AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 I år er det min mors "tur" til å ha oss over på julaften, og jeg vet at hun har gledet seg lenge. I fjor feiret vi med min far, og året før med mine svigerforeldre. Min mor bor 10-15 minutter unna oss, og har liten plass. Det er ikke plass til at vi kan overnatte der (det er allerede fullt pga min brors familie, som skal sove der), så vi skal kjøre hjem når det er leggetid for barnet vårt. Han er 2 år, og legger seg kl 19:00. Min mor vil at vi skal være lenger enn til 18:45 hos henne, for "kosen begynner jo først på kvelden", som hun sier. Hun er veldig sur for at vi planlegger å gå hjem til leggetid, og mener at den beste løsningen er at vi legger barnet hos henne (hvor han ikke er vant til å sove, og for å være ærlig er det skikkelig vanskelig å få ham til å sove andre steder enn hjemme enda), for så å kjøre hjem senere på kvelden. Da er vi garantert at han våkner, aldri i verden om jeg klarer å få ham inn i bilen, hjem og i seng uten at han våkner. Når han våkner på veien hjem blir det umulig å få ham i seng igjen. Erfaringsmessig kan vi da holde på i timevis før vi klarer å få ham til å sovne på nytt. For min del blir det et utrolig dumt alternativ, siden vi trenger all den søvnen vi kan få. Vi skal opp tidlig (det skal min mor også) og dra til mine besteforeldre første juledag. Jeg har foreslått at vi enten drar hjem til leggetid som vanlig, at vi kan feire hos oss i stedet, eller at vi kan være hos min mor til leggetid og så dra alle sammen til oss for å fortsette "kveldskosen" her. Min mor anklager meg for å prøve å "stjele" jula, som det er "hennes tur å ha" ved å foreslå at vi kan være hos oss, hun sier at jeg "ødelegger for alle ved å være så vanskelig" og at "jula handler ikke om ett enkelt barns leggetid". Min bror har så store barn at for dem spiller det ingen rolle hvor vi er. Hos oss er det mye bedre plass, så jeg trodde jeg var lur som foreslo å dra hit, siden vi da kan tilbringe kvelden sammen, og barnet mitt får sove i tillegg. Det skal sies at vi har slitt veldig med søvnen hans, så nå når rutinen faktisk fungerer hjemme hos oss så lenge han legges her til vanlig tid, så vil jeg veldig veldig gjerne gjøre det. Er jeg urimelig? Er min mor? Hvordan løse dette? Anonymkode: 8c444...c8d
MapleSirup Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 Din mor gleder seg veldig, som du sier. En dag i året kan dere tåle å streve litt med å legge barnet etter det våkner, mener nå jeg. Jeg har 4 barn selv, så vet hvordan det kan være. Men det ordner seg alltid.... Man får ta det med et smil. La barnet se på TV, kjør en tur med bilen - whatever. Det som ofte gjør situasjonen så slitsom er jo at foreldrene insisterer på at barnet skal sove etterpå igjen, men det trenger han ikke...Spiller ingen rolle om søvn forskyves litt en dag. 33
Hulderen Skrevet 23. desember 2015 #3 Skrevet 23. desember 2015 Det er utrolig barnslig av din mor å påstå at du vil kuppe jula. Det vktigste er vel at dere er sammen, ikke hvor dere er. Ta ned barnet hjem når det er leggetid. Vil de andre bli ked dere, så er det flott. Vil de ikke, så får dere ta kvelden på hvert deres sted. Småbarns leggetid roter man ikke med. 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #4 Skrevet 23. desember 2015 Personlig synes jeg at den ene gangen i året det er julaften så ville jeg IKKE reist hjem til leggetid. En toåring bør få lov til å være lengre oppe en dag i året selv om det bare blir surr etterpå. Selv var vi borte så lenge ungen var våken hver julaften. Unger klarer ofte å være lengre oppe når det er mye som skjer rundt dem. Kommer jo andre barn som sikkert også kan underholde toåringen deres. Det er greit å ha leggerutiner, men å være rigid når det er fridag etterpå er jeg ikke for. Enig med moren din at dere "ødelegger" jula for alle de andre. Det er tross alt ikke verdens undergang om dere strekker dere litt den ene dagen. La ungen være våken til dere ser han/hun er stuptrøtt. Ta med pysj og tannbørste, stell ungen ferdig hos moren din. Putt ungen i bilen og reis hjem. Dere voksne får tåle en surrete natt/dag denne ene gangen i året. Anonymkode: 7cdf0...e1c 42
Hulderen Skrevet 23. desember 2015 #5 Skrevet 23. desember 2015 Hvor gamle er de fire barna dine? Enten husker du ikke hvordan det var å ga små varn, eller så har ikke dine barn hatt søvnproblemer. Alle eksperter trekker frem hvor vktig det er å ikke forstyrre søvnrytmen for barn ned sovevansker. Hvorfor mener du at det er viktigere at en enkelt bestemor får det som hun vil, enn at mor, far og barn får en bra jul? 14
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #6 Skrevet 23. desember 2015 Vi har gjort det slik min mor ønsket en gang før, for ca to uker siden. Da fikk vi ham ikke til å sove igjen før klokken 2:30 på natta, noe som blir alt for sent siden vi skal avsted tidlig dagen etter. I tillegg kommer han til å være grinete hele neste dag siden han ikke har sovet ordentlig, og da føler jeg at vi ødelegger besøket hos mine besteforeldre for alle (det er ikke bare vi som skal dit, "alle" skal dit). Så jeg føler at alternativene er å "amputere" kvelden på julaften fordi gutten må sove, eller å "ødelegge" natten og dagen etter fordi han ikke har sovet... Jeg skjønner at hun har gledet seg, men med en gutt som så vist har hatt en rolig natt til nå i sitt liv er det så vanskelig for meg å tåle enda en natt uten søvn. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor min mor ikke vil være hos oss, enten hele dagen eller i alle fall på kvelden? Hos henne er det ikke sitteplasser til alle en gang, blir vi litt folk må vi sitte på gulvet med julemiddagen. Men hun vil så gjerne ha julaften hos seg, så da blir det sånn... TS Anonymkode: 8c444...c8d 2
Hattivatti Skrevet 23. desember 2015 #7 Skrevet 23. desember 2015 Du skriver ikke om det er 10-15 min gange eller med bil. Er det et alternativ å legge i vogn å trille hjem? Dette har vi gjort med begge barna. Tar kveldsstell der vi er, legger mini i vognen og bare tar dem rolig over i seng når vi kommer hjem. Jeg skjønner din mor veldig godt, selv om hun samtidig blir litt "barnslig" mot deg. 7
EvaLena Skrevet 23. desember 2015 #8 Skrevet 23. desember 2015 En dag i året syns jeg du skal slippe opp på soverutiner. Kan ikke barnet ditt sove hos moren din den natta? La han være oppe til han er stuptrøtt og legg han til sengs. Sovner nok fort igjen hvis dere tar han med hjem også 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #9 Skrevet 23. desember 2015 Tror ikke at en dag i året ødelegger søvnmønsteret til en unge. Det er mye mer søvnhysteri nå enn da jeg og mine venninner hadde barna små. Mine barn slet med søvn fram til de var ca 5 år, men julaften skulle de begge få være oppe så lenge de orket. Ikke gjorde det store forskjellen for dem heller den ene kvelden i året. Litt trøttere dagen etter, men det var vi voksne innstilt på. Anonymkode: 7cdf0...e1c 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #10 Skrevet 23. desember 2015 7 minutter siden, The Silence skrev: Du skriver ikke om det er 10-15 min gange eller med bil. Er det et alternativ å legge i vogn å trille hjem? Dette har vi gjort med begge barna. Tar kveldsstell der vi er, legger mini i vognen og bare tar dem rolig over i seng når vi kommer hjem. Jeg skjønner din mor veldig godt, selv om hun samtidig blir litt "barnslig" mot deg. 10-15 minutter med bil dessverre, ellers hadde jeg gått for din løsning med vogna :-) Jeg har også foreslått at vi kan legge min sønn hos min mor slik at vi kan være der lenger, og at min bror og familie heller kan sove hos oss (det er uansett ikke plass til at alle kan sove hos min mor), men det avviser hun også tvert. Vi feirer alkoholfritt, så det er ikke sånn at det er vanskelig for noen å kjøre. TS Anonymkode: 8c444...c8d
Vera Vinge Skrevet 23. desember 2015 #11 Skrevet 23. desember 2015 Først tenkte jeg at jeg syns dere kunne prøve den ene ganngen. Men når jeg ser at dere allerede har forsøkt og ikke fikk sove før midt på natta, forstår jeg dere. Og jeg syns din mor er vanskelig, når du tilbyr deg å ha hele julaften hos dere. Moren din kunne jo hatt julelunsj eller middag en av de andre juledagene. Sånn gjør vi det i år, og så får min mor ha servering 2. juledag, og er fornøyd med det. Hun har også liten leilighet uten overnattingsmuligheter for alle, så for enkelhets skyld skyndtet vi oss å invitere til jul hos for lenge siden;) 6
Vera Vinge Skrevet 23. desember 2015 #12 Skrevet 23. desember 2015 Kan det forresten være et alternativ å forskyve dagsoving, sånn at han kan holde ut en time ekstra? Skjønner jo at det virker litt stusselig om julaften slutter før sju. 7
Vattenflaska Skrevet 23. desember 2015 #13 Skrevet 23. desember 2015 Dere gjør det som fungerer best for dere. Dere har prøvd å inngå en kompromiss med din mor, altså å fortsette feiring hjemme hos dere der deres sønn sover trygt og gjennom natten. Men siden hun nekter denne løsningen så kan hun ikke sitte og si at dere prøver å stjele eller ødelegge julen! Nei, bare ignorere det hun sier om det. Dere gjør det som fungerer best for dere! 3
Kontormus Skrevet 23. desember 2015 #14 Skrevet 23. desember 2015 Uff, det blir ikke bedre med tiden heller når dere er så dårlig på improvisering. Hva hvis barnet får en lur på dagen? 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #15 Skrevet 23. desember 2015 7 minutter siden, Vera Vinge skrev: Kan det forresten være et alternativ å forskyve dagsoving, sånn at han kan holde ut en time ekstra? Skjønner jo at det virker litt stusselig om julaften slutter før sju. Vi kan forsøke å forskyve dagsovingen litt ja, så det forhåpentligvis gir oss litt ekstra tid på kvelden. Så kan vi dra hjem med en gang vi anser det som nødvendig (han må bare ikke få sovne i bilen). Julen trenger jo ikke å slutte for dem heller, min bror med kone og barn er der jo, samt ett par mer perifere familiemedlemmer. De går jo ikke noe sted selv om vi gjør det :-) TS Anonymkode: 8c444...c8d
Gjest kaninen Skrevet 23. desember 2015 #16 Skrevet 23. desember 2015 Synes dere er vanskelige begge to igrunn. Egentlig mest du for å være ærlig. Har dere rutiner på hvem som skal "ha jula" kan jeg forstå at det er viktig for din mor. Jeg ville, som flere andre her også ha nevnt, ikke tenkt så mye på småtten's legge rutiner denne dagen. La han være våken litt ekstra og legg han hos din mor når han er trøtt.
Furstina Skrevet 23. desember 2015 #17 Skrevet 23. desember 2015 Jag tycker ni är vansklige. På julafton med allt annat som sker lär sonen få så mycket intryck att det lär påverka nattning och insomning oavsett var ni är. En timme mer eller mindre borde bi kunna chansa på. 5
MapleSirup Skrevet 23. desember 2015 #18 Skrevet 23. desember 2015 53 minutter siden, Hulderen skrev: Hvor gamle er de fire barna dine? Enten husker du ikke hvordan det var å ga små varn, eller så har ikke dine barn hatt søvnproblemer. Alle eksperter trekker frem hvor vktig det er å ikke forstyrre søvnrytmen for barn ned sovevansker. Hvorfor mener du at det er viktigere at en enkelt bestemor får det som hun vil, enn at mor, far og barn får en bra jul? Så bastant, da..... For noe tull. Du finner ikke en eneste "ekspert" som uttaler at ikke barn tåler et og annet unntak for daglig rutiner om det er søvn eller annet. Du gir uttrykk for rigiditet og lite erfaring...Ikke oppskriften på en fleksibel familie ihvertfall. 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #19 Skrevet 23. desember 2015 Jeg syns dere er vanskelige og er helt enig med MapleSirup! Anonymkode: 37799...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #20 Skrevet 23. desember 2015 Jeg synes du er rigid og svært lite fleksibel. Irriterer meg grønn over sånne mødre som deg, men det er mitt problem. Og ja, jeg har unger selv. Anonymkode: 86d71...bc2 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå