Gå til innhold

Elendige Pondus og selvdiggende Øverli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først juleheftet: Det dårligste og tynneste i historien! Inneholder knapt noe foruten "runking" til at stripen nå fyller 20 år. For øvrig ca. 10 år for mye. Herlighet, at ikke han har gitt seg for mange år siden! Hør på dette fra den siste boken:

"Frode Øverli [..] slår knokkelknusende knockout på alle andre humorister i kongeriket. Ikke bare med antall, men også med kvalitet"

Hvilken kvalitet..? Leste gjennom den siste boka (nr 14), og merker meg følgende:

-Færre sider enn noen gang

-Hver 14. side er blank

-Han gjenbruker historier, som han trolig har glemt at han har brukt før! Eksempel: Beate "gratulerer" Pondus med hans fantastiske innsats i stolen når Liverpool vinner

-Forsiden av bok nummer 6 og 11 (alle forsidene blir listet opp under forordet) er nøyaktig det samme motivet 

-Det siste og det viktigste: Mens man før i tiden kunne le av mye og mangt trekker man nå knapt på smilebåndet, fordi kvaliteten er så laber. Her i huset har vi besluttet å ikke kjøpe dette flere ganger

Anonymkode: 2d485...382

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slutte å kjøpe alt av tegneserier for veldig lenge siden. Det koster en del penger, og er veldig mye reklame i dem.

Fleire av sidene i tegneserie-bladene er dessuten bare en (kanskje to) store ruter som fyller heile siden. I steden for at det er kanskje fire, fem eller seks ruter ved siden av hverandre, og fleire slike rader (med fleire ruter) nedover siden.

Anonymkode: 6714d...631

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener også at Pondus juleheftet er alt for tynt.

Skrevet (endret)

Jeg var også stor fan av Pondus fram til begynnelsen av 2000-tallet. I begynnelsen av serien var det en latterbrøler nesten i hver eneste rute, men nå er det kun drøvtygging og idetørke virker det som. Jeg syntes fremdeles Rutetid og Riskhospitalet er festlig. Pondus har hatt sin tid og det er like greit å bare avslutte serien spør du meg.

Endret av auto
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil også tro at det har litt å gjøre med at vi var 10-20 år yngre første gang vi fniste til Pondus.

Har ikke lest det på evigheter (kjøper egentlig ikke tegneserier, så det blir hvis jeg tilfeldigvis kommer over en), men aksepterer at humoren heldigvis har utviklet seg siden milleniumsskiftet... Greit nok at heftet er for tynt, men det at det ikke er like morsomt som før har kanskje med andre ting enn selve tegneserien å gjøre.

Skrevet
2 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

Jeg vil også tro at det har litt å gjøre med at vi var 10-20 år yngre første gang vi fniste til Pondus.

Har ikke lest det på evigheter (kjøper egentlig ikke tegneserier, så det blir hvis jeg tilfeldigvis kommer over en), men aksepterer at humoren heldigvis har utviklet seg siden milleniumsskiftet... Greit nok at heftet er for tynt, men det at det ikke er like morsomt som før har kanskje med andre ting enn selve tegneserien å gjøre.

Nei, det har lite å si. At tegneserieforfattere går tom for ideer og melker en suksess er ikke noe nytt. Kvaliteten har sunket som en stein. Leser jeg de første bøkene er det noe helt annet enn dagens lavmål. 

Skrevet

Og det er det sannsynligvis fordi du syntes de var morsomme første gang du leste dem. Sånn er det med mye som vi syntes var bra da vi møtte dem for første gang, og derfor husker som bra/fremdeles liker. Det betyr ikke at vi hadde hatt det på samme måte dersom første møte var nå. 

Skrevet
8 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

Og det er det sannsynligvis fordi du syntes de var morsomme første gang du leste dem. Sånn er det med mye som vi syntes var bra da vi møtte dem for første gang, og derfor husker som bra/fremdeles liker. Det betyr ikke at vi hadde hatt det på samme måte dersom første møte var nå. 

Da serien var ny hadde Øverli mange ideer, og kom på mye nytt. Nå er det meste brukt opp, og kvaliteten har sunket som en stein. Det er som nevnt helt vanlig innen tegneserier, og grunnen til at Watterson sluttet å tegne Tommy & Tigern etter ca. ti år - han ville ikke at det som har skjedd med så mange andre serier (og som nå skjer med Pondus) skulle skje med hans serie.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du skal fram til - det du skriver kan støtte opp om en teori om at Pondus alltid har vært dårlig, og det er en ærlig sak å mene. Men jeg klarer ikke se at det er noe argument for at det er BRA i dag - jeg håper ikke det er det du mener.

• Liker 1
Skrevet

Satt her med bok 13 og 14, fordi jeg var sikker på at jeg hadde lest en stripe fra bok 14 før.

Og sannelig.. På side 11 i bok 14 har vi den SAMME stripen som på side 26 i bok 13. Og ikke nok med det, i bok 13 er den en av tre striper på samme side, mens i bok 14 er den, som så mange andre hverdagsstriper, blåst opp til å være på en helside! 

I de første bøkene var det kun søndagssttriper som fikk en helside, mens nå er svært mange hverdagsstriper over en helside i stedet for tre på hver side. Hvorfor? Samme grunn som at hver ca. 14. side rett og slett er blank: Lure leserne til at boken har mer innhold enn den har. Vedder på at de sørger for å få brukt ekstra tykt papir også. Tidenes melkeku.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må egentlig si meg enig. Mye i Pondus kan være morsomt, og jeg har ikke så mye grunnlag til å uttale meg om dette sånn egentlig. Men når det kommer til det juleheftet så var det veldig tynt (både i forhold til lengde og innhold). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...