Gå til innhold

Samboer som gamer. Overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har begynt med å game på pc. Dette var ikke noe han gjorde før vi ble sammen for 3 år siden, men han har gjort det tidligere. For et par mnd siden begynte han igjen, og hver eneste kveld sitter han på gutterommet og gamer med kompiser. Hvis vi har vært ute på ærend eller besøk, løper han nærmest inn på rommet for å game med engang vi kommer hjem. Idag var intet unntak... Han satt i 1-2 timer før vi gikk i besøk, og med engang vi kom hjem gikk han for å game. Da sa jeg: helt alvorlig? Det er jo lillejulaften (han vet hvor mye julen betyr for meg). Han spilte et spill med meg, og med engang det var ferdig løp han inn på gutterommet igjen... Igår kveld satt han å spilte til kl 2 på natten feks. Jeg er bare så utrolig lei av å sitte alene hver eneste kveld, og ofte store deler av dagen (ja, venner, men må stort sett ta buss i en time hver vei for å treffe de). Jeg har tatt det opp med han mange ganger, men han forstår det ikke helt føler jeg. Jeg føler også at han er med meg fordi han føler han må, slik som idag da vi spilte et spill før han løp inn igjen. Jeg merker at det er noe som er utrolig irriterende for meg, Og jeg lurer på om det er noe jeg vil holde ut med i lengden. Selvfølgelig skal han få game med kompiser hvis han ønsker det, men jeg syns det er litt mye med 2-6 timer hver dag, og til langt på natten... Han er forresten 28 år. 

Hva mener dere? Overreagerer jeg veldig? Noen som har vært i lignende situasjon? 

Anonymkode: 24170...c2a

Videoannonse
Annonse
Gjest Castielz
Skrevet

Ja,  du overreagerer. 

Dine underliggende fordommer og manglende forståelse for Gaming,  og dets nytte som sosial platform,  lyser igjennom. 

Skrevet

Nei, du overreagerer ikke!

Men... gutterommet? Hva vil egentlig det si?

Anonymkode: 7cf50...1a6

• Liker 19
Skrevet

Det er vel egentlig et kontor, men ettersom han ikke har noe jobb som tilsier at han trenger kontor, kaller jeg det gutterom. Det er et lite rom med pc og diverse duppeditter, rett ved siden av soverommet vårt. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel egentlig et kontor, men ettersom han ikke har noe jobb som tilsier at han trenger kontor, kaller jeg det gutterom. Det er et lite rom med pc og diverse duppeditter, rett ved siden av soverommet vårt. 

Haha. Treffende beskrivelse da. :laugh:

Og du, ikke bry deg om Castielz.

• Liker 6
Skrevet

Hehe ikke sant... 

Neida, skjønte at h*n bare vil provosere :)

• Liker 3
Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke dette hadde vært et så stort problem for deg dersom du hadde et fungerende sosialt liv, eller evt. hadde en hobby som gjorde at du kunne aktivisere deg selv uten å være avhengig av ham. At din sosiale situasjon ikke er optimal for øyeblikket er så klart kjedelig, men du skal være forsiktig med å kreve at han skal være din personlige klovn og underholder av den grunn, da han åpenbart har andre ting han vil gjøre på egen hånd. Dersom bussforbindelse er et problem, går det f.eks. an å kjøpe seg en billig moped.

En annen ting du også bør være obs på er hva dere tilbringer tiden med når dere skal være sosiale sammen, sånn at det ikke bare blir en greie hvor han "ofrer seg" for å gjøre de tingene bare du har lyst til, kun for at dere skal være sosiale sammen. "Gaming" kan jo f.eks. også være sosialt, og noe man kan gjøre i lag.

Og kanskje er det ikke så bra at han - som veldig mange andre menn - ser ut til å være forvist til sin "man-cave" når han skal gjøre sine greier. Man kan jo tross alt fint henge sammen og gjøre helt forskjellige ting i samme rom, sitte ved siden av hverandre og alt det der, kommentere litt, konversere litt, le litt i mellom slagene. Man-caven tror jeg fort kan bli et tveegget sverd for de mange kvinner som ønsker at typene deres var mer sosiale med dem. Ok, så blir man kanskje kvitt rotet og duppedittene deres, men man blir også handicapet sosialt, og totalt uinvolvert (og uinteressert?) i hans interesser.

Endret av Franke Ann
Skrevet
27 minutter siden, Castielz skrev:

Ja,  du overreagerer. 

Dine underliggende fordommer og manglende forståelse for Gaming,  og dets nytte som sosial platform,  lyser igjennom. 

Nei vet du hva!

Anonymkode: 688bd...e43

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg har en samboer som er helt lik. Hele dagen sitter han med PC-spill. Men vi sitter i samme rom da. Hvis jeg snakker til han, er det som å snakke til en vegg, null kontakt. Jeg har tatt det opp med han mange ganger, men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg vet søren ikke hva jeg skal gjøre, selv. 

Anonymkode: 1a5e6...c85

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Franke Ann skrev:

Jeg tror ikke dette hadde vært et så stort problem for deg dersom du hadde et fungerende sosialt liv, eller evt. hadde en hobby som gjorde at du kunne aktivisere deg selv uten å være avhengig av ham. At din sosiale situasjon ikke er optimal for øyeblikket er så klart kjedelig, men du skal være forsiktig med å kreve at han skal være din personlige klovn og underholder av den grunn, da han åpenbart har andre ting han vil gjøre på egen hånd. Dersom bussforbindelse er et problem, går det f.eks. an å kjøpe seg en billig moped.

Gi deg da. Selvom han ikke skal "underholde " henne hver time hver dag så betyr ikke det at det er OK å bare forsvinne rett til gaming som en liten 10 åring. Og spille flere timer hver eneste dag.. Hvis han virkelig vil ha et bra forhold så burde han ta seg tid til være litt med henne, ikke bare spill døgnet rundt. 

Ikke finn deg i det ts. Sett krav eller be guttungen ha seg på huet og ræva ut.  

• Liker 10
Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi deg da. Selvom han ikke skal "underholde " henne hver time hver dag så betyr ikke det at det er OK å bare forsvinne rett til gaming som en liten 10 åring. Og spille flere timer hver eneste dag.. Hvis han virkelig vil ha et bra forhold så burde han ta seg tid til være litt med henne, ikke bare spill døgnet rundt. 

Ikke finn deg i det ts. Sett krav eller be guttungen ha seg på huet og ræva ut.  

Selvsagt er det helt ok å spille flere timer hver dag når man har juleferie. Og hva mener du med "å bare forsvinne?" Skal han måtte be om lov? Har forøvrig også lagt til en god del i innlegget du siterte. Legg spesielt merke til dette med man-caven. Han trenger ikke nødvendigvis"forsvinne" for å gjøre sine egne greier, skjønner du :)

Endret av Franke Ann
Skrevet
1 minutt siden, Franke Ann skrev:

Selvsagt er det helt ok å spille flere timer hver dag når man har juleferie. Har forøvrig også lagt til en god del i innlegget du siterte.

Har han hatt juleferie de siste to mnd. tror du?

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Franke Ann skrev:

Selvsagt er det helt ok å spille flere timer hver dag når man har juleferie. Og hva mener du med "å bare forsvinne?" Skal han måtte be om lov? Har forøvrig også lagt til en god del i innlegget du siterte. Legg spesielt merke til dette med man-caven. Han trenger ikke nødvendigvis"forsvinne" for å gjøre sine egne greier, skjønner du :)

Har jeg sagt at han be om lov og nå da? Er da snakk om å vise interesse for henne uten at hun ber om det liksom. Og bra han har et rom han kan game alene så kan hun kose seg med sitt, men ikke hele tiden og mange timer hver dag vet du!   

• Liker 3
Gjest Franke Ann
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har han hatt juleferie de siste to mnd. tror du?

Det eneste hun sier om resten av året er at han setter seg ned foran dataen om kvelden. Ser ikke hva som er så galt med det. Uansett, poenget mitt er at jeg tror mange kvinner kan bli mye flinkere til å utvise mer generøsitet når det kommer til mennene deres sine interesser. Syns det blir kontraproduktivt å forvise en mann til hula si når han skal gjøre sine egne greier. Så skal han da få tilbringe max 2 timer der inne, før han må komme ut igjen og "være sosial med dama", og gjøre noe som hun har lyst til. Det blir for meg veldig ensidig ansvarsfordeling. Hvordan hadde du selv følt det om du ble forvist til rommet ditt hver gang du skulle lese i en rosablogg, se en episode av Paradise eller chatte med venninnene dine på Facebook? Hadde du ikke følt at han gav en god faan i deg da? Personlig syns jeg det er svært så trivelig å gjøre forskjellige ting i samme rom, men det fordrer så klart at dama ikke gir deg drapsblikket, og gjør deg ukomfortabel i hennes nærvær.

Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt at han be om lov og nå da? Er da snakk om å vise interesse for henne uten at hun ber om det liksom. Og bra han har et rom han kan game alene så kan hun kose seg med sitt, men ikke hele tiden og mange timer hver dag vet du!   

Der er vi uenige. Jeg tror ikke det er bra i det hele tatt. Det som er bra er om de begge kan gjøre sine egne greier, men allikevel henge sammen. Når man bor sammen er det gjerne sånn den sosiale interaksjonen fungerer mesteparten av tiden. Man henger sammen, men det betyr ikke nødvendigvis at man holder på med akkurat det samme. Og man-caven er med på å sette en effektiv stopper for det som kunne ha vært et naturlig og fint sosialt samspill for begge parter.

Endret av Franke Ann
Skrevet

Det står ingen steder at det er hun som sender ham inn på "gutterommet". Det ser tvert i mot ut som det er han som stikker inn dit helt på eget initiativ for å spille i tide og utide.

• Liker 6
Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingen steder at det er hun som sender ham inn på "gutterommet". Det ser tvert i mot ut som det er han som stikker inn dit helt på eget initiativ for å spille i tide og utide.

Uansett hvem som har bestemt det, så er det ikke bra. Om det er han som har bestemt det, så betyr det sannsynligvis bare at han ikke er komfortabel med å gjøre sine egne greier rundt dama. Og da tenker ihvertfall jeg at man mangler det gode vennskapet som bør ligge i bunn av et forhold. De tingene man gjør helt uten skam rundt kompisene sine, bør man også kunne gjøre helt uten skam rundt dama. Hvis ikke har man ikke et godt kompis-forhold til henne. Nå er menn veldig forskjellige når det gjelder i hvor stor grad de ønsker et "kompis-forhold" til dama, men for meg personlig høres det sørgelig ut å ha det sånn i et forhold.

Endret av Franke Ann
Skrevet
3 minutter siden, Franke Ann skrev:

Det eneste hun sier om resten av året er at han setter seg ned foran dataen om kvelden. Ser ikke hva som er så galt med det. Uansett, poenget mitt er at jeg tror mange kvinner kan bli mye flinkere til å utvise mer generøsitet når det kommer til mennene deres sine interesser. Syns det blir kontraproduktivt å forvise en mann til hula si når han skal gjøre sine egne greier. Så skal han da få tilbringe max 2 timer der inne, før han må komme ut igjen og "være sosial med dama", og gjøre noe som hun har lyst til. Det blir for meg veldig ensidig ansvarsfordeling. Hvordan hadde du selv følt det om du ble forvist til rommet ditt hver gang du skulle lese i en rosablogg, se en episode av Paradise eller chatte med venninnene dine på Facebook? Hadde du ikke følt at han gav en god faan i deg da? Personlig syns jeg det er svært så trivelig å gjøre forskjellige ting i samme rom, men det fordrer så klart at dama ikke gir deg drapsblikket, og gjør deg ukomfortabel i hennes nærvær.

Gi deg da. Dette er og blir dumt! Å giiid så "fælt " å finne på noe annet enn å sitte å game til støtt og stadighet?  Han kan jo bare ta med gamingen sin og flytte ut da. Alle har vi behov for å gjøre egne ting og være litt alene. Men for enhver pris liksom? Og hva skjedde med å bry seg oppriktig og ha ønske om å ha det koselig sammen med sin kjære noen timer her og der i uken? Når jeg og min kjære er sammen så er det det som gjelder. Da lager vi mat  og koser oss, ser noen serier vi liker å følge med på og prater og tuller litt, henger sammen. Andre dager finner vi på ting hver for oss. Men såklart sitter vi ikke limt opp hverandre når vi har "partid ".  Vi kan også holde på med noe i samme rom.  For deg virker det som at mannfolk føler seg tvunget til forhold og alt som har med det og gjøre. At det er hva kvinner vil og de bestemmer blabla.  Voksne mannfolk vet å ivareta et godt forhold, og ha god balanse mellom egne ting og forholdet. Fortsett å fremstille din egen "rase " som en gutt på 10 år som det er så synd på og mammaen bestemmer osv. 

• Liker 8
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Spillinga er ikke problemet. Problemet er at han er lei av forholdet. Han flykter til spillinga med kompiser. Det er veldig gøy å spille med kompiser, men ikke så gøy at man bare driter i forholdet man har med en kvinne man liker.
At man kan få litt for mye tunnelsyn i kortere perioder er normalt, men hvis det er over lang tid så er han nok dessverre lei forholdet.

Skrevet

TS, hvilke aktiviteter gjør du hjemme som er mye mer "produktivt" enn gaming?

Hvilke ting går du glipp av når han sitter på gutterommet?

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...