Gå til innhold

Søler med vilje!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2,5-åring som søler med vilje når hun drikker melk o.l fordi hun synes det er gøy å vaske opp etter seg. 

Jeg har hele veien vært bevisst på å lære henne rydding og vasking når man roter og søler. Jeg kan ikke akkurat si "hvis du søler får du ikke lov til å vaske". Ja - i skrivende stund er hun på vei for å hente noe å vaske med. Problemet er bare at hun finner dopapir eller annet upassende. Og at hun ikke tørker godt nok opp, vi må jo gjøre det etter henne. 

Hvordan ta tak i dette da? 

Anonymkode: 0d4a0...8f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ikke gi så mye i glasset av gangen så det ikke er så mye å søle ut? Eller kopp med lokk på?

Du kan jo også si til henne at man må vaske med såpe, vann og fille. Ikke dopapir..

Anonymkode: a7af9...8d8

Skrevet

Si til henne, når du nå får drikke, så søler du ikke med maten. Maten skal i magen ikke på bordet/gulvet m.m. alt etter hvor hun søler. Mat koster penger, ..... er tungt å bære fra butikken...... søler du, tar jeg melken fra deg.... Hun er gammel nok til å forstå, du som mamma må være gammel nok til å forklare hvorfor vi ikke vil ha melk og andre ting i kluter og dopapir. Tørkepapiret, rekker hun ikke opp til det? Da setter du også dopapiret utenfor hennes rekkevidde, vanskeligere enn dette er det nemlig ikke. 

Hva gjør du når hun blir større og det blir andre utfordringer?

Anonymkode: 6ac73...91f

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig en periode det der. De tøyer grenser 😊

Skrevet

Dette er fordi hun vil se hva som skjer. Hun øver seg på å bli voksen, og vil ha arbeid å gjøre. Hun er på veg til å bli selvstendig og vil ha meningsfylt arbeid. Gi henne vann og klut. Vis henne hvordan du tørker støv, eller vanner støvsuger/vasker. Dette arbeidet kommer hun til å gjenta 40 ganger eller mer til hun er ferdig med å øve seg. 

Hun er inne i en sensitiv periode det hun jobber med å lære seg å vaske etter seg.

Skrevet

gi henne ein sånn babykopp med lokk som ikkje går av å ikkje søler. si når hun ikkje er stor nok for "voksen kopp" må hun ha babykopp siden hun søler så mye?

Skrevet

Søler med vilje, slutt på måltidet. Hver gang. Hun må vente på stolen mens du tørker opp.

Må selvsagt forberede henne på at det er dette som kommer til å skje om hun griser.

• Liker 2
Skrevet

Dette gjorde visst jeg også. Tømte koppen og kartongen. Aner ikie hvorfor, var nok en utforsker som testet gravitasjonen.

Løsningen er vel spesialkopp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...