Gå til innhold

Svoger som opptrer seg merkelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og lillesøsteren min feirer jul hos storesøsteren i år. Hun er gift og har barn. Mannen hennes er ganske pratsom, men tydeligvis ganske sær også. Vi er ganske mange som feirer jul sammen, og det er mange barn her. Denne mannen har barn fra før av som også feirer jul her, koselig det. Men det er én ting som er ganske sært. Vi har vært her tre netter, jeg og lillesøsteren min, og vi har ikke spist middag her én gang. Vi har ikke noe imot å kjøpe mat altså, men vi syns bare det er litt rart. Når han har laget middag, så ber han alle andre om å komme å spise, unntatt oss da. De har kun et fellesmåltid, og det er middagsmåltidet. 

Vi feirer jul sammen med foreldrene våre til vanlig, og da er han og alle barna hans selvskrevne gjester. De er de første som setter seg til bords og forsyner seg, han ringer også for å spørre om foreldrene mine ikke kan lage middag (de spiser aldri hos foreldrene hans av en eller annen grunn), altså blir de alltid godt oppvartet hjemme hos oss. Det er ikke slik at han ikke får mat hjemme hos oss som er årsaken til at han oppfører seg slik. 

Så, i går, etter at de hadde spist middag, dro vi på gatekjøkkenet for å kjøpe oss mat. I dag etter at de hadde spist middag, dro vi til butikken for å kjøpe oss noe lettvint, og nå sitter vi og spiser kyllingsalat kjøpt på Rema. Koselig jul altså. 

Anonymkode: dde8d...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en meget spesiell mann😳 Men hva med søsteren din, hva sier hun til dette? Har hun ikke noe hun skal ha sagt?

Anonymkode: e1f7c...2a0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en meget spesiell mann😳 Men hva med søsteren din, hva sier hun til dette? Har hun ikke noe hun skal ha sagt?

Anonymkode: e1f7c...2a0

Ikke spesielt koselig nei, er vant til å feire jul med foreldrene mine, og der er jeg vant til å ha det ganske så annerledes. Jeg har spist to måltider siden jeg kom hit, og disse to måltidene har vært take-away. 

Søsteren min er opptatt med å pakke julegaver, bake kaker og med andre juleforberedelser. Hun er ganske distre som person, og får ikke med seg alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spesielt koselig nei, er vant til å feire jul med foreldrene mine, og der er jeg vant til å ha det ganske så annerledes. Jeg har spist to måltider siden jeg kom hit, og disse to måltidene har vært take-away. 

Søsteren min er opptatt med å pakke julegaver, bake kaker og med andre juleforberedelser. Hun er ganske distre som person, og får ikke med seg alt. 

Får ikke søsteren din med seg at dere ikke får middag? Hva om dere ikke får delta i morgen og de påfølgende dagene? Da er butikkene stengt. 

Jeg synes svogeren din oppfører seg helt uhørt. Jeg ville sagt fra til ham og til søsteren din, og eventuelt ringt hjem (og bedt om å bli hentet) om det ikke bedrer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, suspiria skrev:

Får ikke søsteren din med seg at dere ikke får middag? Hva om dere ikke får delta i morgen og de påfølgende dagene? Da er butikkene stengt. 

Jeg synes svogeren din oppfører seg helt uhørt. Jeg ville sagt fra til ham og til søsteren din, og eventuelt ringt hjem (og bedt om å bli hentet) om det ikke bedrer seg. 

Nei, hun gjør ikke det, hun har en del å gjøre og er stresset og opptatt, men jeg syns det var rart i sted, for mannen ropte om at barna måtte komme å spise, også sa han at storesøsteren min også måtte få i seg mat, noe hun ikke hadde tid til ettersom hun var på vei ut, men han sa ingenting til meg og lillesøsteren min som også var der.

Vi nevnte til søsteren vår at vi er ganske så sultne siden vi ikke har spist, da svarte hun at vi bare måtte ta oss mat. Greit nok det, men føler oss ganske uvelkomne...  Uff, nesten så tårene renner når jeg sitter her alene. For en flott start på julen. Skulle vært hjemme hos foreldrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, suspiria skrev:

Er skuffet over svogeren min, men klarer ikke å si noe heller, dette er noe han burde forstått selv. Jeg hadde aldri behandlet gjestene mine på den måten. Vi er ganske langt unna foreldrene våre og resten av familien, hadde vi vært nærmere, hadde vi (ihvertfall jeg) reist hjem med engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun gjør ikke det, hun har en del å gjøre og er stresset og opptatt, men jeg syns det var rart i sted, for mannen ropte om at barna måtte komme å spise, også sa han at storesøsteren min også måtte få i seg mat, noe hun ikke hadde tid til ettersom hun var på vei ut, men han sa ingenting til meg og lillesøsteren min som også var der.

Vi nevnte til søsteren vår at vi er ganske så sultne siden vi ikke har spist, da svarte hun at vi bare måtte ta oss mat. Greit nok det, men føler oss ganske uvelkomne...  Uff, nesten så tårene renner når jeg sitter her alene. For en flott start på julen. Skulle vært hjemme hos foreldrene mine.

Hvor gamle er dere? Kan han referere til dere også når han roper på barna? Eller er det sånn at det ikke en gang er dekket på til dere? 

Er det en mulighet å bli hentet og dra hjem? Dere kan jo ikke feire julen sånn! Jeg får helt vondt av dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, suspiria skrev:

Hvor gamle er dere? Kan han referere til dere også når han roper på barna? Eller er det sånn at det ikke en gang er dekket på til dere? 

Er det en mulighet å bli hentet og dra hjem? Dere kan jo ikke feire julen sånn! Jeg får helt vondt av dere. 

Vi er i slutten/begynnelsen av tyveårene, så han refererer nok ikke til oss når han roper på barna. Skulle gjerne ha dratt hjem, men kan ikke dra før om tre-fire dager. Får nok spise julemiddag i morgen, men det frister veldig lite da. Dårlig start på julen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Nei, sånt oppførsel er ikke greit! Mens dere er der på besøk så er dere sett på som gjester, og da burde dere og bli tatt vare på! Det er bare en dum form for unnskyldning at storesøster ikke en gang legger merke til om dere sitter ved bordet eller ikke når de har middag, ellers så ville jeg ha lurt på hva som feiler henne. Ho er ikke kun bare distré men må nesten være i sin egen lille verden for så å ikke legge merke til deres eksistens der i huset.

Jeg ville da ha tenkt at siden storesøster forteller dere at dere burde ha i dere mat at dere går å setter dere sammen med dem ved bordet sjølv om han mr. svogermann sier ingenting til dere. Hvis han da reagerer negativt på dette kanskje storesøster da vil merke seg det og å fortelle han om å ha bedre oppførsel mot dere? Skader da ikke å prøve. Ellers burde dere ta dere en prat med både storesøster og svoger å finne fram til en god måte med å få dette løst opp på, slik at dere alle sammen kan ha en kjempefin julefeiring i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør dem hvilke middagsplaner de har for julen? 

Anonymkode: 461c9...1d3

De har kjøpt inn masse mat og det skal visst bli en stor julemiddag. Vi vet at vi får delta, søsteren min kommer jo også til å være tilstede, men det er ikke spesielt koselig. Det føles som om at vi har blitt invitert hit til jul, men får kun delta på julemiddagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i slutten/begynnelsen av tyveårene, så han refererer nok ikke til oss når han roper på barna. Skulle gjerne ha dratt hjem, men kan ikke dra før om tre-fire dager. Får nok spise julemiddag i morgen, men det frister veldig lite da. Dårlig start på julen. :(

Altså, mente slutten av tenårene og begynnelsen av tyveårene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med søsteren din. Er hun klar over at dere ikke har fått middag siden dere kom men har måttet kjøpe take away?!!  

Spør henne hva som er greia med at dere ikke får spise middag sammen med de andre.

Si at det jo går jo fint å kjøpe take away, eller spise brødmat, men at dere lurer litt på hva som er grunnen til at de andre blir bedt om å komme å sette seg til middagsbordet, men at det ikke er dekket på til dere. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Sunflower-Delight skrev:

Nei, sånt oppførsel er ikke greit! Mens dere er der på besøk så er dere sett på som gjester, og da burde dere og bli tatt vare på! Det er bare en dum form for unnskyldning at storesøster ikke en gang legger merke til om dere sitter ved bordet eller ikke når de har middag, ellers så ville jeg ha lurt på hva som feiler henne. Ho er ikke kun bare distré men må nesten være i sin egen lille verden for så å ikke legge merke til deres eksistens der i huset.

Jeg ville da ha tenkt at siden storesøster forteller dere at dere burde ha i dere mat at dere går å setter dere sammen med dem ved bordet sjølv om han mr. svogermann sier ingenting til dere. Hvis han da reagerer negativt på dette kanskje storesøster da vil merke seg det og å fortelle han om å ha bedre oppførsel mot dere? Skader da ikke å prøve. Ellers burde dere ta dere en prat med både storesøster og svoger å finne fram til en god måte med å få dette løst opp på, slik at dere alle sammen kan ha en kjempefin julefeiring i sammen.

Hun er veldig distré og legger ikke merke til slike ting. Hun er ikke den typen som serverer så mye når en er på besøk, hun forventer at folk skal være som de er hjemme, men det er litt unaturlig for oss å rote i kjøkkenskapene deres (bor begge ganske langt unna og vi sees ikke så ofte), og spesielt når mannen opptrer seg på den måten. Han roper jo "Anne, Ole, Per og Luna - kom og spis middag nå - Og du Marie, kom og spis du også!" også sitter vi der, da.... 

Han er ikke den som kjefter, men han viser at han er irriterte ved å bli stille og "kald"

Det virker så rart å skulle ta en prat om dette, hva er det en skal si? Kommer nok ikke til å si noe, men har fått et veldig negativt inntrykk av ham. Det rare at jo at han forventer å bli stelt og oppvartet når han hos foreldrene mine, ringer og spør om de kan lage middag og er den første som setter seg ved bordet.... Uff nei, kommer nok ikke til å feire jul her mer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen skulle vrikelig snakket litt fornuft med han der svogeren deres. Det kommer ikke andre voksne i julen? Jeg håper dagen i morgen blir fin til tross for den dårlige opplevelsen dere har hittil. Du skriver at du ikke klarer å si noe til ham selv, men hva med å skrive det i en tekstmelding eller et godt gammeldags brev? Jeg krysser fingrene og håper alt jeg kan for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, :-) anna skrev:

Snakk med søsteren din. Er hun klar over at dere ikke har fått middag siden dere kom men har måttet kjøpe take away?!!  

Spør henne hva som er greia med at dere ikke får spise middag sammen med de andre.

Si at det jo går jo fint å kjøpe take away, eller spise brødmat, men at dere lurer litt på hva som er grunnen til at de andre blir bedt om å komme å sette seg til middagsbordet, men at det ikke er dekket på til dere. 

Mannen lager bare middag til seg selv, barna og søsteren min. Hun er stresset nå før jul, men hun vet at vi ikke har spist middag her, men da ber hun oss ta mat selv. Men det er ikke så koselig når det skal være sånn. Jeg har ikke tatt mat, ettersom jeg ikke får spise middagsmat her virker det unaturlig å rote i matskapene. 

Får ikke til å spørre heller, vil ikke skape drama, og spesielt ikke i julen. Gleder meg bare til å komme hjem. Svogeren skal hjem til foreldrene mine han også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, suspiria skrev:

Noen skulle vrikelig snakket litt fornuft med han der svogeren deres. Det kommer ikke andre voksne i julen? Jeg håper dagen i morgen blir fin til tross for den dårlige opplevelsen dere har hittil. Du skriver at du ikke klarer å si noe til ham selv, men hva med å skrive det i en tekstmelding eller et godt gammeldags brev? Jeg krysser fingrene og håper alt jeg kan for dere. 

Jeg har hørt foreldrene mine snakke om at han er litt gjerrig, og han/de ikke lager middag til gjester. Jeg klarer uansett ikke å forstå at han kan oppføre seg sånn. Og så ha samvittighet til å forvente en helt annerledes oppførsel mot ham når han er på besøk! Det kommer ikke flere voksne, nei. Håper tiden går fort, for vi reiser hjem den 27 og skal feire nyttårsaften med foreldrene våre. Gleder meg til å spise julemat og kose oss før vi reiser tilbake til studiebyen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er veldig distré og legger ikke merke til slike ting. Hun er ikke den typen som serverer så mye når en er på besøk, hun forventer at folk skal være som de er hjemme, men det er litt unaturlig for oss å rote i kjøkkenskapene deres (bor begge ganske langt unna og vi sees ikke så ofte), og spesielt når mannen opptrer seg på den måten. Han roper jo "Anne, Ole, Per og Luna - kom og spis middag nå - Og du Marie, kom og spis du også!" også sitter vi der, da.... 

Han er ikke den som kjefter, men han viser at han er irriterte ved å bli stille og "kald"

Det virker så rart å skulle ta en prat om dette, hva er det en skal si? Kommer nok ikke til å si noe, men har fått et veldig negativt inntrykk av ham. Det rare at jo at han forventer å bli stelt og oppvartet når han hos foreldrene mine, ringer og spør om de kan lage middag og er den første som setter seg ved bordet.... Uff nei, kommer nok ikke til å feire jul her mer! 

Da er det skikkelig dårlig oppførsel av svogeren deres. Dere kunne da ha tatt en prat med storesøster igjen, og å nevne dette for henne alene om hvorfor hennes mann oppfører seg slik som han gjør når dere er der på besøk? Hvis storesøster mener at dere kan oppføre dere akkurat som hjemme hos dem så betyr jo det at dere kan ta dere bra til rette, også når det gjelder mat.

Men jeg skjønner det godt hvis dere ikke føler dere så vel med å ville kikke rundt i kjøkkenskapene dems, dere har iallefall blitt oppdratt til å være høflige. Noe som virker veldig fjernt for mange andre nå for tiden, deres svoger er et godt eksempel på dette.

Håper også at det vil bli bedre i sjølveste julefeiringene for dere. Ellers er jeg enig med dere om at neste jul er det nok best å ikke feire jul med dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen lager bare middag til seg selv, barna og søsteren min. Hun er stresset nå før jul, men hun vet at vi ikke har spist middag her, men da ber hun oss ta mat selv. Men det er ikke så koselig når det skal være sånn. Jeg har ikke tatt mat, ettersom jeg ikke får spise middagsmat her virker det unaturlig å rote i matskapene. 

Får ikke til å spørre heller, vil ikke skape drama, og spesielt ikke i julen. Gleder meg bare til å komme hjem. Svogeren skal hjem til foreldrene mine han også. 

Synes heller han kan holde seg hjemme når han oppfører seg så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde det vært fristende å ikke gi beskjed til ham når middagen er servert. Og når han lurer på hvorfor så sier dere bare at han finner mat i skapet om han er sulten.

Og du, ikke "opptrer seg", men "oppfører seg".  ;)

Anonymkode: 8de3c...ea2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...