Gå til innhold

Spleise på gaver med søsken - men pengene uteblir

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år får jeg spørsmål fra mine søsken om de kan være med på gaver til foreldrene og besteforeldrene våre. Tror de synes det er veldig praktisk at bare jeg ordner opp, så slipper de tenke på gaver selv. Vi har litt ulik økonomi, så jeg bidrar med mer enn dem. Men det gjør ingenting for meg, har sagt at de kan bidra med akkurat det som passer for deres økonomi. Men det jeg er frustrert over er at de er så trege til å betale inn den andelen de har bestemt seg for, jeg har enda ikke fått penger og nå er det jo julaften. Jeg er ikke typen som liker å spørre etter pengene heller. Men litt irriterende når jeg har tatt høyde for at de skal bidra med x antall kroner, så blir kanskje jeg sittende igjen med hele regningen tilslutt. Noen andre som har det på denne måten? Er jeg rar som stusser på at de ikke har betalt inn sin andel enda, når det var de som tok initiativ til å være med på gavene? Skjønner at jeg bare må kvinne meg opp og si nei neste gang de spør, men det er så vanskelig. Måtte bare få ut litt frustrasjon :fnise:

Anonymkode: 6472c...f31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det på nøyaktig samme måte med mine søsken! Begge de ønsker seg penger, så i år får de tomme konvolutter med mindre de betaler meg før gaveutdelingen ;) Jeg er spent på å se hvordan det går :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Send ut melding til dine søsken om at du setter navnet deres på pakka så fort de har betalt ;) eventuelt, neste gang de ber om spleising, svar at du er med så lenge noen andre tar seg av handlingen. Så får noen andre ta ansvar for en gangs skyld. 

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor ikke bare spørre om når de skal betale deg, og hvor mye?

Til neste jul, er det ikke greiere om dere avtaler i forkant hva de skal bidra med, så slipper du potensielt å måtte bruke mye mer enn du hadde tenkt?

Gjest incognita
Skrevet

Kjenner meg igjen ja! "Kan du bare legge ut så lenge..." = Penger jeg aldri kommer til å se snurten av. 

• Liker 1
Skrevet

Støtter forslaget om at navn settes på pakkelappen så snart de har betalt!

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Høna79 skrev:

Hvorfor ikke bare spørre om når de skal betale deg, og hvor mye?

Til neste jul, er det ikke greiere om dere avtaler i forkant hva de skal bidra med, så slipper du potensielt å måtte bruke mye mer enn du hadde tenkt?

Takk for alle svar! 

Høna79: det kom kanskje ikke helt klart frem i innlegget, men vi har avtalt i forkant hva de skal bidra med. Jeg sa at de kunne bestemme det selv, og så fikk jeg oppgitt et beløp. Den ene søsteren min sa at hun skulle betale samme dagen som vi snakket sammen om dette, men har ikke sett noe til pengene enda. Nå er det jo julaften, og har ikke hjerte til å lage noe styr nå. Så jeg får bare skrive dem på, og håpe at de føler seg litt truffet når gavene blir takket for av mottakeren :fnise: Men jeg burde jo egentlig ha lært at det kan potensielt bli penger jeg aldri ser snurten av. Jaja. God jul :)

Anonymkode: 6472c...f31

• Liker 1
Skrevet

jeg kjenner meg veldig igjen i dette og tror det er ganske vanlig. en gang kjøpte jeg en pc til mamma og pappa som vi skulle spleise på. fikk aldri noe penger tilbake av søsknene mine, så neste gang de hadde bursdag ble gaven deres at de fikk slettet gjelden de hadde hos meg :fnise:

Anonymkode: 2cc69...42f

• Liker 5
Skrevet

Har det slått deg at de kan ha glemt at de ikke har betalt? Hun som skulle betale samme kveld, kan tro at hn faktisk betalte. Hukommelsn kan spille folk et puss. Så for all del, minn dem på pengene. Helst før gaveutdeling.

• Liker 2
Skrevet

Jeg og søsteren min spleiser ofte på gaver, men vi har ikke noe rigid system for tilbakebetaling. Siden vi er søstre så er det jo ikke akkurat som om en av oss bare forsvinner ut av livet til den andre. Det er enkelt å gjøre opp på andre måter.

Pleier ikke drive med pengeoverføringer og slikt men hvis det var mammas bursdag og den ene betaler, så tar den andre kinobillettene og et par glass vin neste gang vi er ute. Eller den ene trenger å bo hos den andre noen dager og går og handler rikelig med mat fordi jeg/du betalte det og det. Og så videre. Hun betalte bursdagsgaven, så tar jeg julegaven.

Anonymkode: de53a...6a6

Skrevet

Hvis dette er noe som gjentar seg år etter år, ville jeg sluttet å skrive navnet deres på pakkelappen. Du har betalt alt, ergo er gavene fra deg. Da kan det vel hende de skjerper seg.

Anonymkode: fa1b0...fce

• Liker 3
Skrevet

Ikke skriv på navnet på lappen før de har betalt så enkelt er det. Har du ikke baller nok til å spørre etter de pengene så får du bare ta det på din lommebok. 

Anonymkode: 1e435...dbf

• Liker 1
Skrevet

Har vært i samme situasjon selv flere ganger. Vil heller ikke spørre etter pengene som ikke blir tilbakebetalt. Men når de spør om å spleise heretter blir svaret "Ja, det gjør vi. Handler du i år?" 🙂 Eller du kan spørre om de kan betale på forhånd, slik at du vet hvor mye du skal handle for? 

Anonymkode: 53a33...73a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skriv på navnet på lappen før de har betalt så enkelt er det. Har du ikke baller nok til å spørre etter de pengene så får du bare ta det på din lommebok. 

Anonymkode: 1e435...dbf

Enig.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Dette har jeg gjort én gang, og jeg gjør det ikke igjen. Med fare for å virke gjerrig må jo den andre parten skjønne at den skal betale en sin halvdel av pengene når man har avtalt å spleise. Så etter det året vi prøvde det (var ikke til julegave, men foreldrene våre hadde et større jubileum) fikk jeg nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...