Gå til innhold

hjelp til perfekt hjortestek

Anbefalte innlegg

skal steke hjortestek på søndag men har aldrig laget det før. Har noen gode råd til å få til perfekt hjortestek? litt under 2 kg og jeg har nettopp tatt den opp fra fryseren.... skal ha fløtegratinerte poteter, rosenkål og kålerabistappe til.

Anonymkode: 06746...fab

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/993735-hjelp-til-perfekt-hjortestek/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta steka ut av kjøleskapet en time før du skal putte den i ovnen.Romtemperert kjøtt blir mørere. Så steker du den på 100-150 grader til steketermometeret når 60-62 grader. Husk at steketermometeret skal stikkes inn i den tykkeste delen. Å så lar du det hvile 15 min etter steking, så kjøttsaften får satt seg godt i kjøttet. God middag.

• Liker 1

I tillegg til det Severus skriver så er det også veldig godt å brune steika først. Bruk skikkelig smør i ei varm stekepanne og stek steika på alle sidene sånn at du får ei god stekeskorpe. Ikke lenge på hver side, bare brun den litt. 

Og; bruk krafta som blir av steika til å lage en supergod viltsaus :) 

• Liker 1

Jeg vil anbefale deg et elektrisk steketermometer. Det kan du bruke til all slags mat og det begynner å pipe når det har oppnådd riktig temperatur inne i kjøttet. Lett å følge med på da displayet står på kjøkkendisken. Koster ikke mange kronene og gjør deg til en helt på kjøkkenet. 

Et annet tips er at du steker steiken inni en stor stekepose, da blir den utrolig saftig. Og som nevnt over, lag saus av kraften.2c19be93-6673-4285-88cc-85b31f6903b7.jpg

Tusen takk for svar! Har kjøpt så termometer. Men ca hvor lang tid tar det å steke den når det er på så lav varme? Og skal jeg marinere eller krydre? Isåfall hva ville dere brukt og hvor lang tid i forveien?

Den 25.12.2015 at 11.41, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Har kjøpt så termometer. Men ca hvor lang tid tar det å steke den når det er på så lav varme? Og skal jeg marinere eller krydre? Isåfall hva ville dere brukt og hvor lang tid i forveien?

Folk gjør forskjellig. Jeg ville gnidd steika inn med nykvernet salt og pepper. Og det dagen i forveien slik at det rakk å trekke inn i steika. Men...det er vel ulike meninger om det. ☺

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...