Kenta Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 Vi har alltid hatt julegrøt kl. 12.30 julaften, når Askepott-filmen er ferdig. Mandelen skrelles og legges i gryta slik at det IKKE er garantert at noen får den i sin første skål. Vet at noen hiver mandelen oppi en skål og grøt oppå, og "blander" skålene, noe jeg ikke har sansen for! Premien er en marsipangris, og i tillegg marsipanpølser som man KAN dele ut til "taperne" om man vil 😊 Vet også om noen som har det slik at den som får mandelen får en "straff" i form av at vedkommende må være løpegutt og hente alle julegavene om kvelden 😄
Vasa Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 Vi har grøt lillejulaften. Grøt og mandel oppi en stor bolle og røres rundt, alle forsyner seg. den som får mandelen får premie. (Litt forskjellig hva det er, siden ikke alle spiser marskipan)
Pastalovah Skrevet 23. desember 2015 #3 Skrevet 23. desember 2015 Samme som over, bare at premien alltid er marsipangris med eller uten sjokoladetrekk. Grisen deles ofte da, ikke alltid vinnere som spiser den selv.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #4 Skrevet 23. desember 2015 Her i huset er det nye regler, hvor vinneren ikke har LOV til å dele. For hva er poenget med å vinne da? Anonymkode: 4b7de...844 2
Gjest Skrevet 23. desember 2015 #5 Skrevet 23. desember 2015 Som barn og ung ble alltid grøten servert rundt slutten på "Reisen til julestjernen", jeg husker at jeg alltid måtte løpe fra foreldrene mine til besteforeldrene mine for å få sett filmen ferdig. Nå har vi flyttet julegrøten til lillejulaften. Vi har selvsagt mandel og mandelpremie, hva premien er varierer etter hvem som er vertskapet for julegrøten.
Sjela Skrevet 23. desember 2015 #6 Skrevet 23. desember 2015 Vi har tradisjon med mandel i riskremen etter julemiddagen med påfølgende premie.
Gjest Hold the door Skrevet 23. desember 2015 #7 Skrevet 23. desember 2015 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #8 Skrevet 23. desember 2015 Vi har ikke julegrøt heldigvis! Anonymkode: 50839...441
Kenta Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #9 Skrevet 23. desember 2015 3 minutter siden, visningsnamn skrev: Det gjør vi, og siden jeg er den som setter skålene på bordet, passer jeg på å sette den som ser ut som skjuler en mandel på min plass. Som regel får jeg mandelen. Grøten pleier vi å spise midt på dagen den 24. Juuuks!! 1
Gjest Hold the door Skrevet 23. desember 2015 #10 Skrevet 23. desember 2015 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door
Millimani Skrevet 23. desember 2015 #11 Skrevet 23. desember 2015 Mandel i grøten på julaften formiddag. Premien er som regel marsipangris. Jeg har denne:http://forum.kvinneguiden.no/topic/981542-mandel-i-gr%C3%B8ten-eller-i-riskremen/
Gjest Badebuksa Skrevet 23. desember 2015 #12 Skrevet 23. desember 2015 Vi eter ikke julegrøt, for min del blir det litt for mye av det gode hvis jeg skulle bøtta nedpå med julegrøt, ribbe, delfiakake, pepperkaker, gløgg, riskrem, cola, vin OG ...julegrøt.. Men andre har kanskje et annet magemål enn meg,
Tabris Skrevet 23. desember 2015 #13 Skrevet 23. desember 2015 Etter Askepott går hele familien på gravlunden og tenner lys på graven til vår far, bestefar og bestemor. Deretter er det grøt nede hos mor med mandel i. Mandel legges i en skål av mor, blandes også er det en annen person som setter skålene på bordet. Dermed vet ingen hvem som får mandelen. Vi har ikke mandelen rett i gryta siden det ikke er garantert at alt blir spist opp. Vinneren av mandelen får en gave som består av julesnop av noe slag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå