AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 Dette høres jo helt rart ut, men altså, dette er greia: En god kamerat av sønnen min overnattet. Etter at alle hadde lagt seg hadde kameraten sagt noe sånt som ''skal vi ta tissen i rumpa på hverandre'' (Kameraten har sagt før at han er homofil). Sønnen min var usikker og sa nei først, men kameraten tok likevel av trusa hans. Jeg vet ikke videre helt hva som skjedde etter dette, og ingen av guttene vil si noe, men sønnen min kom gråtende inn sent på natten og fortalte hva som hadde skjedd og at tissen gjorde vondt. Faren er veldig skuffa over hva som har skjedd (han er ikke helt for homofili, men han respekterer jo alle mennesker uansett seksualitet). Uansett, vi ba kameraten gå hjem neste morgen og sønnen vår har hvert kvalm og blek i hele dag. I tillegg er han på gråten hele tiden. Både far og jeg har snakket med han og forklart han at han skal holde seg unna denne kameraten, ikke fordi han er homofil, men fordi han har gjort noe han ikke burde gjort og utnyttet sønnen våres. Sønnen våres er helt enig i dette og sier han ikke vil ha noe med han å gjøre. Dette er ganske sårt for de var egentlig gode venner. Vi har også snakket med sønnen våres og prøvd å roe han ned og forklart at vi ikke er sinte. Jeg er litt fortapt nå og vet ikke hva jeg skal gjøre mer. Det er så uvirkelig og rart at dette har skjedd, så har fortsatt ikke gått helt opp for meg. Beklager, måtte bare dele dette. Anonymkode: 9c01f...a36
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 Vil legge til at guttene forresten bare er 10 år gamle begge to Ts Anonymkode: 9c01f...a36
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #4 Skrevet 23. desember 2015 Først av alt, hvor gamle er guttene? Anonymkode: 5d244...8e4 1
herremann Skrevet 23. desember 2015 #5 Skrevet 23. desember 2015 definivt ta et møte med gutten og foreldrene 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #6 Skrevet 23. desember 2015 Dere må snakke med guttens foreldre. Sønnen deres burde også få snakke med noe profesjonelt personell. Viktig at slikt blir tatt tak i, ikke bare begravd. Anonymkode: d4b16...b2d 25
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #7 Skrevet 23. desember 2015 Skjønner ikke at gutten får slippe unna med noe slikt. Det er ikke som om en 10-åring ikke har moralsk kompass og ikke vet forskjellen på rett og galt. Anonymkode: e6fbe...2be 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #8 Skrevet 23. desember 2015 Gutten din har blitt utsatt for overgrep. Du må få han til psykolog og ha møte med foreldrene til han som gjorde det gjerne via BV Anonymkode: d8e8d...7a9 27
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #9 Skrevet 23. desember 2015 Jeg synes dere taklet det bra, men at dere bør snakke med kameraten om det og si at dette ikke er greit. Vurder eventuelt å snakke med foreldrene også, men der ville jeg nok vektlagt hvor fornuftige mennesker de er; gutten trenger klar beskjed om at det han gjorde er ulovlig og like ille som å slå - uansett hvor langt han gikk, gikk han for langt, men han trenger ikke rundjuling sv sin far om hans opphav er av den typen. Hvis han ikke får beskjed, er jeg redd denne atferden vil utvikle seg. Når det gjelder deres egen sønn, er det også viktig å vise ham at han ikke gjorde noe galt ved å bekrefte dette for ham, men også ved å ta en alvorsprat med kompisen. Jeg ble selv utsatt for overgrepsforsøk som barn, sa det til min bror som fortalte våre foreldre. De kontaktet politiet (personen var voksen), uten å snakke så mye med meg om det, og det betydde mye for meg - at jeg slapp å bli konfrontert så mye (da ville jeg følt mer skyld) men at de holdt han ansvarlig. Anonymkode: 44e0d...bf3 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #10 Skrevet 23. desember 2015 Ville snakket med foreldrene til gutten og vurdert å ta med sønnen min til legen for en sjekk. Legen har har nok råd videre. Anonymkode: 83df9...907 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #11 Skrevet 23. desember 2015 For oss som jobber i skolen så er såpass seksualisert adferd hos barn noe vi har fått beskjed om å være veldig obs på - ta kontakt med f.eks. helsesøster på skolen for veiledning. Det kan hende dette er noe din sønns kamerat har lært gjennom å selv være utsatt for overgrep. Anonymkode: e83d1...2e1 37
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #13 Skrevet 23. desember 2015 Gutten deres har blitt utsatt for ett overgrep, ta han med til lege, få hjelp der til hva dere gjør videre. Så kontakter dere selvfølgelig kameratens foreldre og forteller hva som har skjedd, og ber de holde sønnen sin unna deres sønn. Jeg hadde anmeldt også, at en tiåring er kjent med og foreslår analsex er ikke normalt, meget mulig han har blitt utsatt for overgrep selv, det er politiets jobb å finne ut av. Anonymkode: 96a13...41f 11
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #14 Skrevet 23. desember 2015 Siden det meste annet er stengt nå som det er jul - hva med å ta en telefon til legevakt, politiet eller barnevernsvakt for å forhøre dere? Da får dere i det minste kvalifiserte råd, fremfor synsingen her inne. De nevnte instansene har alle erfaring med slike saker, men du kan jo åpne med "Siden alt annet er stengt så prøver jeg hos dere", om du føler at å ringe noen av dem blir å overdrive. Ville normalt anbefalt andre lavterskeltilbud først, men de er jo ikke åpne nå. Anonymkode: e83d1...2e1 17
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #15 Skrevet 23. desember 2015 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det meste annet er stengt nå som det er jul - hva med å ta en telefon til legevakt, politiet eller barnevernsvakt for å forhøre dere? Da får dere i det minste kvalifiserte råd, fremfor synsingen her inne. De nevnte instansene har alle erfaring med slike saker, men du kan jo åpne med "Siden alt annet er stengt så prøver jeg hos dere", om du føler at å ringe noen av dem blir å overdrive. Ville normalt anbefalt andre lavterskeltilbud først, men de er jo ikke åpne nå. Anonymkode: e83d1...2e1 Tenker å ringe legevakten og høre med dem nå og ta en prat til med sønnen vår for å sjekke om det var hundre prosent mot hans vilje dette skjedde, eller om han var med på det i førsten. Vil ikke få han til å føle seg enda mer dårlig, men noe må gjøres, og hjelper ikke å fortrenge det. Uansett, takk for svar og tips til alle! Ts Anonymkode: 9c01f...a36
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #16 Skrevet 23. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker å ringe legevakten og høre med dem nå og ta en prat til med sønnen vår for å sjekke om det var hundre prosent mot hans vilje dette skjedde, eller om han var med på det i førsten. Vil ikke få han til å føle seg enda mer dårlig, men noe må gjøres, og hjelper ikke å fortrenge det. Uansett, takk for svar og tips til alle! Ts Anonymkode: 9c01f...a36 Det uthevede spiller ingen rolle akkurat nå. Han kan få skyldfølelse om han var med på det i begynnelsen, eller lyve for å slippe å få det, vent med å spørre om akkurat det til en profesjonell evt. sier at du bør spørre. Uansett så er det som har skjedd galt, og det er på sin plass med råd fra fagfolk, og kanskje en god samtale med noen av dem, også for sønnen din. De er barn, og trenger hjelp, det er ikke viktig på samme måte som med voksne å avklare om nei var nei og når det ble sagt (litt uryddig formulering, men håper du skjønner hvor jeg vil med den). Jeg tipper de på legevakten har gode råd om hvordan du bør ta det videre, både med sønnen din og evt. i "systemet". Lykke til videre! Anonymkode: e83d1...2e1 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #17 Skrevet 23. desember 2015 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres jo helt rart ut, men altså, dette er greia: En god kamerat av sønnen min overnattet. Etter at alle hadde lagt seg hadde kameraten sagt noe sånt som ''skal vi ta tissen i rumpa på hverandre'' (Kameraten har sagt før at han er homofil). Sønnen min var usikker og sa nei først, men kameraten tok likevel av trusa hans. Jeg vet ikke videre helt hva som skjedde etter dette, og ingen av guttene vil si noe, men sønnen min kom gråtende inn sent på natten og fortalte hva som hadde skjedd og at tissen gjorde vondt. Faren er veldig skuffa over hva som har skjedd (han er ikke helt for homofili, men han respekterer jo alle mennesker uansett seksualitet). Uansett, vi ba kameraten gå hjem neste morgen og sønnen vår har hvert kvalm og blek i hele dag. I tillegg er han på gråten hele tiden. Både far og jeg har snakket med han og forklart han at han skal holde seg unna denne kameraten, ikke fordi han er homofil, men fordi han har gjort noe han ikke burde gjort og utnyttet sønnen våres. Sønnen våres er helt enig i dette og sier han ikke vil ha noe med han å gjøre. Dette er ganske sårt for de var egentlig gode venner. Vi har også snakket med sønnen våres og prøvd å roe han ned og forklart at vi ikke er sinte. Jeg er litt fortapt nå og vet ikke hva jeg skal gjøre mer. Det er så uvirkelig og rart at dette har skjedd, så har fortsatt ikke gått helt opp for meg. Beklager, måtte bare dele dette. Anonymkode: 9c01f...a36 Ta med gutten til lege som kan hjelpe dere på vegen videre og gi gutten den hjelpen han måtte trenge. Jeg ville ikke gått rett til foreldrene til den andre gutten. Det kan gå bra, men kan være vanskelig for foreldrene å takle der og da, og det er ikke sikkert dere får den responsen som kan være til hjelp for gutten din (eller deres sønn). Legen kan være behjelpelig med å veien videre. Anonymkode: c523f...d98 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #18 Skrevet 23. desember 2015 Dere MÅ snakke med gutten og også åpne opp for en samtale om noen har gjort slik med ham. Høres ut som mulig overgrepsoffer. Synes også dere skal orientere helsesøster, det kan være andre bekymringsmeldinger om ham. Vær så snill å ikke lukke øynene for dette. Feighet kan koste barnet dyrt, og andre barn som utsettes for ham igjen. Anonymkode: 44e0d...bf3 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #19 Skrevet 23. desember 2015 Unnskyld meg, men dere som foreldre virker jo helt tafatte... Hadde dette skjedd med min sønn hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å skaffe hjelp til både mitt eget barn, og kameraten. Sånne ting skal IKKE skje! Og dere må ta tak NÅ selv om det er jul. Anonymkode: 13480...898 16
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #20 Skrevet 23. desember 2015 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men dere som foreldre virker jo helt tafatte... Hadde dette skjedd med min sønn hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å skaffe hjelp til både mitt eget barn, og kameraten. Sånne ting skal IKKE skje! Og dere må ta tak NÅ selv om det er jul. Anonymkode: 13480...898 Vi er ikke norske, så vi er redde for at vi ikke blir tatt seriøst og at familien finner på en unnskyldning, lager en stor løyn og setter sannheten på hodet. Som nevnt før så er ikke familien noe særlig god fra før av, men de er norske og ja da føler vi oss ganske utsatt. Men du fikk trigga noe i meg. Jeg og mannen min skal snakke mer om dette og ta tak i det. Har selv hvert på gråten i hele dag over at dette har skjedd. Vi har tenkt å ringe legevakten og ta det deretter. Kanskje snakke med lærer også om dette, så hun kan vite hva som har skjedd og passe på de Ts Anonymkode: 9c01f...a36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå