Gå til innhold

Ville dere latt en kattunge på 7 måneder gå ut alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier at det er greit å slippe den ut alene ved 6 måneders alder, mens andre sier at stedsansen ikke er utviklet før 8 måneder. Hva tenker dere om å slippe ut en 7 måneder gammel kattunge alene? Den har vært litt ute sammen med meg (og er kjent med alle dørene inne til huset og rundt huset generelt), men den har aldri vært ute alene. Hilsen nervøs (og overbeskyttende?) kattemor ;)

Anonymkode: 54a17...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke når det er så ung, Hvis den har ett sted ute hvor den ikke kan komme seg ut,så ja og mulighet til å holde øye på han, Husk det er kaldt ute nå,så den kan nok ikke være ute så lenge, da  det bare er barnet :) 

Anonymkode: e7af0...850

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke begynt med å slippe den ut nå om dagen. Det er mange som begynner med fyrverkeri tidlig, og det kan være skremmende for en liten pus som aldri har vært ute før. Det kan ende med at den løper avgårde og kommer bort, så den ikke finner veien inn igjen.

Vent til over nyttår, kanskje til den runder 8 mnd alder, for å være litt sikrere på at den er moden nok til å gå ute. Jeg hadde en huskatt en gang, som jeg til å begynne med gikk tur med i bånd ute i nabolaget for å gjøre den kjent. Når den så ble et halvt år gammel, slapp jeg den ut på egenhånd. Den rotet seg selvfølgelig vekk nesten med det samme. Hadde bare vært ute noen få ganger før den gikk for langt og ikke fant veien hjem. Jeg lette, men fant den ikke. Hang opp oppslag med bilde på alle telefonstolpene i nærheten, og dagen etter kom noen unger på døra med katten i hendene. Den hadde vært på trappa til et hus noen hus lenger oppe i gata. Etter det holdt jeg henne (katten) inne en stund til.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes at det kommer veldig an på omgivelsene rundt der dere bor. 

Vi bor i utkanten av en mindre by, i et boligfelt med mange hus (og mange katter). Vi har hage, men hagen er også "territorium" for andre katter i nabolaget. Jeg slipper ikke ut "Mini-pjusken" vår før han er nærmere 1 år. Greit nok at han kanskje finner veien hjem, men det er mange store, sterke katter i nabolaget som nok vil prøve å jage ham. Og nå er han for liten. 7 måneder og 5 kilo. Mange av de andre kattene her er mye større og sterkere. 

Anonymkode: 958c1...1ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjort det forutsatt at jeg selv var hjemme og kunne følge med.

Anonymkode: 06817...dee

Skrevet

En katts retningssans er ikke godt utviklet før den er rundt året, så jeg ville ikke sluppet den ut nå. Det er kaldt ute og fare for fyrverkeri.

Vent til pus nærmer seg året og er kastert. Vær sammen med pus de første gangene og bruk gjerne bånd.

Husk også å chippe katten din før du slipper den ut. Hold vaksinene oppdatert og gi ormkur når det trengs.

Anonymkode: cfe84...572

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En katts retningssans er ikke godt utviklet før den er rundt året, så jeg ville ikke sluppet den ut nå. Det er kaldt ute og fare for fyrverkeri.

Vent til pus nærmer seg året og er kastert. Vær sammen med pus de første gangene og bruk gjerne bånd.

Husk også å chippe katten din før du slipper den ut. Hold vaksinene oppdatert og gi ormkur når det trengs.

Takk. Den er allerede kastrert, chippet og har fått de første vaksinene sine, alt under kontroll med andre ord :) Det eneste jeg lurer på nå er når jeg kan gi etter for den klagende mjauingen når den står i vinduet og kikker lengselsfullt ut. Men jeg venter!

Skrevet

Jeg var ute med pus fra han var 6 mnd, og så da han ble rundt 8 mnd, så slapp jeg han ut en halvtime av gangen før jeg ropte han inn igjen. Slik holdt jeg på i ca en måneds tid, før jeg en dag ikke sjekket hver halvtime, og da kom han hjem igjen automatisk etter en halvtime :fnise: etterhvert ble jo dette lenger og lenger tid ute, og nå som  han nærmer seg 4 år er han en av de tøffeste kattene i gata uten og være arrogant!

#stoltmatmor

Anonymkode: ba83f...4fa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg slapp ut min alene når den var 4-5 mnd. MEN det var på sommeren og jeg var hjemme samt hadde alle dørene åpnet, og han ruslet bare rundt hodet og i gata. Det gikk veldig bra og han rotet seg aldri bort eller ble borte lenge.

Jeg vet dog ikke om jeg hadde gjort det nå. 

Edit: Jeg var selvfølgelig ute sammen med han den første tiden og fulgte med på han. 

Endret av Cartina
Skrevet

Jeg ville ikke sluppet han ut alene enda,og ihvertfall ikke nå om vinteren.Hvis han mjauer og vil ut er det bedre å kjøpe bånd og ta ham med ut på små turer i hagen.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Den er allerede kastrert, chippet og har fått de første vaksinene sine, alt under kontroll med andre ord :) Det eneste jeg lurer på nå er når jeg kan gi etter for den klagende mjauingen når den står i vinduet og kikker lengselsfullt ut. Men jeg venter!

Om han mjauer må du stimulere ham mtp aktivitet og hjernetrim. Ruller på lekene, lek med ham og kjøp eller lag noe hjernetrimleker. De for små hunder kan også brukes på katt.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt

Anonymkode: 3d28c...c09

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han mjauer må du stimulere ham mtp aktivitet og hjernetrim. Ruller på lekene, lek med ham og kjøp eller lag noe hjernetrimleker. De for små hunder kan også brukes på katt.

Akkurat!    KKE SLIPP KATTEN UT!. Ts DU er ansvarlig for å stimulere katten din INNE! ,PS har du lyst til å IKKE forkorte livet dens med maaaaange år så holder du katten alltid inne,  ta den ut I bånd.  Er du for lat til å stimulere katten din  inne så gi den til noen som oppriktig vil ta vare på den. Ser jeg kattunger ute tar jeg de for jeg vet at eieren  gir F.  Jeg har kontakt med animal rescue og veternærer  som backer meg opp. 

Anonymkode: 9b786...77b

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat!    KKE SLIPP KATTEN UT!. Ts DU er ansvarlig for å stimulere katten din INNE! ,PS har du lyst til å IKKE forkorte livet dens med maaaaange år så holder du katten alltid inne,  ta den ut I bånd.  Er du for lat til å stimulere katten din  inne så gi den til noen som oppriktig vil ta vare på den. Ser jeg kattunger ute tar jeg de for jeg vet at eieren  gir F.  Jeg har kontakt med animal rescue og veternærer  som backer meg opp. 

Anonymkode: 9b786...77b

Oi. Du virker i grenseland til smågal. Jeg leker masse med den inne, tro meg. Men den står likevel i vinduet fra tid til annen og vil ut fordi den ser den andre katten vi har er ute. Det er klart at ute er mer spennende enn inne, med levende fugler og mus og det som er. Og nei, jeg kommer ikke til å holde den inne for alltid, men en god stund til, ja! Det kan jeg love deg. Katter er ikke skapt til å gå inne i en leilighet dag ut og dag inn for resten av sitt liv. Den er sterilisert, chippet og vi følger den opp med alle vaksinene den skal ha (startvaksiner, deretter årlig vaksinering), så da skal den få lov til å være ordentlig katt!

• Liker 15
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen sier at det er greit å slippe den ut alene ved 6 måneders alder, mens andre sier at stedsansen ikke er utviklet før 8 måneder. Hva tenker dere om å slippe ut en 7 måneder gammel kattunge alene? Den har vært litt ute sammen med meg (og er kjent med alle dørene inne til huset og rundt huset generelt), men den har aldri vært ute alene. Hilsen nervøs (og overbeskyttende?) kattemor ;)

Jeg har 1 katt på 3 år nå, hun fikk gå ut når hun var 5- 6 mnd... Gikk veldig bra, vi hadde henne med oss i bånd ute først et par ganger i uka og til slutt er det bare å ta steget og slippe dem ut :) vi bor i et boligområde med mange katter, dette med territorie fikser kattene selv :)

Anonymkode: 1bd4d...1e3

Skrevet

Hei!

Jeg er også "nybakt mor" til ei lita frøken på 5 mnd. Her anbefalte dyrlegen å vente til pusen var ca året før hun slippes ut alene.

Hun fortalte også at katten utvikler stedssans ved å gå i sirkler med klokka. Altså først starte med å gå en runde rundt huset noen ganger,før man utvider sirkelen. 

Også et tips til leke utenom de vanlige kattelekene;kjøp en robo fisk! Det er en liten plastfisk med sensor som beveger seg i vann. Katten min elsker den! Kjøpes på lekebutikken for en hundrings:)

Anonymkode: 0682d...cd9

Skrevet

Nei, jeg ville ikke sluppet ut katten før den var minst 1 år gammel,men jeg begynte å gå i bånd med lillepus når hun var rundt 8-9 måneder. Jeg er for glad i katten min til at jeg vil risikere at katten skader seg eller blir borte pga at hun er for ung.

• Liker 1
Skrevet
Den 23.12.2015 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Oi. Du virker i grenseland til smågal. Jeg leker masse med den inne, tro meg. Men den står likevel i vinduet fra tid til annen og vil ut fordi den ser den andre katten vi har er ute. Det er klart at ute er mer spennende enn inne, med levende fugler og mus og det som er. Og nei, jeg kommer ikke til å holde den inne for alltid, men en god stund til, ja! Det kan jeg love deg. Katter er ikke skapt til å gå inne i en leilighet dag ut og dag inn for resten av sitt liv. Den er sterilisert, chippet og vi følger den opp med alle vaksinene den skal ha (startvaksiner, deretter årlig vaksinering), så da skal den få lov til å være ordentlig katt!

Nå tillegger du kattungen evner den ikke har. En katt står ikke i vinduet og savner å jakte på levende fugler og mus, eller er misunnelige på katter som er ute.

Du bør uansett holde den inne til den er rundt året, så da må du tilrettelegge innemiljøet for katten din. Roter på lekene, gi den hjernetrim, ordne slik at den kan klatre, osv. Som katteeier er det jo faktisk din jobb å sørge for et stimulerende miljø for pus, både mens du venter på at du trygt kan slippe den ut og etterpå.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg ville gjort det hvis den var kastrert. At den er kastrert er veldig viktig når den går ute. Men det kommer an på omgivelsene. Hvordan det er rundt der den bor. Så ville jeg alltid latt den kunne komme seg inn når den ville, f.eks kattedør eller vindu på gløtt.

Hadde stengt pus inne om natten til den ble eldre og mer vant til å være ute. 

Endret av Berit
Skrevet

Jeg slapp ut pus da hun bare var 5 måneder og gikk helt fint. Samme med den andre pusen. 1 år hørtes veldig lenge ut?

Anonymkode: 6bc52...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...