AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 Hvor tidlig delte dine magemuskler seg, og hadde det noe å si for hvor lett de trakk seg sammen igjen etter fødsel? Jeg er midt i uke 18, og de har allerede begynt å skli fra hverandre. Jeg har normalt med mage tror jeg, og livmoren står jo fortsatt lavt, så det er press fra innvoller og magesekk som gir mage også lenger opp. Jeg har alltid tenkt at de som får langvarig rectus diastase har fått en form for ruptur i bindevevet mellom musklene, men kan det også komme av at det tøyes alt for mye for tidlig? Det er vel hormoner som gjør platen fleksibel? Anonymkode: 7d21d...c5a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 Finn deg en medisinsk side med "sikker" informasjon om temaet, eller få forklaringen på denne diagnosen fra legen din. Du er langt ute på sykkeltur i innlegget ditt. Anonymkode: 95caa...19f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #3 Skrevet 23. desember 2015 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Finn deg en medisinsk side med "sikker" informasjon om temaet, eller få forklaringen på denne diagnosen fra legen din. Du er langt ute på sykkeltur i innlegget ditt. Anonymkode: 95caa...19f Hva mener du med det? Kanskje innlegget mitt var litt uklart? Rectus diastase er jo en diagnose som settes etter fødsel, hvis musklene ikke kommer sammen igjen og man derfor får et press fra magesekk/brokk mellom rectus abdominis. Jeg var mest ute etter erfaringer fra andre, om noen har opplevd at en diastase kom pga tidlig deling av muskler, eller om det hovedsakelig er knyttet til mer akutte rupturer (som kan oppstå hvis et vev strekkes for kraftig over for kort tid, uten å være fleksibelt nok). Jeg er selv fysioterapeut og kan endel om opptrening/og prosessene rundt det, men har lite erfaring fra tiden før diastasen oppstår. Håpet noen ville dele erfaringer Anonymkode: 7d21d...c5a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #4 Skrevet 23. desember 2015 Hvordan vet du at de har sklidd fra hverandre? Jeg er i uke 30 og magen vokser fort nå. Men aner ikke status på magemusklene. Anonymkode: bf8fc...229
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #5 Skrevet 23. desember 2015 Jeg har delte magemuskler etter flere svangerskap, men har aldri tenkt på at det skulle representere noe problem? Anonymkode: bdb40...23f
Amarone Skrevet 23. desember 2015 #6 Skrevet 23. desember 2015 Mine delte seg tidlig (rundt uke 16-18), men har ikke hatt noe trøbbel med magen etterpå. Til deg som lurte på hvordan man vet det: hvis du ligger og skal reise deg opp (dvs situps) kan du se at magen blir spiss i det du strammer musklene. Ser helt merkelig ut.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #7 Skrevet 23. desember 2015 Takk for svar! AB over her: Delte magemuskler trenger ikke være et problem, men kan for noen gi magesekksbrokk, noe som er både smertefullt og muligens kosmetisk ugreit. Anonymkode: 7d21d...c5a
*Joyce* Skrevet 23. desember 2015 #8 Skrevet 23. desember 2015 Hos meg virker det som om det var graden av tøyning som var avgjørende - jeg fikk ikke delte magemuskler i enlinggraviditetene mine, men fikk det rundt uke 30 med tvillingene. Har ikke gått tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå