Gå til innhold

Tallerkener og serviset

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser på Facebook at mange legger ut koselig dekket julebord med moderne fine tallerkener. Vil det si at mange har mange sett tallerkener som de skifter på å bruke i ulike situasjoner? Eller at de skifter ut de "gamle"? Hvor blir de "gamle" av?

Jeg har to sett som jeg bruker ganske mye. Har aldri byttet de ut og kjøpt meg nye. Må jo ta mye plass hvis man skal ha flere sett.

Er det vanlig å stadig kjøpe nytt servise?

Endret av Berit
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er spesielt vanlig å bytte servise ofte. Mange (inkludert meg) har dog et hverdagsservise og et finservise. Jeg har også et eget juleservise, som vi bruker hele desember. I fjording vi nytt servise til jul, da gav vi det gamle til et loppemarked. 

Foreldrene mine er av den typen som har mange serviser, de fleste har de arvet. I løpet av de gangene jeg har besøkt dem i år har jeg spist på minst fem forskjellige serviser, men jeg vet de har et par til. 

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har to serviser - et til hverdags og et til selskapsbruk. Har mange ganger hatt lyst til å kjøpe et til, men jeg har ikke plass så det stopper seg selv heldigvis. Ikke har jeg bruk for noe mer heller. Mine serviser er dyre og holdbare så de kommer til å holde livet ut - både det til hverdags og det finserviset. 

Kvalitet fremfor kvantitet når det kommer til slike ting hos meg. 

Skrevet

Jeg har to ulike serviser, et som fungerer både til hverdags og penere bruk - veldig god kvalitet, så det tåler mye bruk :) Også har jeg arvet serviset som min mor og far fikk i bryllupsgave for 60 år siden, og som betyr veldig mye for meg. Det er hvitt med sølvkant, tidløst og klassisk, og tas kun fram til spesielle anledninger. 

Skrevet

Vi har 4 serviser (to av de er arvet) pluss at vi har takket nei til 2 serviser til som står hos mine foreldre til vi evt. har bedre plass og ombestemmer oss :fnise: To av servisene bruker vi til hverdags, det ene av disse fungerer også helt fint til selskap, også bytter vi på å bruke de arvede servisene etter hvorvidt vi gidder å vaske opp for hånd eller ikke (et av de har gullkant, så vi er litt skeptiske til å vaske det i maskinen) 

Anonymkode: 9d096...b2e

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 4 serviser (to av de er arvet) pluss at vi har takket nei til 2 serviser til som står hos mine foreldre til vi evt. har bedre plass og ombestemmer oss :fnise: To av servisene bruker vi til hverdags, det ene av disse fungerer også helt fint til selskap, også bytter vi på å bruke de arvede servisene etter hvorvidt vi gidder å vaske opp for hånd eller ikke (et av de har gullkant, så vi er litt skeptiske til å vaske det i maskinen) 

Glemte å legge til at vi ikke har eget juleservise, men mannen vil ha (jeg vil ikke) så det må vel på plass på et eller annet tidspunkt...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et hverdagsservise, et arvet teservise og i tillegg et juleservise som jeg har fremme hele adventa og julen.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Berit skrev:

Ser på Facebook at mange legger ut koselig dekket julebord med moderne fine tallerkener. Vil det si at mange har mange sett tallerkener som de skifter på å bruke i ulike situasjoner? Eller at de skifter ut de "gamle"? Hvor blir de "gamle" av?

Jeg har to sett som jeg bruker ganske mye. Har aldri byttet de ut og kjøpt meg nye. Må jo ta mye plass hvis man skal ha flere sett.

Er det vanlig å stadig kjøpe nytt servise?

Vi har 3. Et er til hverdags, et er til finere bruk. Og vi har også eget juleservise. Men det tar ikke opp noe plass ellers, fordi det pakkes ned/opp sammen med julepynten. 

Anonymkode: 6ee24...e26

• Liker 1
Skrevet

Jeg innrømmer å ha byttet ut servise med jevne mellomrom.

Men jeg har bare ett likevel Jeg selger det gamle når jeg bytter :)

• Liker 1
Skrevet

Middag: Hverdagsservice, penservice og et sett med julegrøt-tallerken.

Frokost/kaffemat: Hverdagsservice, 2xpent (et likt middagservicet og et arvet/gaver) og juleservice

• Liker 1
Skrevet

Til jul og i adventstiden bruker vi Nisseserviset til både middag og frokst/kveldsmat. 

Til fest og selskap bruker vi Villeroy & Bochs servise med Rosendahl sin glasserie eventuelt Finn fra Hadeland til. 

Til hverdags har vi enten glass servise, Figgjo servise eller et blått servise fra Bravido (eller noe slikt). Så ja, vi har mye og bytter på både i jula, til fest og til hverdags. I tillegg har vi tre kaffeserviser i vitrineskapet, noe til 12, noe til 6 og noe til 4 som brukes til besøk avhengig av antall gjester. 

Og ja, kjøkkenskapene er fulle, for vi har og mye tupperware. Maten skal ikke bare være god og tiltalende, den skal og spises på fint servise, på duk og med pent bestikk. Måltidene er også visuelle, ikke bare lukt og smak. 

Sist men ikke minst, lærer ikke barn å spise ved et pent dekket bord til hverdags, hvordan skal de da kunne dette når vi i blant spiser ute? 

Anonymkode: b0b0c...573

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. 

Har faktisk bare ett som jeg selv har kjøpt og ønsket meg opp gjennom tidene selv fra jeg var 20. Det er dyrt og fint, men bruker det både til hverdags og fest. Er ikke hver dag en fest?

Så har jeg arvet ett annet sett av middagstallerkener som jeg også bruker både til hverdags og fest.

Te, kaffe og små serviser har jeg noen av det settet som jeg har ønsket av og kjøpt. De brukes og til hverdags og fest.

Så jeg har fine serviser, men ikke hatt noe nytt på årevis. Kanskje litt kjedelig, men tror ikke jeg kommer til å skifte ut.

• Liker 1
Skrevet

Har ett finservice (Nathalie-serviset) og tre hverdagsserviser, ett fra Le Creuset, ett fra Ikea og ett fra Rosendahl. Hverdagsserviset (i turkis) fra Le Creuset og Rosendahl brukes også hvis vi f.eks får middagsgjester m.m.

Synes det er fint å kunne veksle litt på. Bruker hverdagsservisene omtrent like mye.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et hverdagsservise fra ikea. Kjøpte det nylig, da gav jeg bort det gamle fra ikea (ca 8 år gammelt). I tillegg har vi et finservise fra firkløveren. Har ikke alle delene til dette enda, men får litt i julegave hvert år.

Kunne absolutt ikke tenke meg å ha flere, helt unødvendig, og har ikke plass.

Anonymkode: 73d24...d48

• Liker 1
Skrevet

Har et hverdagsservise (til frokost/middag) fra Porsgrund Porselen (Partitur). Med tiden planlegger jeg å kjøpe/ønske/samle på et penere servise i tillegg. Har ikke funnet det "riktige" juleserviset enda, men dersom jeg finner det er det ikke utenkelig at jeg også begynner å samle på dette. Fra mine foreldre er jeg vant med å ha eget juleservise som brukes hele desember, og dette ga alltid en god stemning.  Har et billig servise fra Nille (!) til kaffeservering.

Har tidligere jobbet i glassmagasin, og ser ofte at mange har enten et hverdagsservise og et penere servise, eller et penere servise som kan vaskes i maskin og derfor kan brukes til daglig. Mange har eget juleservise. Og ser ofte at noen kanskje ønsker å ha noen ekstra pene fat og kopper til kaffeservering, men ikke nødvendigvis til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...