ajarRun Skrevet 24. desember 2015 #1 Skrevet 24. desember 2015 Aspartam er som kjent et av de mest studerte tilsetningsstoffet og har fjell med forskning som demonstrerer at det er helt ufarlig. Finnes det noe tilsvarende studier på stevia? Over lengre tid? Det som bekymrer meg er at vi bruker et nytt og ukjent stoff som kan ha negative helseeffekter som ikke har blitt oppdaget ennå. Hvordan kan vi være sikre på at det er trygt? Personlig tror jeg at jeg styrer unna fram til det har blitt brukt i stor skala et par tiår. Jeg ønsker ikke å diskutere smaken på disse stoffene, jeg tror vi alle kan være enige i at aspartam smaker bedre, men det er ikke poenget med denne tråden. 3
Popc0rn Skrevet 24. desember 2015 #2 Skrevet 24. desember 2015 Stevia er ikke like studert som aspartam, men stevia har vært myyye brukt i andre land i snart 50 år. Særlig Japan og Brasil. I Japan hadde stevia 40% av søtningsmarkedet! Ikke alternativ søtning, men søtningsmarkedet! Det inkluderer sukker! Til og med Coca-Cola brukte stevia i Japan. Og ingen bivirkninger av stevia er funnet i studier der mennesker har spist stevia naturlig (blader og ekstrakt). Jeg har hørt om mange som får bivirkninger av å få i seg aspartam, men ikke om noen som får bivirkninger av å få i seg stevia... Og jeg kjenner mange som spiser stevia. 2
ops2 Skrevet 24. desember 2015 #3 Skrevet 24. desember 2015 Jeg tror bivirkninger av aspartam er psykisk. Forventning til at det er skadelig, og så kjenner de vondter. Så har du de som drikker 2-3 liter sukkerfri brus om dagen, og som slutter med det og drikke vann isteden. Da tror jeg ikke et stoff har skylden, men heller den store mengden kullsyre og et utall andre stoffer. Nesten alt er ufarlig i små mengder, men jeg tror ikke menneskene er tilpasset et overforbruk, uansett hva. De som inntar stevia forventer at det er trygt og at de ikke skal kjenne noe, og så kjenner de ikke noe. Stevia er så fælt i store mengder, det går nesten ikke an å innta store kvanta. Altså holder man steviaforbruket så lavt at det ikke kan være noe overforbruk. Jeg tror steviabrukere generelt er interessert i kosthold, og ikke ville drukket 2-3 liter brus med stevia selv om de hæler smaken. Siden stevia har vært brukt så lenge tror jeg skader ville ha vist seg. Og bedrifter som Coca-Cola ville neppe våget å bruke det av frykt for krav om å betale erstatninger i millionklassen. Hvorfor det er lite forskning på stevia vet jeg ikke. Det er ikke noe mye fortjenste på å bruke stevia sammenlignet med aspartam, så ingen store produsenter vil betale for undersøkelser? (Lite fortjeneste på grunn av at brukerene som aksepterer smaken er et mye mindre antall enn de som kjøper produkter som smaker bedre?) 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #4 Skrevet 24. desember 2015 3 timer siden, Popc0rn skrev: Stevia er ikke like studert som aspartam, men stevia har vært myyye brukt i andre land i snart 50 år. Særlig Japan og Brasil. I Japan hadde stevia 40% av søtningsmarkedet! Ikke alternativ søtning, men søtningsmarkedet! Det inkluderer sukker! Til og med Coca-Cola brukte stevia i Japan. Og ingen bivirkninger av stevia er funnet i studier der mennesker har spist stevia naturlig (blader og ekstrakt). Jeg har hørt om mange som får bivirkninger av å få i seg aspartam, men ikke om noen som får bivirkninger av å få i seg stevia... Og jeg kjenner mange som spiser stevia. Jeg blir veldig løs i magen av stevia. Selvfølgelig ikke en alvorlig bivirkning, men det er jo en bivirkning hvertfall. Anonymkode: 38aff...3f0 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #5 Skrevet 24. desember 2015 10 timer siden, Popc0rn skrev: Stevia er ikke like studert som aspartam, men stevia har vært myyye brukt i andre land i snart 50 år. Særlig Japan og Brasil. I Japan hadde stevia 40% av søtningsmarkedet! Ikke alternativ søtning, men søtningsmarkedet! Det inkluderer sukker! Til og med Coca-Cola brukte stevia i Japan. Og ingen bivirkninger av stevia er funnet i studier der mennesker har spist stevia naturlig (blader og ekstrakt). Jeg har hørt om mange som får bivirkninger av å få i seg aspartam, men ikke om noen som får bivirkninger av å få i seg stevia... Og jeg kjenner mange som spiser stevia. Sannheten er at infertilitetsraten har gått i taket isærlig i Japan i omtrent samme tidsrom som stevia er blitt konsumert i større kvanta. Linken stevia-infertilitet er såpass mistenkelig at den er kommentert med en obs! i kostholdsrådene til stevia. Men den er ikke bevist, det er den ikke. Bivirkningene av en ting er ikke nødvendigvis umiddelbare. Av og til tar det en generasjon eller to før de er bevisbare. Som med kvikksølv, som for bare 80 år siden var "et harmløst og nyttig naturmateriale". nå er kvikksølv bare naturlig, ikke ufarlig. stevia er uansett kun klarert "ikke kjent skadelig" til 5 milligram/kg kroppsvekt i EU. Altså er 0,5 gram daglig maksinntak til en velvoksen mann på 100 kg. En dråpe stevia i kaffen hver dag er med andre ord på grensen til overinntak. Nei: stevia er sikkert ikke mer skadelig enn noe annet. Tungt raffinert steviaekstrakt på flaske? Tja.. Du kan sikkert like godt spise helt normalt rørsukker. om ikke annet så er bivirkningene av det kjente. Anonymkode: aab3f...8f3 1
Ulla Ullsokk Skrevet 25. desember 2015 #6 Skrevet 25. desember 2015 Uten å påberope med nok kunnskap, så er vel stevia en plante og aspertam kunstig laget. Det sier jo sitt. Ikke noe er bra i store mengder uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #7 Skrevet 25. desember 2015 46 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Uten å påberope med nok kunnskap, så er vel stevia en plante og aspertam kunstig laget. Det sier jo sitt. Ikke noe er bra i store mengder uansett. Og sukker er også laget av en plante, og har som noen over her sa kjente bivirkninger. Ikke minst smaker det faktisk godt i motsetning til både stevia og aspartam, så jeg holder meg til det, jeg. Anonymkode: 87d89...440 2
Gjest Sisti Skrevet 26. desember 2015 #8 Skrevet 26. desember 2015 10 timer siden, Ulla Ullsokk skrev: Uten å påberope med nok kunnskap, så er vel stevia en plante og aspertam kunstig laget. Det sier jo sitt. Ikke noe er bra i store mengder uansett. Det sier sitt? Hva sier det?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #9 Skrevet 26. desember 2015 11 timer siden, Ulla Ullsokk skrev: Uten å påberope med nok kunnskap, så er vel stevia en plante og aspertam kunstig laget. Det sier jo sitt. Ikke noe er bra i store mengder uansett. Fluesopp er også en plante, men jeg tror ikke vi skal hive i oss for mye av det heller. Anonymkode: 38aff...3f0 3
Berit Skrevet 26. desember 2015 #10 Skrevet 26. desember 2015 Å spise litt gjør vel ingenting. Ville ikke spist mye med stevia, men selv ville jeg helt unngått ting med aspartam. Aspartam virker altfor kunstig til å kunne være noe bra. 2
Gjest Sisti Skrevet 26. desember 2015 #11 Skrevet 26. desember 2015 1 time siden, Berit skrev: Å spise litt gjør vel ingenting. Ville ikke spist mye med stevia, men selv ville jeg helt unngått ting med aspartam. Aspartam virker altfor kunstig til å kunne være noe bra. Jøss, fantastisk argument. Aspartam er mye forsket på og vi kjenner godt til det, så det blir et veldig snodig argument å si at det ikke virker noe bra fordi det er kunstig... Heller noe ukjent og naturlig enn kjent og kunstig?
Berit Skrevet 26. desember 2015 #12 Skrevet 26. desember 2015 1 minutt siden, Sisti skrev: Jøss, fantastisk argument. Aspartam er mye forsket på og vi kjenner godt til det, så det blir et veldig snodig argument å si at det ikke virker noe bra fordi det er kunstig... Heller noe ukjent og naturlig enn kjent og kunstig? Har ikke sagt at det er et veldig godt argument, men at det er slik jeg har det med det. Jeg har lest også veldig mye om aspartam, noe bra eller at det er ufarlig mest sannsynlig, men også mye om at det ikke er bra. Angående meg selv velger jeg å ikke ville spise det, i hvert fall ut over det lille jeg vet. Nei, ikke heller noe ukjent og naturlig, enn kjent og kunstig. Har lest en del om Stevia også, og det er veldig mye brukt blant noen. Men likevel relativt ukjent i forskning (?). Vil egentlig ikke ha det heller, men er ikke fanatisk hvis noen har brukt det i noe mat. Forsåvidt er jeg ikke det heller med aspartam, men har mer mtforestillinger mot det enn litt stevia. http://forskning.no/mat/2014/04/eu-mener-aspartam-er-trygt-men-ikke-alle-forskere-er-enige http://www.vg.no/forbruker/helse/kosthold/ufarlig-sukkererstatning-forbudt-i-norge/a/544802/
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #13 Skrevet 26. desember 2015 Når skal folk ta innover seg at aspartam er helt harmløst?? Anonymkode: cddeb...a12 3
Gjest MadameDeRosa Skrevet 26. desember 2015 #14 Skrevet 26. desember 2015 I små mengder er ikke aspartam, som er kunstig fremstilt, en ester, E-stoff, ikke farlig. I store mengder kan aspartam gi genetiske skader. FDA holdt også offentlige høringer der det oppstod sikkerhetsmessige bekymringer om aspartam. En av de professorene ved Universitetet i Washington i Saint Louis påstod at når aspartam er brukt sammen med natriumglutamat kan det forårsake alvorlige hjerneskader i barn. Det ble bekreftet, men samtidig ble det også stadfestet at bare en liten del av befolkning som har anlegg for det risikerer egentlig med hjerneskader. Stevia er en plante, og naturlig. Den kan gi allergiske reaksjoner i store mengder. Jeg vil tro at stevia er mye bedre å bruke enn aspartam. Personlig holder jeg meg langt unna aspartam.
Berit Skrevet 26. desember 2015 #15 Skrevet 26. desember 2015 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når skal folk ta innover seg at aspartam er helt harmløst?? Anonymkode: cddeb...a12 Helt harmløst i store mengder er ikke bevist at det er. Men noen mener det er trygt, noen mener ikke det. Det er helt greit og slik er det med det meste her i livet. Man ser på ting og mener forskjellig. Det er greit så lenge man ikke trakker det ned over hode på andre. Eller mener du at alle skal mene som deg, at det er du og de som mener det er helt harmløst? Ja, det mener du. Men noen mener det motsatte, Og de kan og ha rett? Eller er det sånn at de fleste som mener noe om det har rett? Det er greit at vi har forskjellige meninger. Endret 26. desember 2015 av Berit
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #16 Skrevet 26. desember 2015 De fleste søtnongsstoffer, inkludert sukker, har bivirkninger hvis inntaket overskrider en viss dose, og bivirkningene blir mer alvorlige ved høyere dose. Derfor er det beste å begrense inntaket av søtet mat, uavhengig av søtningsmiddel. Aspartam er forøvrig ikke farlig for voksne ved normale doser, men personer med stort inntak og barn bør være på vakt. Små barn under tre år bør ikke ha kunstige søtningsstoffer da man ikke vet hva slags virkning det har, og har begrenset mulighet til å forske av forskningsetiske årsaker Anonymkode: 3119f...c4c
jabx Skrevet 26. desember 2015 #17 Skrevet 26. desember 2015 Den 24.12.2015 at 7.19, Popc0rn skrev: Stevia er ikke like studert som aspartam, men stevia har vært myyye brukt i andre land i snart 50 år. Særlig Japan og Brasil. I Japan hadde stevia 40% av søtningsmarkedet! Ikke alternativ søtning, men søtningsmarkedet! Det inkluderer sukker! Til og med Coca-Cola brukte stevia i Japan. Og ingen bivirkninger av stevia er funnet i studier der mennesker har spist stevia naturlig (blader og ekstrakt). Jeg har hørt om mange som får bivirkninger av å få i seg aspartam, men ikke om noen som får bivirkninger av å få i seg stevia... Og jeg kjenner mange som spiser stevia. Aspartam er tryggere enn stevia, rett og slett fordi det kreves mindre mengder av stevia for at det skal være skadelig. Likevel er det veldig store mengder man skal få i seg før det skjer. Svadaen din om bivirkninger av aspartam kan du stikke en viss plass. 1
jabx Skrevet 26. desember 2015 #18 Skrevet 26. desember 2015 (endret) 12 timer siden, Ulla Ullsokk skrev: Uten å påberope med nok kunnskap, så er vel stevia en plante og aspertam kunstig laget. Det sier jo sitt. Ikke noe er bra i store mengder uansett. Det er ingenting som tilsier at naturlig = bra og kunstig = dårlig. Det blir som tullingene som sier at de er "skeptiske til kjemikalier". Hint: Omtrent alt er "kjemikalier": Endret 26. desember 2015 av jabx 1
Gjest Sisti Skrevet 26. desember 2015 #19 Skrevet 26. desember 2015 26 minutter siden, jabx skrev: Det er ingenting som tilsier at naturlig = bra og kunstig = dårlig. Det blir som tullingene som sier at de er "skeptiske til kjemikalier". Hint: Omtrent alt er "kjemikalier": Minner meg om frisøren min som prøvde å prakke på meg en sjampo som " ikke er kjemisk. Er jo ikke bra med sånne kjemiske ting".
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #20 Skrevet 26. desember 2015 49 minutter siden, Berit skrev: Helt harmløst i store mengder er ikke bevist at det er. Men noen mener det er trygt, noen mener ikke det. Det er helt greit og slik er det med det meste her i livet. Man ser på ting og mener forskjellig. Det er greit så lenge man ikke trakker det ned over hode på andre. Eller mener du at alle skal mene som deg, at det er du og de som mener det er helt harmløst? Ja, det mener du. Men noen mener det motsatte, Og de kan og ha rett? Eller er det sånn at de fleste som mener noe om det har rett? Det er greit at vi har forskjellige meninger. Jeg mener at folk bør Holde seg til fakta, og det er at det finnes ikke bevis for at aspartam er skadelig. Anonymkode: cddeb...a12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå