Gå til innhold

Rødme-operasjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring? Hva betaler man for dette, og hvor får man gjort det? Og hvor stor sjanse er det for at den ikke fungerer? 

Anonymkode: f051a...604

Skrevet

Hvor gammel er du? 

Jeg vurderte selv når jeg var sånn 16, men nå som jeg er 24 rødmer jeg veldig sjeldent. Det er noe de aller fleste vokser fra seg, selv om man ikke tror det da. 

Som sagt googlet jeg mye av dette selv før, og det funker, men man får andre bivirkninger som svetting, osv., tror jeg. 

Anonymkode: e8d04...5bc

Skrevet

Jeg er straks 30 så tviler på at jeg vokser det av meg med det første dessverre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt den operasjonen, ETS (endoskopisk thorakal sympatectomi). Jeg tok den møt håndsvette, for det er samme operasjonen. Hadde ikke problemer med rødming. Men den fungerte mot begge deler (rødmet jo av og til, nå rødmer jeg ikke). Ulempen er at man kan få litt økt svetting ulike steder på kroppen (men kanskje det gjelder mest dem som har problemer med svetting i utgangspunktet). Jeg fikk i alle fall et nytt liv, og foretrekker heller litt økt svetting andre steder enn hendene. 

Du trenger ikke betale selv. Man ber fastlegen om en henvisning til thorax-kirurgisk avdeling ved et av de store sykehusene. 

Tror det finnes en forening for de som rødmer, Foreningen Rød (hvis den fremdeles eksisterer). Kanskje kan du få mer info der. Mange fastleger har lite kunnskap om dette.

Anonymkode: 61db4...332

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er straks 30 så tviler på at jeg vokser det av meg med det første dessverre. 

Ok, forstår. Da ville jeg snakket med fastlege. Lykke til :)

Anonymkode: e8d04...5bc

Skrevet

Takker for svar! :) Er det ikke vanskelig å få innvilget da? Har ikke klaget om det til fastlegen så usikker på han ville forstått omfanget av problemet. Er det evt. mulig å få det gjort privat? Hva ville det i såfall koste? :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! :) Er det ikke vanskelig å få innvilget da? Har ikke klaget om det til fastlegen så usikker på han ville forstått omfanget av problemet. Er det evt. mulig å få det gjort privat? Hva ville det i såfall koste? :)

De kirurgene med mest kompetanse på dette er på Ullevål og Ahus og muligens Rikshospitalet. Jeg ville ikke uten videre gjort det privat. Gjør det et sted de utfører mange slike operasjoner i året. Det vil i alle fall være kjempedyrt privat, om det i det hele tatt gjøres. Du må være alvorlig plaget sosialt i dagliglivet for å få det innvilget, så det er jo viktig å ikke fremstille det som en bagatell for en eventuell lege. Mange leger tror det er en bagatell, men de som utflrer slike operasjoner forstår jo hvor hemmende det kan være. Men om man bare er litt plaget, ville jeg tenkt meg om. Er man derimot veldig hemmet av dette, er det absolutt en løsning som virker for 95-98 %, om jeg husker rett. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kirurgene med mest kompetanse på dette er på Ullevål og Ahus og muligens Rikshospitalet. Jeg ville ikke uten videre gjort det privat. Gjør det et sted de utfører mange slike operasjoner i året. Det vil i alle fall være kjempedyrt privat, om det i det hele tatt gjøres. Du må være alvorlig plaget sosialt i dagliglivet for å få det innvilget, så det er jo viktig å ikke fremstille det som en bagatell for en eventuell lege. Mange leger tror det er en bagatell, men de som utflrer slike operasjoner forstår jo hvor hemmende det kan være. Men om man bare er litt plaget, ville jeg tenkt meg om. Er man derimot veldig hemmet av dette, er det absolutt en løsning som virker for 95-98 %, om jeg husker rett. 

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Jeg sliter med sosial angst i tillegg så er redd at jeg vil bli avvist på bakgrunn av dette. Har jobbet med sosial angsten i over 15 år og den er nå til å leve med, og blir sannsynligvis ikke mye bedre i følge hjelpeapparatet. Jeg føler problemet forverres av at jeg blir utrolig lett rød; dvs når jeg blir flau, stresset, forvirret, overrasket, lei, sint, har smerter, drikker kaffe, alkohol eller spiser sterkt mat. Hvor ofte gikk du til fastlegen med problemet før du ble henvist? Og prøvde du mye annet først i forhold til svetten? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare. :) 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Jeg sliter med sosial angst i tillegg så er redd at jeg vil bli avvist på bakgrunn av dette. Har jobbet med sosial angsten i over 15 år og den er nå til å leve med, og blir sannsynligvis ikke mye bedre i følge hjelpeapparatet. Jeg føler problemet forverres av at jeg blir utrolig lett rød; dvs når jeg blir flau, stresset, forvirret, overrasket, lei, sint, har smerter, drikker kaffe, alkohol eller spiser sterkt mat. Hvor ofte gikk du til fastlegen med problemet før du ble henvist? Og prøvde du mye annet først i forhold til svetten? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare. :) 

Bare hyggelig at det kan være til hjelp :) 

Jeg forsøkte en del mot svetting først, som ionoforese (strømbehandling) og aluminiumsklorid og noen medisiner en hudlege skrev ut (som jeg ikke husker hva heter, men som ikke virket). Fastlegen visste ikke om denne operasjonen, så jeg måtte finne ut av det selv. Da skrev han en henvisning uten problemer. Jeg slet også med sosial fobi (og det sitter litt i ennå, men av helt andre årsaker), men den ble mye bedre etter operasjonen. For en del av grunnen til den sosiale fobien var nettopp svettingen (håpløst å håndhilse for eksempel), og det ene forsterket det andre. Kanskje det er litt sånn med deg og, at du rødmer lettere nettopp fordi du er redd for å rødme, og du er redd fordi du har lett for å rødme? Kirurgen hadde stor forståelse for denne problemstillingen. Mange slet ikke psykisk i utgangspunktet, men fikk psykiske problemer av å slite med dette. Og det skyldes at det sympatiske nervesystemet er overaktivt hos noen. Jeg ble fortalt at det var mest arvelig, men kanskje også noen ukjente miljøpåvirkninger som avgjorde om genene slo ut.

Beklager om dette ble rotete. Håper du får den hjelpen du trenger! 

(Det er som nevnt kar/thorax-kirurgisk avdeling man må bli henvist til, for det er hjertekirurger som utfører inngrepet). 

Skrevet

Og en viktig ting til: grunnen til at jeg skrev at det er lurt å søke seg til et sykehus som utfører mange slike operasjoner i året, er at det alltid er viktig med en erfaren kirurg. Det er også grunnen til at jeg aldri ville gjort det privat (heller ikke på et lite lokalsykehus), for de utfører nok ikke mange ETS-operasjoner. Man kan jo benytte seg av fritt sykehusvalg. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig at det kan være til hjelp :) 

Jeg forsøkte en del mot svetting først, som ionoforese (strømbehandling) og aluminiumsklorid og noen medisiner en hudlege skrev ut (som jeg ikke husker hva heter, men som ikke virket). Fastlegen visste ikke om denne operasjonen, så jeg måtte finne ut av det selv. Da skrev han en henvisning uten problemer. Jeg slet også med sosial fobi (og det sitter litt i ennå, men av helt andre årsaker), men den ble mye bedre etter operasjonen. For en del av grunnen til den sosiale fobien var nettopp svettingen (håpløst å håndhilse for eksempel), og det ene forsterket det andre. Kanskje det er litt sånn med deg og, at du rødmer lettere nettopp fordi du er redd for å rødme, og du er redd fordi du har lett for å rødme? Kirurgen hadde stor forståelse for denne problemstillingen. Mange slet ikke psykisk i utgangspunktet, men fikk psykiske problemer av å slite med dette. Og det skyldes at det sympatiske nervesystemet er overaktivt hos noen. Jeg ble fortalt at det var mest arvelig, men kanskje også noen ukjente miljøpåvirkninger som avgjorde om genene slo ut.

Beklager om dette ble rotete. Håper du får den hjelpen du trenger! 

(Det er som nevnt kar/thorax-kirurgisk avdeling man må bli henvist til, for det er hjertekirurger som utfører inngrepet). 

