Gå til innhold

Hva skjer med barnebidrag om jeg mister jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig funnet ut at det er en stor sannsynlighet for at jeg kan miste jobben i løpet av våren neste år. Jeg skilte min kone 2 år siden og har betalt barnebidrag siden da. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg har en liten formue (150 000 kroner) som jeg har spart opp til nødstilfeller, og den vil nok bli brukt nå om jeg faktisk mister jobben. Kan eksen kreve penger fra det jeg har spart opp selv om jeg står uten jobb?

Anonymkode: cc1c6...da3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig funnet ut at det er en stor sannsynlighet for at jeg kan miste jobben i løpet av våren neste år. Jeg skilte min kone 2 år siden og har betalt barnebidrag siden da. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg har en liten formue (150 000 kroner) som jeg har spart opp til nødstilfeller, og den vil nok bli brukt nå om jeg faktisk mister jobben. Kan eksen kreve penger fra det jeg har spart opp selv om jeg står uten jobb?

ER ikke sikker, men tror du må bruke av de oppsparte pengene før du får mindre i bidrag ja. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen tro på at den lille formuen din vil ha noe å si med mindre du ikke klarer å betale bidrag i det hele tatt.
Du må selvfølgelig søke om å få nedsatt bidrag når du kan bevise at du har mistet jobben og har nedsatt inntekt. 
Du vil mest sannsynlig få redusert bidraget.

Anonymkode: 7a7b5...c17

• Liker 2
Skrevet

Formue legges ikke til grunn når det kommer til barnebidrag på samme måte som gjeld heller ikke legges til grunn.

Hvis du blir sagt opp, så fyller du ut skjemaet på Nav og ber om ny vurdering på bidraget siden innetekten din da blir vesentlig endret.

Anonymkode: cd2ae...417

• Liker 5
Skrevet

Bidraget fordeles etter inntektene til foreldrene. Din eks "betaler" til seg selv. Om du går ned i inntekt så vil bidraget også gå ned, men du må selv dokumentere dette til NAV. 

Hvis inntekten går under et visst nivå så slipper du helt. 

Men det er jo barna det går utover. 

• Liker 2
Skrevet

Så ettersom inntekten så og si kan gå mot null, så vil jeg slippe bidrag helt?

Jeg vet dette vil påvirke barna også, selvfølgelig, men vi to endte ikke ekteskapet i et positivt lys for å si det mildt. Hun var svært ivrig på å få en stor del av formuen min da vi skilte oss (formuen var mye større enn 150 000), noe jeg valgte slik at bidragene kunne bli litt mindre. Jeg er redd for at hun kanskje kan gå litt aggressivt ut mot meg nå, spesielt ettersom hun også bestandig klager på at jeg ikke bruker nok penger på barna når de er hos meg.

Dere tror vel ikke det kommer til å bli mindre bidrag i bytte mot gjeld som bygger seg opp og må bli betalt i fremtiden når det er aktuelt? Har hørt om slike saker i USA og Storbritannia. Kanskje det er best å bare ta en prat med advokaten?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dette vil påvirke barna også, selvfølgelig, men vi to endte ikke ekteskapet i et positivt lys for å si det mildt. Hun var svært ivrig på å få en stor del av formuen min da vi skilte oss (formuen var mye større enn 150 000), noe jeg valgte slik at bidragene kunne bli litt mindre. Jeg er redd for at hun kanskje kan gå litt aggressivt ut mot meg nå, spesielt ettersom hun også bestandig klager på at jeg ikke bruker nok penger på barna når de er hos meg.

Dere tror vel ikke det kommer til å bli mindre bidrag i bytte mot gjeld som bygger seg opp og må bli betalt i fremtiden når det er aktuelt? Har hørt om slike saker i USA og Storbritannia. Kanskje det er best å bare ta en prat med advokaten?

TS

Dersom du blir sagt opp, så får du jo arbeidsledighetstrygd. Det er jo ikke 0 i inntekt. Du blir nok ansett som fortsatt bidragsdyktig.

Dersom du sier opp jobben selv, så blir bidraget som før pga du frivillig går ned i lønn/inntekt.

Les på Nav sine sider, der står alt du trenger å vite. Sjekk også rundskriv og forskriftene, de ligger på høyre side i nettleseren.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag

Hva angår deg og mor sin forhistorie er irrelevant her.

• Liker 8
Skrevet

Å bruke penger på advokat ang. bidrag er ihvertfall tull!

Det er NAV som setter bidraget. De kan skjønnsberegne deg uavhengig av inntekt. Som arbeidsledig så regner man det som en midlertidig situasjon. Det er ikke godt å si hvordan NAV vurderer bidrag da.

Du vet det ikke før du står der.

Men en advokat koster fort noen måneder tilsvarende bidrag, så da får du prioritere deretter.....Han eller hun kan ikke gjøre noe for deg der.

• Liker 4
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inntekten din vil jo naturligvis ikke være null. Som alle andre arbeidstagere som betaler skatt her i landet, har du rett på arbeidsledighetstrygd når du mister jobben.

NAV vil jo da naturligvis nedjustere barnebidraget slik at det tilsvarer din reduserte inntekt, når du melder fra om dette. Forhåpentligvis må du bare leve på arbeidsledighetstrygd en kort periode, det kan være tøft å klare seg på det ettersom den er lavere, når man er vant til bedre og full jobbinntekt.

Du burde begynne og søke nye jobber allerede nå på nyåret, siden du allerede nå vet at du vil stå uten jobb til våren. Kanskje slipper du å være arbeidsledig, og kan hoppe direkte over i ny jobb uten opphold.

Om NAV tar hensyn til din formue, altså hva du har i sparepenger, når du vurderer og beregner bidraget til barna dine, kan jeg dessverre ikke svare på. Men iflg. dette innlegget (besvart av advokat) har ikke formuen noe å si for fastsettelsen av barnebidraget.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Million skrev:

Om NAV tar hensyn til din formue, altså hva du har i sparepenger, når du vurderer og beregner bidraget til barna dine, kan jeg dessverre ikke svare på. Men iflg. dette innlegget (besvart av advokat) har ikke formuen noe å si for fastsettelsen av barnebidraget.

Jeg oppga litt feil link i innlegget mitt ovenfor som jeg siterer. HER er den riktige:

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-advokatene_1e15ffc57af6f213cc009a445f7d393b.html

Skrevet (endret)
Den 23.12.2015 at 18.26, AnonymBruker skrev:

Hei.

Du får arbeidsledighetstrygd. Det er denne som er det nye grunnlaget for barnebidrag sammen med samvær.

Ta kontakt med NAV om du har innkreving av bidrag. Ellers kan NAV regne ut  nytt bidrag på  du har fastsatt av de . Du kan også regne ut selv om  du har mors  inntekt. Du må også å huske legge inn variabelt samvær i NAVs bidragskalkulator det du har  barnet ekstra. Du betaler nytt bidrag fra mnd.du er uten jobb. Regn ut selv om du ikke får NAV hjelp tide. Du får vanligvis ikke tilbake for mye betalt bidrag. 

Du skal ikke bruke din formue på barnebidrag. Den er ikke I beregningsgrunnlaget uten om spesielle tilfeller.  Men har du høye boutgifter og annen gjeld  kan det bli vanskelig for deg  og klare alt. Da kan det tenkes formue ryker.

Men barnebidrag går ned når du har mindre intekt . Ca 62.4% av brutto  lønn I dag blir arbeidsledighetstrygden. Har du hatt inntekt over 6G  540000 kr.vil du bli enda hardere rammet. Dette er nemlig det høyeste beregningsgrunnlaget som kan være  grunnlaget for arbeidsledighetstrygd uansett hvor stor inntekten har vært tidligere. 

http://smartepenger.no/nyheter/1828-sjekk-hva-du-kan-fa-i-dagpenger

Se lenken dem vil  hjelpe deg. Det kan tenkes du har forsikring som dekker advokathjelp f.eks. gjennom fagforening.

Mors agresivitet må du bare overse. Husk du skal ikke bruke penger på klær og lignende.  Kun mat og toalettsaker .  Alle klær skal være med til og samvær. Det samme gjelder ski og sykkel. Utstyr som dette skal vanligvis spleises på. Det samme gjelder tannregulering og konfirmasjon. Mener du dette eller deler av det er urimelig bare avventer du til mor krever særtilskudd av deg gjennom NAV. Altså din andel av dette. 

Utgifter til reiser til og fra samvær skal deles etter inntektsbrøker . Dette selv om du kjører henter og leverer. Den andre plikter betale brøkdel billigste reisemåte begge veier. Ledsager skal også regnes med om påkrevet.Samværs forelder plikter organisere  reiser men ikke betale hele reisen. 

Samværesreiser kan ikke NAV hjelpe deg med om mor ikke vil betale. Her er det privatrettslig innkreving som gjelder. Merkelig ordning spør du meg men det er stort sett menn som har samvær så det føyer seg inn I diskrimineringen av menn som forelder. 

Endret av Peter007
  • Liker 2
  • 4 år senere...
Skrevet

Ikke hi.

Mistet jobben, betalte bidrag av dagpenger, trodde alt var i orden fordi det var en god sum av relativt beskjedne dagpenger, fikk derfor mildt sjokk da jeg året etter ble krevd for over 100.000 i bidragsgjeld. NAV innkreving hadde ikke informert meg om at jeg betalte for lite.

Nå krever de for restbeløp som er feil, har sendt de dokumentasjon på dette men får ikke svar ( tydelig dokumenterte lønnslipper).

Anonymkode: ffc40...7d8

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hi.

Mistet jobben, betalte bidrag av dagpenger, trodde alt var i orden fordi det var en god sum av relativt beskjedne dagpenger, fikk derfor mildt sjokk da jeg året etter ble krevd for over 100.000 i bidragsgjeld. NAV innkreving hadde ikke informert meg om at jeg betalte for lite.

Nå krever de for restbeløp som er feil, har sendt de dokumentasjon på dette men får ikke svar ( tydelig dokumenterte lønnslipper).

Du fikk da vel regning fra nav innkreving? Da skal det ikke stå feil sum. Har bidragsmottaker sendt søknad om bidrag fra tilbake i tid?

Anonymkode: 32b13...f8d

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hi.

Du må søke om nedsettelse. Vise dokumentasjon . Dette må skje med 1 gang. Situasjonene din satt du deg jo i selv, ved å tro du betalte nok. De kan kun trekke en viss sum av dagpenger. 

Anonymkode: 8c100...48a

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må søke om nedsettelse. Vise dokumentasjon . Dette må skje med 1 gang. Situasjonene din satt du deg jo i selv, ved å tro du betalte nok. De kan kun trekke en viss sum av dagpenger. 

Anonymkode: 8c100...48a

Jeg ringte inn, det var visst ikke nok. Nei, jeg satte meg ikke i denne situasjonen selv, de bør gi beskjed.

• Liker 1
Skrevet

Du fikk da vel regning fra nav innkreving? Da skal det ikke stå feil sum. Har bidragsmottaker sendt søknad om bidrag fra tilbake i tid?

Anonymkode: 32b13...f8d

Nei,de trakk direkte fra dagpenger.

Nå skylder jeg et visst beløp ( ikke så mye igjen ) og har betalt ned med lønnstrekk, det står tydelig dokumentert på lønnslippene mine, likevel så trekker de ikke beløpet men står på sitt at jeg skylder beløpet ( selv om lønnslipper viser noe annet ) jeg begynner alvorlig å lure på nav innkreving som organisasjon, adferden de har vist meg er faktisk urovekkende, driver med tåkelegging, har fått private telefoner og brev om at jeg nå ta ansvar og at det er min egen feil ? ( victimblaming ) det virker som en del av de liker makten de har, alle takler ikke det og gir beskjed, det anmelder de viist,

Observerer hva de gjøe, stiller spørsmål og vurderer å ta det rettens vei, de får ikke lov å herse med folk som de vil.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skylder jeg et visst beløp ( ikke så mye igjen ) og har betalt ned med lønnstrekk, det står tydelig dokumentert på lønnslippene mine, likevel så trekker de ikke beløpet men står på sitt at jeg skylder beløpet ( selv om lønnslipper viser noe annet ) jeg begynner alvorlig å lure på nav innkreving som organisasjon, adferden de har vist meg er faktisk urovekkende, driver med tåkelegging, har fått private telefoner og brev om at jeg nå ta ansvar og at det er min egen feil ? ( victimblaming ) det virker som en del av de liker makten de har, alle takler ikke det og gir beskjed, det anmelder de viist,

Observerer hva de gjøe, stiller spørsmål og vurderer å ta det rettens vei, de får ikke lov å herse med folk som de vil.

Akkurat NAV innkreving har jeg opplevd noe lignende med (ikke bidrag, men noe anner). Jeg hadde også gitt beskjed om at jeg hadde ringt og gitt beskjed om nødvendige opplysninger, men fikk ikke beskjed om at de også måtte sendes skriftlig. Trodde derfor alt var i orden, før jeg fikk er krav på 30-40.000. Kom ingen vei med klage, for jeg hadde jo ikke fysiske bevis på at jeg hadde gitt beskjed. Etter det lærte jeg meg at jeg all kontakt jeg hadde med NAV måtte dokumenteres. Den beste måten å gjøre det på, er digitalt. Da hadde også jeg bevisene for at jeg hadde gitt beskjed om nødvendige opplysninger. Det som ikke fantes skjemaer for, skrev jeg i meldinger (eller noe sånt) på min side. Heldigvis noen år siden jeg er ferdig med den delen av NAV nå! Håper jeg slipper noe lignende igjen.

Så stalltips ts: sørg for å ha dokumentasjon på all kontakt med NAV, og alle beskjeder du har gitt. Ikke ring. Barnebidrag må du belage deg på uansett. Også kan du jo heldigvis begynne å søke jobb nå. Skulle du få napp noen plass, er det bare å takke nei om du likevel kan fortsette i jobben din og du vil bli der.

Anonymkode: 7b33b...5b6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lønnslippene dine viser da ikke hva du skylder i bidrag. Hvis du mener fastsatt bidrag bør endres må du søke, ikke bare sitte og vente på at andre skal ordne det for deg. 

Anonymkode: 9a28e...1c2

Skrevet
På 23.12.2015 den 18.54, AnonymBruker skrev:

………..
Du må selvfølgelig søke om å få nedsatt bidrag når du kan bevise at du har mistet jobben og har nedsatt inntekt. 
Du vil mest sannsynlig få redusert bidraget.

Anonymkode: 7a7b5...c17

På 23.12.2015 den 18.58, AnonymBruker skrev:

…………...

Hvis du blir sagt opp, så fyller du ut skjemaet på Nav og ber om ny vurdering på bidraget siden innetekten din da blir vesentlig endret.

På 23.12.2015 den 19.02, stan skrev:

Bidraget fordeles etter inntektene til foreldrene. …………...

Hvis inntekten går under et visst nivå så slipper du helt. 

………….

På 23.12.2015 den 20.04, AnonymBruker skrev:

………...

Dette er jo en gammel tråd, men det har kommet noen nye svar så da kommer jeg med en betraktning om emnet.

Bidrag skal betales ut fra foreldrenes inntektspotensiale og ikke av faktisk inntekt.  Dette er blant annet for å forhindre at Rik Rikesen som skal betale fullt bidrag til Fattig Lus slutter i jobben sin, og dermed får null inntekt, og velger å leve av oppsparte midler.  Fattig Lus og de tre søte små skulle da etter forslagene i tråden over ikke få bidrag for di pappa RIk RIkesen ikke har inntekt.  Sånn er det altså ikke.  Herr Rikesen må betale bidrag ut fra det han har potensiale til å tjene, og det er det han har tjent tidligere.  På samme måte er det en begrensning for fru Lus at hun ikke kan si opp jobben og tjene null penger for at Rikesen skal måtte betale mer i bidrag.

• Liker 1
Skrevet

Lønnslippene dine viser da ikke hva du skylder i bidrag. Hvis du mener fastsatt bidrag bør endres må du søke, ikke bare sitte og vente på at andre skal ordne det for deg. 

Anonymkode: 9a28e...1c2

Lønnslippene viser at det er trekt et betydelig beløp i bidrag, likevel påstår de at jeg skylder mer enn det jeg gjør, det stemmer ikke med LØNNSLIPPENE mine som jeg har sendt inn for BEVIS.

Hvem er det du tror du snakker til? sitte og vente på at andre ordner ting? har stått på 24.7, sendt dokumentasjon som ikke tas til følge, det er ikke riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...