AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #1 Del Skrevet 23. desember 2015 Mor nekter å sende med klær til datteren min når hun skal på samvær. Jeg betaler bidrag fastsatt av nav. Hva kan jeg gjøre? Nå skal hun være hos meg i julen og hun har ikke med seg klær til julaften, og ikke klær til å leke ute (bare jakke som hun kom i) Jeg orker ikke krangle med moren om dette før jul og skal ut å kjøpe kjole til julaften med datteren min nå. Men skal jeg virkelig betale bidrag OG kjøpe klær til samvær? Anonymkode: 0ce6d...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #2 Del Skrevet 23. desember 2015 Er det ikke greit da, å ha ekstra klær til barnet liggende? Sånn som uteklær, sko og penklær kan sendes mellom hjemmene, men hverdagsklær ville jeg hatt ekstra av. Anonymkode: b99a6...2ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 #3 Del Skrevet 23. desember 2015 Siden moren er smålig bør du også være smållig. Dra på butikken og kjøp akkurat de klærne ungen vil ha. Hvis hun vil ha prinsessekostyme til jul kjøper du det. Når hun skal hjem sier du at moren har bestemt at klærne skal være der de er og ikke skal bli med. Da må mor enten kjøpe klær eller håndtere et skuffet barn. Funker best dersom du tjener betraktelig mer enn mor og kan kjøpe bedre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs.Under Skrevet 23. desember 2015 #4 Del Skrevet 23. desember 2015 Det er ingen fast praksis på det der, det må du og barnets mor bli enige om. I mitt tilfelle har vi fullt utstyr til samværsbarn hjemme hos oss. Mor sender absolutt ingenting med. Så ja, i mange tilfeller må du betale bidrag OG klær hun har hos deg. Når du likevel må ut å kjøpe kjole, så må du kjøpe litt uteklær også! Og eventuelt annet, som tips kan jeg si at Cubus har 30% på alle klær i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #5 Del Skrevet 23. desember 2015 4 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Siden moren er smålig bør du også være smållig. Dra på butikken og kjøp akkurat de klærne ungen vil ha. Hvis hun vil ha prinsessekostyme til jul kjøper du det. Når hun skal hjem sier du at moren har bestemt at klærne skal være der de er og ikke skal bli med. Da må mor enten kjøpe klær eller håndtere et skuffet barn. Funker best dersom du tjener betraktelig mer enn mor og kan kjøpe bedre ting. Og hvor ble det av barnets tanker og følelser oppi dette svaret? Skal barnet bli brukt i tilleggmtil at mor ikke klarer å oppføre seg? Anonymkode: 4ce38...5ca 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KG deltager Skrevet 23. desember 2015 #6 Del Skrevet 23. desember 2015 6 minutter siden, Mrs.Under skrev: Det er ingen fast praksis på det der, det må du og barnets mor bli enige om. I mitt tilfelle har vi fullt utstyr til samværsbarn hjemme hos oss. Mor sender absolutt ingenting med. Så ja, i mange tilfeller må du betale bidrag OG klær hun har hos deg. Når du likevel må ut å kjøpe kjole, så må du kjøpe litt uteklær også! Og eventuelt annet, som tips kan jeg si at Cubus har 30% på alle klær i dag Her er det absolutt klare regler: bidragsmotaker plikter å stille nødvendig utstyr: klær , barnesete etc tilgjengelig . Du betaler klærne via bidraget . Her er hva du gjør: Ta kontakt med familievernkontoret der det er en tredje person som mekler. Ta kontakt med NAV og fortell hva som skjer. Si til mor at hun skal sende med klær og at om hun ikke gjør det vil du fakturere henne for de klærne du evnt må kjøpe. Tror de som skriver at i enkelte tilfeller må bidragsyter kjøpe klær selv er bidragsmotakere som ikke helt kjenner sine plikter . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #7 Del Skrevet 23. desember 2015 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke greit da, å ha ekstra klær til barnet liggende? Sånn som uteklær, sko og penklær kan sendes mellom hjemmene, men hverdagsklær ville jeg hatt ekstra av. Anonymkode: b99a6...2ef Hverdagsklær har jeg liggende ja som hun bruker når hun er hos meg i helgene. Men som du sier synes jeg mor kan sende med uteklær, sko o.l. Det virker unødvendig å ha dobbelt opp av dette. Anonymkode: 0ce6d...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. desember 2015 #8 Del Skrevet 23. desember 2015 Du har et fradrag i barnebidraget du betaler, basert på hvor mye samvær du har. Det fradraget skal være med på å dekke mat, drikke, aktiviteter, boutgifter (ved mye samvær) og lignende. Ikke klær. Kostnader som ikke inngår i fradraget, skal som hovedregel dekkes av bidragsmottaker. Altså skal det dekkes av mor. Her har du det svart på hvitt, fra NAV, så dere kan få ordet opp. Om mor fortsetter med å ikke sende med klær, ville jeg kontaktet NAV og bedd om at bidraget blir justert ned eller bedd om lov til å holde igjen bidrag frem til mor sender med klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 #9 Del Skrevet 23. desember 2015 4 minutter siden, KG deltager skrev: Her er det absolutt klare regler: bidragsmotaker plikter å stille nødvendig utstyr: klær , barnesete etc tilgjengelig . Du betaler klærne via bidraget . Her er hva du gjør: Ta kontakt med familievernkontoret der det er en tredje person som mekler. Ta kontakt med NAV og fortell hva som skjer. Si til mor at hun skal sende med klær og at om hun ikke gjør det vil du fakturere henne for de klærne du evnt må kjøpe. Tror de som skriver at i enkelte tilfeller må bidragsyter kjøpe klær selv er bidragsmotakere som ikke helt kjenner sine plikter . Må man virkelig ta ut barnesete? Når jeg får barn skal barnesetet monteres av de som selger setet, og det skal ikke fjernes før barnet skal ha et nytt, og da er det samme prosedyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. desember 2015 #10 Del Skrevet 23. desember 2015 Jeg må legge til at det er flott at du ikke lar dette gå ut over barnet, at du venter med å ta det opp med mor til etter jul og går ut for å kjøpe julekjole! Håper dere får en fin julefeiring sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #11 Del Skrevet 23. desember 2015 6 minutter siden, KG deltager skrev: Her er det absolutt klare regler: bidragsmotaker plikter å stille nødvendig utstyr: klær , barnesete etc tilgjengelig . Du betaler klærne via bidraget . Her er hva du gjør: Ta kontakt med familievernkontoret der det er en tredje person som mekler. Ta kontakt med NAV og fortell hva som skjer. Si til mor at hun skal sende med klær og at om hun ikke gjør det vil du fakturere henne for de klærne du evnt må kjøpe. Tror de som skriver at i enkelte tilfeller må bidragsyter kjøpe klær selv er bidragsmotakere som ikke helt kjenner sine plikter . 1 minutt siden, suspiria skrev: Du har et fradrag i barnebidraget du betaler, basert på hvor mye samvær du har. Det fradraget skal være med på å dekke mat, drikke, aktiviteter, boutgifter (ved mye samvær) og lignende. Ikke klær. Kostnader som ikke inngår i fradraget, skal som hovedregel dekkes av bidragsmottaker. Altså skal det dekkes av mor. Her har du det svart på hvitt, fra NAV, så dere kan få ordet opp. Om mor fortsetter med å ikke sende med klær, ville jeg kontaktet NAV og bedd om at bidraget blir justert ned eller bedd om lov til å holde igjen bidrag frem til mor sender med klær. Tusen takk for svar. Jeg skal ta opp dette med mor etter jul og løser det seg ikke får jeg ta kontakt med familievernkontoret og Nav. Anonymkode: 0ce6d...5da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tandra Skrevet 23. desember 2015 #12 Del Skrevet 23. desember 2015 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Må man virkelig ta ut barnesete? Når jeg får barn skal barnesetet monteres av de som selger setet, og det skal ikke fjernes før barnet skal ha et nytt, og da er det samme prosedyre. Det er virkelig ikke nødvendig. Det er normalt å flytte på barneseter, noen har to biler i familien, og det hender at besteforeldre eller andre skal ha med barnet, da bruker man det setet man har. Forresten - skal du aldri ta ut barnesetet fra din bil og støvsuge under heller da? Samler seg mye der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #13 Del Skrevet 23. desember 2015 5 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Må man virkelig ta ut barnesete? Når jeg får barn skal barnesetet monteres av de som selger setet, og det skal ikke fjernes før barnet skal ha et nytt, og da er det samme prosedyre. ? er du såpass hjelpesløs? Null problem å flytte på barnesete... Anonymkode: 12a81...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 #14 Del Skrevet 23. desember 2015 2 minutter siden, Tandra skrev: Det er virkelig ikke nødvendig. Det er normalt å flytte på barneseter, noen har to biler i familien, og det hender at besteforeldre eller andre skal ha med barnet, da bruker man det setet man har. Forresten - skal du aldri ta ut barnesetet fra din bil og støvsuge under heller da? Samler seg mye der. Støvsuger rundt, ville latt mamma låne min bil, tror ikke jeg tør å la ungene mine sitte i det vraket hun kjører (Pegeut fra 2003 eller noe). 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ? er du såpass hjelpesløs? Null problem å flytte på barnesete... Anonymkode: 12a81...203 Du skulle sett noen av de finurlige løsningene de finner på når jeg ber dem feste setet i sikkerhetshallen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KG deltager Skrevet 23. desember 2015 #15 Del Skrevet 23. desember 2015 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Støvsuger rundt, ville latt mamma låne min bil, tror ikke jeg tør å la ungene mine sitte i det vraket hun kjører (Pegeut fra 2003 eller noe). Du skulle sett noen av de finurlige løsningene de finner på når jeg ber dem feste setet i sikkerhetshallen. I ditt tilfelle har jeg tre løsninger: 1: kjøpe et lettere sete enn du tydeligst har blikset ut. 2: kjøpe et låne bort sete som andre evner å installere. 3: la samværsforeldren få bruke din bil. mottar du bidrag har bidragsyter betalt det den skal.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peter007 Skrevet 23. desember 2015 #16 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mor nekter å sende med klær til datteren min når hun skal på samvær. Jeg betaler bidrag fastsatt av nav. Hva kan jeg gjøre? Nå skal hun være hos meg i julen og hun har ikke med seg klær til julaften, og ikke klær til å leke ute (bare jakke som hun kom i) Jeg orker ikke krangle med moren om dette før jul og skal ut å kjøpe kjole til julaften med datteren min nå. Men skal jeg virkelig betale bidrag OG kjøpe klær til samvær? Anonymkode: 0ce6d...5da Dette et ikke greit. Men for å berge julen ville jeg ordnet akkurat dette denne gangen. Ta vare på kvitteringer. Send krav til mor om.dette. Vil hun ikke betale tar du vare kvitteringer. De er kjekke å ha pm mor vil ha penger til ny sykkel. Det får hun ikke av deg. Hun kan kreve særtilskudd fra deg gjennom NAV. I den forbindelse legger du frem regningen til NAV dom fratrekk. Men du skal faktisk betale bidrag og kjøpe klær. Det er syke regler dette her. Bidraget går på samvær og inntekter. Ikke om mor følger opp avtalen eller ikke. Ved mislighold avtale kan du kreve bosted barnet. Du bestilleravtale hos familievernkontoret og ber de sende brev til mor med en kort beskrivelse av hva du ønsker ta opp. Møter ikke får du attest på hvorfor du har vært der. Denne tar du med til advokat og gjør krav på bosted barn. Det er hjemmel I barneloven for å bytte bosted barn når bostedsforelder ikke følger opp etter barneloven og avtalerettigheter. Nå vet jeg ikke hva slags avtale dere har, men det er I hvertfall brudd på barneloven vedrørende ikke å medbringe klær til samvær. Møter hun får du familievernkontoreret til å fortelle henne hva hun plikter og hjemmel og at du kan medhjemmel barneloven kreve endret bosted barnet. Få med attest på dette møtet også. Gjør noe som hun skal og bedrer seg er alt på plass. Gjør hun ikke dette tar du med alt til advokat. I begge tilfeller be advokaten sende brev til mor om hva som skjer. Ikke diskuter med henne. La advokat ta dette. Ikke mail eller sms heller. La alt gå gjennom advokat. Du får dekket en del gjennom medlemskap I fagforeninger. Ikke gi deg på dette. Dette vil utvikle seg. Hold din del av avtalen så lenge saken pågår. Oppført deg nøytral til det hele. Du må klare spille med I spillet. Skulle du tape en sak her er det din tur til å være drittsekk. Det kan du gjøre med æren I behold. F.eks. Ikke betale bidrag. Så får du krav om trekk om du ikke betaleer. Da betaler du bare en DEL AV BIDRAGET. Altså ikke hele. Gjør du dette må NAV beregne nytt trekk og dette tar tid. Neste gang betaler du et annet beløp ovs. Da må NAV hele tiden beregne nytt krav om trekk og de får ikke trekt noen ting av deg. Noen sier dette går utover barnet men når barnet er hos deg gjørret du ekstra stas på datteren slikt hun liker seg best hos deg. Barn lar seg lett manipulere slik og dette må du benytte deg av. På denne måten vil datter flytte til deg . Er hun 7 år og eldre skal hun høres vesentlig. Fra 12 år bestemmervhin selv. Husk hver kynisk mot mor og oppfør deg. Ikke si noe til henne. Ikke si noe som datter ikke skal høre. Spør henne ut om.mor og noter dette slik du får negative ting på mor I en senere rettssak evt. Alt du kjøper til datter setter hun igjen hos deg. Du kjøper aldri ski og skøyter eller pc til datter. Dette skal mor kjøpe gjennom bidrag. Evt.kan hun søke NAV om særtilskudd der NAV krever andel av deg. Vil du ha utstyr som hun bruker hos deg er dette DITT utstyr. Din datter LÅNER alt av deg. På denne måten unngår du at datter tar med noe til sitt hjem hos mor. Ikke kjøp gaver som datter har lyst å ta med hjem. En gave kan være reiser. Du kan opprette konto I DITT EGET NAVN og spare for henne. NB.IKKE datters navn for da kan mor kreve tilgang til konto. Det er med andre ord mye du kan gjøre for datter uten mor får kloa I dette . Jeg kan også nevne at mor skal betale andel reise til og fra samvær etter inntekt. Tjener dere likt lik utgifter til reise. Ledsager skal også være med I utgifter om påkrevd. Kjører du skal mor betale andel billigste reise f.eks. halve bussen om datter kan reise alene. Må ledsager være med også halve denne. Dette har ikke NAV merkelig nok ikke noe med. Sikkertfor at det er samværsforelde som.har ansvar å organisere reise til og fra samvær. De fleste er menn her. Ja du skjønner sikkertil at menn blir diskriminert her. Håper får orden på dette. PS . Hver kynisk mot mor . Dårlig samvittighet finnes ikke. Endret 23. desember 2015 av Peter007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #17 Del Skrevet 23. desember 2015 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Må man virkelig ta ut barnesete? Når jeg får barn skal barnesetet monteres av de som selger setet, og det skal ikke fjernes før barnet skal ha et nytt, og da er det samme prosedyre. Og du skal aldri ta ut barnesetet, men heller vekke et sovende barn hver gang du skal en rask tur inn i butikken for å kjøpe melk og brød ? De har noen fine greier nå som heter isofix, du bare klikker setet ut og inn og lar basen sitte igjen. Da er det temmelig enkelt å ha en base i hver bil, og klikke setet inn i den bilen barnet skal kjøre i. Anonymkode: c49eb...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 #18 Del Skrevet 23. desember 2015 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du skal aldri ta ut barnesetet, men heller vekke et sovende barn hver gang du skal en rask tur inn i butikken for å kjøpe melk og brød ? De har noen fine greier nå som heter isofix, du bare klikker setet ut og inn og lar basen sitte igjen. Da er det temmelig enkelt å ha en base i hver bil, og klikke setet inn i den bilen barnet skal kjøre i. Anonymkode: c49eb...578 Isofix er den metallbøylen du fester basen i og motstykket på basen, ikke festet mellom basen og barnesetet. Jeg vil velge det som er sikrest, og jeg har til gode å finne slike seter med godt nok støtte til hodet sideveis (men jeg har ikke aktivt lett da det er minst 8 måneder til jeg får bebis). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #19 Del Skrevet 23. desember 2015 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hverdagsklær har jeg liggende ja som hun bruker når hun er hos meg i helgene. Men som du sier synes jeg mor kan sende med uteklær, sko o.l. Det virker unødvendig å ha dobbelt opp av dette. Anonymkode: 0ce6d...5da Har dere 50/50? Mor er urimelig og vil straffe deg. Bestill en time på Familivernkontoret. Det kan ikke fortsette slik! Anonymkode: 97eb7...3cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #20 Del Skrevet 23. desember 2015 7 timer siden, ambivalentReaction skrev: Isofix er den metallbøylen du fester basen i og motstykket på basen, ikke festet mellom basen og barnesetet. Jeg vil velge det som er sikrest, og jeg har til gode å finne slike seter med godt nok støtte til hodet sideveis (men jeg har ikke aktivt lett da det er minst 8 måneder til jeg får bebis). Ikke alle biler har isofix, og det finnes babystoler som er like sikre uten base. Skjønner ikke hvorfor du uttaler deg og ting du ikke har peiling på. Anonymkode: b99a6...2ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå