Gå til innhold

Stønader som ikke er inntektsbegrenset -galskap for samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

I velferdssamfunnet vi bor i blir det utbetalt en mengde stønader og trygder som ikke er innteksbegrenset. På den andre siden spares det og kuttes på offentlige tilbud til barn og eldre. Er det riktig å motta eks stønad til briller, stønad til glutenfri mat, barnetrygd osv når man egentlig har økonomi til å betale dette selv? Kjenner jeg blir ganske så provosert når folk har penger til å reise på ferie 4- 5 ganger i året samtid som de mottar flere tusen i Mnd fordi de f.eks er gluten intolerant, eller at folk setter barnetrygd på sparekonto til barnet. Da trengs den jo egentlig ikke... 

Min mening er at alle offentlige trygdeordninger burde inntekstreguleres. Folk bør klare seg selv så langt en kan. Så kan heller det offentlige tre støttende til der det virkelig trengs. 

Noen meninger? 

Anonymkode: a24e9...ee8

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. 

Anonymkode: 3e2d8...084

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva slags briller får man dekket fra det offentlige og hvor stor er andelen av de som har "nok" penger til å dekke dette selv?

Jeg torde ikke det var noen som får tilskudd til å kjøpe glutenfri mat, men derimot at man får trekke fra ekstra ordinære utgifter grunnet glutenfritt kosthold på skatten. 

Når deg gleder barnetrygd er jeg delvis enig, hvis en da ser bort fra at pengene er ment til å gå til barnet. Administrasjonen av et søknadssystem for godkjent barnetrygd koster også. Hvordan løse det? Det er selvsagt noe feil når barnetrygd og studielån går til sparekonto fremfor å brukes til det det var ment som. Fordelen med studielån er i det minste at det er en liten renteinntekt for staten og at det blir betalt tilbake.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I velferdssamfunnet vi bor i blir det utbetalt en mengde stønader og trygder som ikke er innteksbegrenset. På den andre siden spares det og kuttes på offentlige tilbud til barn og eldre. Er det riktig å motta eks stønad til briller, stønad til glutenfri mat, barnetrygd osv når man egentlig har økonomi til å betale dette selv? Kjenner jeg blir ganske så provosert når folk har penger til å reise på ferie 4- 5 ganger i året samtid som de mottar flere tusen i Mnd fordi de f.eks er gluten intolerant, eller at folk setter barnetrygd på sparekonto til barnet. Da trengs den jo egentlig ikke... 

Min mening er at alle offentlige trygdeordninger burde inntekstreguleres. Folk bør klare seg selv så langt en kan. Så kan heller det offentlige tre støttende til der det virkelig trengs. 

Noen meninger? 

Anonymkode: a24e9...ee8

Hvilke stønader mottager du da?

Skrevet

Helt enig, offentlige stønader bør være behovsprøvd etter inntekt. Har ingen hensikt at mennesker med høy inntekt skal ha barnetrygd.

Vi må også stoppe barnetrygden som går til utlandet, fordi far var arbeidsinnvandrer til Norge og opparbeidet seg norske trygderettigheter etter å ha arbeidet her 3? mnd, og arbeidet er avsluttet og far har reist hjem igjen til familien, men fremdeles utbetales barnetrygd fra Norge. Galskap er det!

Er også enkelte tilskudd man kan få gjennom Enova for utbedring av bolig, men man skal jo ære rimelig middelklasse ++ for å ha råd til denne utbedringen. Alså det er alltid dyrest å være fattig, for man får ingen "gratis"  i livet som ofte følger med når man er middelklasse ++

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Miss Blue skrev:

Helt enig, offentlige stønader bør være behovsprøvd etter inntekt. Har ingen hensikt at mennesker med høy inntekt skal ha barnetrygd.

Vi må også stoppe barnetrygden som går til utlandet, fordi far var arbeidsinnvandrer til Norge og opparbeidet seg norske trygderettigheter etter å ha arbeidet her 3? mnd, og arbeidet er avsluttet og far har reist hjem igjen til familien, men fremdeles utbetales barnetrygd fra Norge. Galskap er det!

Er også enkelte tilskudd man kan få gjennom Enova for utbedring av bolig, men man skal jo ære rimelig middelklasse ++ for å ha råd til denne utbedringen. Alså det er alltid dyrest å være fattig, for man får ingen "gratis"  i livet som ofte følger med når man er middelklasse ++

Akkurat det er jeg enig i.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, O.G. skrev:

8 minutter siden, O.G. skrev:

Da er det kanskje en ide å sjekke om det er slik systemet fungerer før du uttaler deg.

Jeg misliker folk som sprer uriktige opplysninger!

Endret av Fluffy
Skrevet
Et øyeblikk siden, Fluffy skrev:

Da er det kanskje en ide å sjekke om det er slik systemet fungerer før du uttaler deg.

Jeg misliker folk sim sprer uriktige opplysninger!

Vel, men jeg har ikke spredd noe, jeg bare sier meg enig.

Skrevet (endret)
16 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, men jeg har ikke spredd noe, jeg bare sier meg enig.

Når en uthever tekst for så å svare at du er enig, er det i min forståelse å spre usannheter videre.

Når det er sagt er jeg enig i at barnetrygden burde vært behovsprøvd. Gi mer til de som trenger det mer.

De første årene når barna var små kom de ekstra pengene godt med. Nå går de til sparing og utgifter til barna, men utgiftene er ting jeg anser som luksus for oss. Vi gir og til veldedighet, men hadde fint klart oss uten barnetrygden.

Endret av Fluffy
Skrevet

Når en uthever tekst for så å svare at du er enig, er i min forståelse å spre usannheter videre.

Når det er sagt er jeg enig i at barnetrygden burde vært behovsprøvd. Gi mer til de som trenger det mer.

De første årene når barna var små kom de ekstra pengene godt med. Nå går de til sparing og utgifter til barna, men utgiftene er ting jeg anser som luksus for oss. Vi gir og til veldedighet, men hadde fint klart oss uten barnetrygden.

din ja.

Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

din ja.

Så hvis du gjenforteller noe som andre har sagt, sant eller usant, så er ikke det å spre det videre?

• Liker 1
Skrevet

Så hvis du gjenforteller noe som andre har sagt, sant eller usant, så er ikke det å spre det videre?

Hva eksagt er det som er feil i innlegget til Miss Blue?

Skrevet
Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Hva eksagt er det som er feil i innlegget til Miss Blue?

Påstanden til rettigheter ang barnetrygd hvis en ikke er norsk statsborger. Reglene er mer komplisert at en må ha jobbet i Norge i tre måneder. Dette er uriktige opplysninger som videre nører opp om myter om hvor godt alle som kommer til Norge får det, som igjen fører til fremmedhat/frykt.

Når jeg ser at du har uthevet dette avsnittet og svarer at du er enig tolker jeg det som å spre usannheter videre. Jeg tviler på at jeg er så enestående om akkurat den tolkningen.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Fluffy skrev:

Påstanden til rettigheter ang barnetrygd hvis en ikke er norsk statsborger. Reglene er mer komplisert at en må ha jobbet i Norge i tre måneder. Dette er uriktige opplysninger som videre nører opp om myter om hvor godt alle som kommer til Norge får det, som igjen fører til fremmedhat/frykt.

Når jeg ser at du har uthevet dette avsnittet og svarer at du er enig tolker jeg det som å spre usannheter videre. Jeg tviler på at jeg er så enestående om akkurat den tolkningen.

Det kan vel være, men hvis det er sånn at det er utbetalinger til folk som ikke er norske statsborgere, som har jobbet her ei stund og ikke lenger bor her , så må det være lov og synes det blir feil uten å bli beskyldt for å spre fremmedhat og frykt.

Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

Det kan vel være, men hvis det er sånn at det er utbetalinger til folk som ikke er norske statsborgere, som har jobbet her ei stund og ikke lenger bor her , så må det være lov og synes det blir feil uten å bli beskyldt for å spre fremmedhat og frykt.

Poenget er at det er ikke slik. Det er et raskt søk på Google ang rettigheter til barnetrygd, så finner en utav det. Det er dette som skaper myter, folk sjekker ikke fakta før de uttaler seg.

Det var ikke meningen å angripe deg, jeg trodde jeg siterte Miss Blue. Jeg ønsker for det nye året at folk sjekker fakta i saker de mener noe om.

• Liker 2
Skrevet

Poenget er at det er ikke slik. Det er et raskt søk på Google ang rettigheter til barnetrygd, så finner en utav det. Det er dette som skaper myter, folk sjekker ikke fakta før de uttaler seg.

Det var ikke meningen å angripe deg, jeg trodde jeg siterte Miss Blue. Jeg ønsker for det nye året at folk sjekker fakta i saker de mener noe om.

Det her blir for dumt ja, du skulle ha skrevet hvordan det henger sammen istedet for angrepet. Hvis ikke er jo du en del av problemet du anklager meg og Miss Blue å være. 

Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Det her blir for dumt ja, du skulle ha skrevet hvordan det henger sammen istedet for angrepet. Hvis ikke er jo du en del av problemet du anklager meg og Miss Blue å være. 

Jeg synes fremdeles ytringenene mine er ganske klar i hva jeg mener. Og jeg ser ikke hva du mener med at jeg er en del av det. Men igjen, dette kommer av hvordan vi tolker, livserfaring og kunnskap.

God jul:-)

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Fluffy skrev:

Jeg synes fremdeles ytringenene mine er ganske klar i hva jeg mener. Og jeg ser ikke hva du mener med at jeg er en del av det. Men igjen, dette kommer av hvordan vi tolker, livserfaring og kunnskap.

Nei egentlig ikke siden du ikke suplerte med det du mener er riktig informasjon. 

Gjest Blondie65
Skrevet
5 timer siden, Fluffy skrev:

Jeg synes du kan sitere noen av de opplysningene du mener andre burde ha googlet, for jeg er en av de som mener at usanne opplysninger best imøtegås med riktige opplysninger. Det sitter gjerne litt bedre da.

Forøvrig er Schengen en kjempeutfordring for den norske velferdsstaten.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes du kan sitere noen av de opplysningene du mener andre burde ha googlet, for jeg er en av de som mener at usanne opplysninger best imøtegås med riktige opplysninger. Det sitter gjerne litt bedre da.

Forøvrig er Schengen en kjempeutfordring for den norske velferdsstaten.

https://www.nav.no/156/barnetrygd

Her ligger veldig mye opplysninger om rettigheter til barnetrygd. I hovedsak må hele familien, barn inkludert, bo i Norge minimum 12 mnd for å ha rett til barnetrygd.

Jeg anbefaler de som vil diskutere videre å lese seg opp i stede for å konkludere uten kunnskap.

Jeg er i prinsippet enig i at en supplerer med rett informasjon, her ble jeg provosert av hvordan usannheter blir presentert som en sannhet. Det var rett og slett prinsippet som provoserte, ikke selve saken. Hvis noe høres for gale ut til å være sant kan det være en ide å sjekke fakta i saken.

Utenom dette mener jeg at vi har det alt for godt i Norge. Vi har verdens beste velferdsordninger, men når noen som ikke er etnisk norsk mottar de samme godene blir det diskusjon. Vi blir subsidiert fra vi blir født, permisjonsrettigheter, barnehage, skole/høyere utdanning, lege, tannlege.. Derfor er jeg enig i at en del av godene burde behovsprøvd/vært basert på inntekt. Samtidig bør vi unne de som har behov for disse godene å få de. Da spiller det liten rolle om hvilke land de kommer fra, så lenge de bor i Norge og har rettigheter her.

Endret av Fluffy
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...