Gå til innhold

Hva er mest sikkert-bakovervendt bilsete med for korte seler eller forovervendt bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte helt ny bilstol for snaut 2 år siden  (besafe x3) etter anbefaling fra bilbutikken vi kjøpte bilen. Vi har en lang 3-åring (103cm), og vi ser nå at selene på bilsete starter rett under skulderen . Har allerede flyttet selene en gang tidligere-så nå er det ingen flere muligheter  for flytting. Opplever at selene stadig faller ned på skuldrene til barnet. Vi har en stol (ogdå kjøpt ny) som er en bilstol som benytter bilens egne seler. 

Hva er mest sikkert? Bruke besafe som det et til hun blir 4 år,eller bytte til den forovervendt stolen? Kjøpe et nytt bakerovebst er ingen alternativ da økonomien  vil være stram fram til sommeren  (kun 1 inntekt).

Hva mener dere på KG. ? barnet veier drøyt 15 kg om det har noen betydning.

Anonymkode: b9232...8e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge ungen er under 26 kg og under 135 cm er det bare bakoverlent sete som er lov. Så da har du jo egentlig ikke noe valg? Om ungen er for stor til setet må dere bare kjøpe nytt. Det koster å ha barn.

Anonymkode: 3b814...295

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at du burde kjøpe et på kreditt, hvordan vil du føle deg dersom ungen dauer fordi du ikke hadde råd til et bilsete? Ennå verre hvis det blir invalidisert, da får du se henne hver dag i 15 år til bundet til en rullestol. Hvis du krasjer vil du ha skyldfølelse fordi du krasjet OG fordi du ikke sikret barnet på adekvat måte. 

Setene skal være tilpasset barnets vekt, er de det? Selvsagt må selene sitte skikkelig, hvis ikke flyr barnet ut av stolen ved kollisjon og treffer noe og dør.

Spørsmålet ditt er som å spørre om du bør smitte barnet med pest eller kolera, ingen av alternativene er bra for ungen. Vil du at ungen skal fly ut av setet og treffe noe eller at ungen skal få nakkeskade? 

Det anbefales at de sitter bakovervendt fram til de er 4 år gamle, fordi hodet er tungt og halsen deres er som et sugerør, knekker gørrenkelt. 11000 personer skades i trafikken hvert år, å bruke sikringsutstyr riktig er forskjellen mellom å bli skadet eller å bli invalidisert/død.

Dersom dere kun har en inntekt trenger dere vel strengt talt ikke å ta med barnet i bil i det hele tatt? 

• Liker 1
Skrevet

Ingen av alternativene dine er sikre i den betydning forskriftene krever av deg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge ungen er under 26 kg og under 135 cm er det bare bakoverlent sete som er lov. Så da har du jo egentlig ikke noe valg? Om ungen er for stor til setet må dere bare kjøpe nytt. Det koster å ha barn.

edit 36 kg

Skrevet

Enig med de over her, ingen av alternativene er spesielt gode. Jeg ville prøvd å vurdere alle muligheter økonomisk for å kunne kjøpe nytt. Går det an å selge det gamle, og hvor mye får du i tilfelle for det? Er det noe annet som kan selges? Noe sted hvor utgiftene kan kuttes? Kan du låne penger av noen? Kjøpe på kreditt/avbetaling? Noen forsikringsselskaper leier ut barneseter for en billig penge, har du undersøkt om ditt gjør det? 

• Liker 1
Skrevet

Det neste setet vi har er godkjent for fremover vendt bruk fra 15 kg.. (recaro setet)......rart dere mener barnet må veie 26 kg først.....ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må det virkelig en lov til for at folk skal sikre barn? Jeg kan ikke tenke meg å bruke tid og krefter på å oppfostre en bebis i 3 år for så å slenge den løst i bagasjerommet, den er jo svindyr, og i tillegg blir man vel glad i krapylet?

Jeg ville ikke latt et barn sitte uten setebelte, selv om det er et barn jeg ikke liker, fordi det kan treffe meg dersom det ikke sitter fast. Jeg lar heller ikke voksne sitte på uten belte, selv om jeg ikke kan straffes for det (og boten er jo bitteliten) fordi jeg ikke vil leve med skyldfølelsen dersom jeg gjør en feil og de blir skadet.

2 minutter siden, Pingting skrev:

Enig med de over her, ingen av alternativene er spesielt gode. Jeg ville prøvd å vurdere alle muligheter økonomisk for å kunne kjøpe nytt. Går det an å selge det gamle, og hvor mye får du i tilfelle for det? Er det noe annet som kan selges? Noe sted hvor utgiftene kan kuttes? Kan du låne penger av noen? Kjøpe på kreditt/avbetaling? Noen forsikringsselskaper leier ut barneseter for en billig penge, har du undersøkt om ditt gjør det? 

Dette er et bra råd. TS burde selge de andre bilstolene, fjernsynet, datamaskiner, mobiler og eventuell annen luksus. 

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det neste setet vi har er godkjent for fremover vendt bruk fra 15 kg.. (recaro setet)......rart dere mener barnet må veie 26 kg først.....ts

Drit i vekten, det må være 4 år. Ser du slutten av filmen under ser du også hvorfor barnet trenger stroppene rundt skuldrene.

Se denne: 

Skrevet

At beltene faller ned fra skuldrene kan du løse ved å bruke en beltesamler (besafe har en som selges i alle typiske barnebutikker, koster 79 full pris). Ellers hadde jeg nok gjort det jeg kunne for å få råd til et nytt sete som er langt nok og bakovervendt.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på hva setet er godkjent for og hva norske forskrifter sier. 

• Liker 1
Skrevet

Du kjøper selvfølgelig nytt sete slik at dere kan bruke bakovervendt til hun er minimum fire år. Skjønner ikke at dere kan vurdere noe annet. Økonomien må dere bare finne ut av. Evt la være å ha henne i bil. 

Skrevet (endret)

Det er bare tull at barnet må sitte bakovervendt til 26 (noen skrev til og med 36!) kg. Da kunne jeg sikkert ikke snudd min eldste før 6. klasse. :P

Men bakovervendt er det desidert tryggeste, og jeg ville ikke vurdert noe annet før barnet var minst fire år, gjerne 5-6.

At selene begynner rett under skuldrene er bare bra, det er der de skal være i et bakovervendt sete. Men at de sklir ned er selvsagt uholdbart. Prøv beltesamler?

Hvis det ikke funker ville jeg prøvd å få tak i et Britax Max-Way brukt, fra noen du stoler på.

Endret av Sushi
Skrevet

Jeg kjenner flere som har snudd barnet sitt ved tre år, dvs jeg tror de fleste jeg kjenner har snudd barnet noe før fire år, angivelig av plasshensyn. Så det er jo verken ulovlig eller en sjeldenhet. Men når man ser i tester hvor mye tryggere bakovervendte seter er, ville jeg strukket meg langt for å fortsette med det. Og så skal man liksom ikke kjøpe brukte seter, men det er mange seter på finn til ok priser. Det er jo gjerne pris også som gjør at mange snur barna, fordi det er en stor utgift å kjøpe et bakovervendt sete nr to. Da vil jeg si det er langt sikrere å satse på en forhåpentligvis rederlig finn-selger.

Men jeg har tydeligvis lært noe nytt. Gutten min på snart fire, er ganske lang, men klager foreløpig ikke over beinplass bakovervendt. Men jeg har tenkt at han måtte ha nytt sete fordi han begynner å vokse over festene i ryggen. Men det må han altså ikke?

Skrevet

Hvor lenge er det til barnet fyller 4 år? Jeg ville brukt det fremovervendte setet hvis beltefestet bak er mye nedenfor skulderen. Det høres ikke bra ut at beltene faller ned. Beltestrammer har jeg god erfaring med.

Noe jeg oppdaget da vi gikk fra bakovervendt sete med fempunktssele til bilens egne belter, var at barnet hadde muligheten til å justere hvor stramt beltet var og ta av selen i fart. Det er greit å ha et barn som er stort nok til å ikke utnytte disse mulighetene i fart før man bytter stol...

Skrevet
25 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Men jeg har tydeligvis lært noe nytt. Gutten min på snart fire, er ganske lang, men klager foreløpig ikke over beinplass bakovervendt. Men jeg har tenkt at han måtte ha nytt sete fordi han begynner å vokse over festene i ryggen. Men det må han altså ikke?

Jo, det må han! Beltene skal komme ut fra hullene i stolen i samme høyde som toppen av skulderen.

Skrevet
1 time siden, Vera Vinge skrev:

1 time siden, frkPettersen skrev:

Jo, det må han! Beltene skal komme ut fra hullene i stolen i samme høyde som toppen av skulderen.

"1: Feiljusterte skulderbelter
Dette er en feil som forekommer både for bakovervendte og fremovervendte barneseter, og som også er en av de vanligste feilene registrert i norske undersøkelser. Ifølge undersøkelsen av NHTSA, er den vanligste feilen på de minste, bakovervendte barna at man har justert skulderbeltet for høyt oppe, mens hovedproblemet for større, fremovervendte barn er at skulderbeltene er justert for langt ned. 

• Justeringstips: Skulderselen skal være på høyde med barnets skulder, men rådet fra NHTSA er å justere skulderselen på eller under barnets skulder for bakovervendte barn, og på eller over barnets skulder for fremovervendte. Dette har bakgrunn i barnets bevegelse ved en eventuell ulykke."

http://m.dinside.no/912428/fem-vanlige-barnesetefeil

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

• Justeringstips: Skulderselen skal være på høyde med barnets skulder, men rådet fra NHTSA er å justere skulderselen på eller under barnets skulder for bakovervendte barn, og på eller over barnets skulder for fremovervendte. Dette har bakgrunn i barnets bevegelse ved en eventuell ulykke."

http://m.dinside.no/912428/fem-vanlige-barnesetefeil

Det er et litt lite konkret tips, hvor mye under skulderhøyde er det snakk om? Er det 1,2 eller 10 cm? Uansett er høydegrensen for BeSafeseter i denne vektklassen 105 cm, så TS har litt å gå på der. http://www.besafe.no/produktkategori/bilstoler/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...