Synes absolutt ikke du skriver rotete! Tusen takk for at du tar deg tid! :) 
Det er jo ikke rart at den sosiale angsten forverres av nettopp slike ting, synes bare veldig mange mener det bør gjøres andre veien; Bli bedre i psyken så slipper det andre problemet taker, selv om det ikke går i alle tilfeller.. Måtte du gjennom samtale når du ble henvist? Og hvordan var prossessen? Så godt at du fikk den hjelpen du trengte! Håper jeg er like heldig! :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes absolutt ikke du skriver rotete! Tusen takk for at du tar deg tid! :) 
Det er jo ikke rart at den sosiale angsten forverres av nettopp slike ting, synes bare veldig mange mener det bør gjøres andre veien; Bli bedre i psyken så slipper det andre problemet taker, selv om det ikke går i alle tilfeller.. Måtte du gjennom samtale når du ble henvist? Og hvordan var prossessen? Så godt at du fikk den hjelpen du trengte! Håper jeg er like heldig! :)

Da jeg ble henvist, så fikk jeg en poliklinisk time hos den kirurgen som skulle operere. Der forklarte jeg plagene og hvordan de påvirket livskvaliteten min og dagliglivet mitt. Jeg følte han forstod at mange av de psykiske plagene kom nettopp av svettingen, ikke omvendt (selv om de tingene forsterket hverandre). Så jeg følte han forstod og ville hjelpe meg. Ble etter den timen satt på venteliste for operasjon. Gjorde det på Ahus. Kan anbefale det stedet, selv om jeg tror de er flinke på Ullevål og Riksen også. Har aldri angret en dag.

Skrevet

Og lykke til, jeg håper du blir møtt på en god måte og får hjelp med dette. Det er en myte at det blir bedre med alderen.

Gjest cheshirecat
Skrevet

...seriøst!!! Hva feiler det folk? Blir som å ta laser på fregner eller sy igjen smilehull.....Du rødmer; det er en del av deg.. Hvorfor operere bort noe de fleste synes er sinnsykt sjarmerende..??? 😳

Skrevet
2 minutter siden, cheshirecat skrev:

...seriøst!!! Hva feiler det folk? Blir som å ta laser på fregner eller sy igjen smilehull.....Du rødmer; det er en del av deg.. Hvorfor operere bort noe de fleste synes er sinnsykt sjarmerende..??? 😳

Fordi det skyldes et overaktivt sympatisk nervesystem, det kan være veldig fysisk ubehagelig og i tillegg sosialt belastende. I ekstreme tilfeller er det rødming eller svetting så og si hele tiden, og det er ikke så sjarmerende for den som er rammet. Jeg tror veldig mange ikke har innsikt i hva slike plager innebærer. 

• Liker 1
Annonse
Gjest cheshirecat
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det skyldes et overaktivt sympatisk nervesystem, det kan være veldig fysisk ubehagelig og i tillegg sosialt belastende. I ekstreme tilfeller er det rødming eller svetting så og si hele tiden, og det er ikke så sjarmerende for den som er rammet. Jeg tror veldig mange ikke har innsikt i hva slike plager innebærer. 

ville kun poengtere at de aller fleste synes nok dette er veldig sjarmerende, og heller noe å være stolt av fremfor å ønske å operere bort.. 😉

Skrevet
1 time siden, cheshirecat skrev:

ville kun poengtere at de aller fleste synes nok dette er veldig sjarmerende, og heller noe å være stolt av fremfor å ønske å operere bort.. 😉

Det er sikkert sjarmerende på en del, men ikke på meg da rødmingen er flekkvis og gjør at jeg ser syk ut. Har blitt spurt uendelige ganger om det går bra med meg, hva som har skjedd eller om jeg har en allergisk reaksjon eller noe. Du kan tenke deg selv om dette skjer flere ganger i uken.

Gjest Hannemor76
Skrevet (endret)

Lurer på dette jeg også! Andre som har erfaringer? Hvor lang er ventetiden? Prøvde å søke det opp på helsenorge.no, men da kom ikke rikshospitalet opp som behandlingsted engang? Har de sluttet å utføre dette?

Endret av Hannemor76
Skrevet
Den 25.12.2015 at 16.58, cheshirecat skrev:

Jeg har aldri tenkt på rødming som sjarmerende. Jeg synes synd på de som blir rød som en tomat ved den minste oppmerksomhet og prøver å la være å se på dem. Jeg synes du er en dust som mener at de skal være stolt av noe som er så plagsomt. 

Anonymkode: b9912...bea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...