelig stusselig, og kanskje en frykt for at de egentlig ikke vil være alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stringfellow1 Skrevet 25. desember 2015 #7 Del Skrevet 25. desember 2015 det er jo verre med folk som ikke har noe særlig valg, og ingen å feire julaften med i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 25. desember 2015 #8 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Nei,jeg tenker at denne "tvangssosialiseringen" på helligdager må være veldig slitsomt for de som faktisk vil være alene og ha en rolig kveld for seg selv. For de som er alene uten å ha noe valg kan situasjonen være en helt annen,og det er jo fint at de kan bli invitert noe sted.Men også i den gruppen finnes det mennesker som faktisk synes de har det greit alene.Jeg stakkarsliggjør ihvertfall ingen på grunnlag av om de er alene på julaften,nyttårsaften osv.. Endret 25. desember 2015 av Sandie 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. desember 2015 #9 Del Skrevet 25. desember 2015 Jeg tenker at det kommer ann på grunnen til at de velger å feire alene. Er det for eksempel på grunn av at de ønsker en stille og rolig julaften for seg selv, så er det ingen grunn til å synes synd på de. Er det derimot f.eks fordi de ikke orker krangling eller fyll, går rundt i frykt eller lignende, synes jeg det er grunn til å synes synd på de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 25. desember 2015 #10 Del Skrevet 25. desember 2015 Det kommer litt an, på grunnen til at de takket nei. Takket for eksempel bestemoren din nei fordi hun er for gammel/sliten/syk til å orke å dra noe sted på julaften, så er det jo litt trist... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #11 Del Skrevet 25. desember 2015 Hvis noen ønsker å være alene, så er det ikke trist at de feirer alene. Men at noen takker nei til en invitasjon betyr ikke nødvendigvis at de ønsker å være alene på julaften. Det kan være andre årsaker. Helse, tilrettelegging, osv. Kanskje hun blir dårlig i magen av julemat og det er ubehagelig å bråke og stinke ut andres toalett mens mange gjester sitter to dører bortenfor. Kanskje det er mye "arbeid" for henne å komme seg til dere, kanskje det er for mye folk, for lite ro, osv. Kanskje det blir for lenge, kanskje det er vanskelig for henne å komme seg hjem når hun vil ("nei, du må jo bli litt lengre, du skal få sitte på med Frida, men du kan jo bli noen timer til") Kanskje onkel Frank blir for full, kanskje hun heller hadde likt å hatt gjester hos seg, men at noen ordnet mat og gjorde i stand for henne. Anonymkode: 19e0e...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #12 Del Skrevet 25. desember 2015 Er de unge så syntes jeg det bare er "chill", har gjort det selv et par ganger. Ikke noe synd på meg eller andre som velger det. Julen er mest for barna tenker jeg. Men er de gamle, så syntes jeg det er veldig trist, selvom de har valgt det selv og takker nei til invitasjoner hos andre. De er vokst opp med en strengere tradisjon til jul enn oss, og lever sine siste år , og da er det leit å sitte alene når de egentlig kunne sittet å mimret om livet sitt med andre, ledd og hatt kjærlighet rundt seg, enn å tenke at "jaja nå er livet over så jeg savner ikke jula" mens man sitter der alene på kjøkkenet sitt vel viten om at alle husene rundt seg er fulle av familier akuratt slik det var når man selv var ung. Anonymkode: 422cd...d44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 25. desember 2015 #13 Del Skrevet 25. desember 2015 Nei hvorfor skulle jeg det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #14 Del Skrevet 25. desember 2015 Jeg var selv frivillig alene på julaften i år. Første året uten barna mine på julaften. Ene stedet jeg ble invitert, var langt unna, og ikke alle jeg kjenner. Andre var hos en venninne, familien hennes og mange barn. Jeg hadde ikke så lyst til å se på ande barn feire jul, da jeg ikke har mine egne. Men jeg koste meg jeg, leste mye, så filmer, koste meg med god mat og godteri. Anonymkode: 39a4e...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #15 Del Skrevet 25. desember 2015 Takk for alle svar. At mormor og onkel satt alene i går kveld er høyst frivillig. De bor begge i nærheten av dit de var bedt (hhv 20 min å kjøre og 10 min å kjøre). Mormor er i midten av 70-åra og kjører ikke bil, men transport var ikke et problem. Søsteren min og mannen kjører nesten forbi henne for å komme til oss, det er bare en liten omvei og de hadde gladelig hentet henne og kjørt henne hjem. Hun trives generelt i eget selskap. Jeg snakket med henne i går formiddag og gjentok at søsteren min og mannen gjerne hentet og kjørte. Hun avviste nok en gang invitasjonen og sa til meg meg at hun gledet seg til å slappe av med julesending på TV, ukeblader og bøker, samt god mat hun hadde kjøpt inn. Onkelen min kjører bil, men er en sær 60 år gammel ungkar. Han møter sjelden opp i familieselskaper og har generelt få venner etc. Noen ville nok karakterisere ham som en einstøing. Han trives best i skog og mark med fiskestang, hagle eller kamera på skuldra. Dette vet alle og farmor og farfar har nok "resignert" litt når det gjelder ham. Da jeg snakket med dem i dag nevnte de ham ikke i det hele tatt, de snakket bare om hvor hyggelig det hadde vært at pappas søster og mannen hennes, samt deres barn og barnebarn hadde feiret jul hos dem. -TS Anonymkode: 086d7...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Franke Ann Skrevet 25. desember 2015 #16 Del Skrevet 25. desember 2015 Nei. Syns det høres helt glimrende ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 25. desember 2015 #17 Del Skrevet 25. desember 2015 Nei. Når dei hadde eit sted å gå, men likevel takka nei så er det ikkje synd på dei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå