Gå til innhold

Lip balm/leppebalsam: Naturlige ingredienser mot syntetiske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest mye rart og mye nyttig om den beste fuktigheten huden kan få, med delte meninger om ingredienser.

Jeg har nå brukt både original Lypsyl, vaseline, organiske lip balm, pure lypsyl (100% naturlig), carmex, blistex, brystvortekrem Medela, Eos og så videre.

Bruker ikke lip balm hver dag, kun ved behov. Synes at original lypsyl er mye bedre enn lypsyl pure, både hvor lenge det holder seg og faktisk effekt. Lypsyl original kan jeg bruke et par påføringer og ha lepper som tilsynelatende ikke er like tørre lengre. 

Blir litt forvirret, mineralolje bl.a skal jo virke avhengighetsskapende og uttørrende effekt, som jeg tror jeg merker til vaseline, blistex og carmex, og om jeg bruker en lip balm av uansett merke hver dag.

EOS ga ikke noe effekt med mindre jeg brukte det hver dag, og brystvortekremen (høres litt fælt ut) har vært super ved såre og veldig tørre lepper, men den hjelper om jeg har noe på hele tiden. 

På apotek og på sykehus/hjem brukes produkter tilsatt en den syntetiske ingredienser. 

Hva bruker du og hvilken erfaring har du?

Anonymkode: f7c13...b0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje er sannheten hver til sitt bruk? Mineralolje har den fordelen at det ikke trenger inn i huden. Altså gir det huden ingen næring, noe som er et minus. Men det ligger (så lenge du ikke slikker den av) som et beskyttende lag utenpå leppene. Noe som er et pluss dersom du skal beskytte dem mot kulde/vind. 

Så har du de vegetabilske oljene. Og om du skulle få maks næringsverdi av dem så er svaret: putt dem i mat og spis dem. Har du tørr hud hjelper økt fettinntak. Som oljer i krem har de ok effekt, for all del, men de aller, aller fleste av dem tåler ikke kulde noe særlig godt (og det er jo noe uheldig for en ingrediens vi smører på huden og går ut i kulda med..).

Til slutt har du de animalske. Aner faktisk ikke om noen kremer fremdeles baserer seg på ekte animalske oljer, men før brukte man animalsk fett i kuldekrem. Dyrefett tåler kulde helt supert. Dårligere enn planteoljer på å absorbere seg i huden, selvsagt, men..

hver til sitt bruk. Og de bruker det de bruker på sykehus ikke fordi det er bra produkt, ts, men fordi det tilfeldigvis var dette produktet som en tosk av en innkjøper et sted sentralt trodde var billig og ok. 

Anonymkode: 6dc96...b52

• Liker 1
Skrevet

Alt du bruker tankene dine på på selveste julekvelden.

Anonymkode: 7ab18...954

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt du bruker tankene dine på på selveste julekvelden.

Anonymkode: 7ab18...954

Du vet hva de sier. Bedre å bruke hodet enn gallen på slik en dag. ;) 

Anonymkode: 6dc96...b52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...