AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 Hei, jeg begynte å leie et rom i et hus til en annen jente d. 1.oktober. Leien betales hver 15 i måneden. Når vi skrev kontrakten ville hun ikke ha noe depositium og ingen oppsigelsestid, vi ble enige om at vi kunne prøve os fram til nyttår. Jeg ga henne beskjed helt i starten av desember at jeg ønsket å flytte ut i midten av desember, som ble så den 19.desember. Hun sa at det var veldig greit og ba meg komme innom i romjula for å levere nøkkelen. jeg skjønner at jeg må betale husleie for 1-19 desember, men kan hun kreve at jeg betaler for resten av desember også? Nå som jeg ikke har bodd der og det var ingen oppsigelsestid? Jeg håper at det er noen som har muligheten til å svare meg, det er første gangen jeg leier og vet ikke helt hvordan det fungerer! Anonymkode: fc34d...857
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 Er det ingen som kan svare meg på dette? Anonymkode: fc34d...857
mandel92 Skrevet 23. desember 2015 #3 Skrevet 23. desember 2015 Ja, det kan hun. Det er det som er normalt også.
Gjest Emma Sophie Skrevet 23. desember 2015 #4 Skrevet 23. desember 2015 Tror det er vanlig å betale for en hel måned
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #5 Skrevet 23. desember 2015 Et øyeblikk siden, Emma Sophie skrev: Tror det er vanlig å betale for en hel måned Det er vanlig å betale for en hel måned med mindre det er noen som flytter inn rett etterpå og dere kan avtale at den andre begynner å betale fra 20. hvis du betaler til den 19. Anonymkode: 682d2...323 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #6 Skrevet 23. desember 2015 Det kommer an på hva dere har avtalt. Hvis dere har avtalt at leien løper fra 1. hver måned, så må du betale for måneden. Synes det er ekstremt smålig av deg å krangle på kronene og dagene som gjenstår etter 19. når hun har gitt deg en helt uvanlig fleksibel avtale, som du ikke ville fått noe annet sted. Andre utleiere ville krevd 2 måneders depositum og 3 måneders oppsigelsestid, som du hadde vært tvunget til å betale om du bodde der eller ei. Anonymkode: 4dbf2...aa5 3
Sirah Skrevet 23. desember 2015 #7 Skrevet 23. desember 2015 Det vanlige er å betale for hele måneden.
Gjest Emma Sophie Skrevet 23. desember 2015 #8 Skrevet 23. desember 2015 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hva dere har avtalt. Hvis dere har avtalt at leien løper fra 1. hver måned, så må du betale for måneden. Synes det er ekstremt smålig av deg å krangle på kronene og dagene som gjenstår etter 19. når hun har gitt deg en helt uvanlig fleksibel avtale, som du ikke ville fått noe annet sted. Andre utleiere ville krevd 2 måneders depositum og 3 måneders oppsigelsestid, som du hadde vært tvunget til å betale om du bodde der eller ei. Anonymkode: 4dbf2...aa5 Ja, jeg og syns det var rart med ikke noe depositum. Det er jo en slags sikring for utleiere.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #9 Skrevet 23. desember 2015 Standard oppsigelsestid er en måned så du må nok plent betale ut måneden ja. Anonymkode: a079c...ccb
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #10 Skrevet 23. desember 2015 du skal faktisk si opp 3mnd før, uten kontrakt også, så hun har faktisk rett til å ta betalt til og med februar. Så jeg syns hun er snill som bare tar betalt for desember. Jeg har faktisk stått mitt oppi det samme som du gjør nå, tidligere. Anonymkode: dabb7...7ed
Gjest Skrevet 23. desember 2015 #11 Skrevet 23. desember 2015 Det er vanlig å betale ut måneden. I mitt siste leieforhold flyttet jeg 20. juni, men jeg betalte selvsagt for hele juni.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #12 Skrevet 23. desember 2015 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: du skal faktisk si opp 3mnd før, uten kontrakt også, så hun har faktisk rett til å ta betalt til og med februar. Så jeg syns hun er snill som bare tar betalt for desember. Jeg har faktisk stått mitt oppi det samme som du gjør nå, tidligere. Anonymkode: dabb7...7ed Når det er del av felles bolig er det en måned, men ja, genrelt er det tre mnd om ikke annet er avtalt. Anonymkode: a079c...ccb
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #13 Skrevet 23. desember 2015 Utleier står fritt til å avtale bedre vilkår for leietaker enn det som følger av loven, men ikke dårligere. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, men vanskelige å bevise. Hvis hun har sagt at dere ikke har oppsigelsestid, så betyr det at du skal betale til den dagen du flytter ut. Men hovedregelen er 1 mnd oppsigelsestid for rom i bolig. Hvis avtalen dere mellom er uklar ville jeg forholdt meg til det og betalt for hele desember. Anonymkode: 99b71...efa
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #14 Skrevet 23. desember 2015 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utleier står fritt til å avtale bedre vilkår for leietaker enn det som følger av loven, men ikke dårligere. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, men vanskelige å bevise. Hvis hun har sagt at dere ikke har oppsigelsestid, så betyr det at du skal betale til den dagen du flytter ut. Men hovedregelen er 1 mnd oppsigelsestid for rom i bolig. Hvis avtalen dere mellom er uklar ville jeg forholdt meg til det og betalt for hele desember. Anonymkode: 99b71...efa Betal med glede å væe glad hun ikke kommer å sier at opsigelsen gjelder fra slutten måneden så du måtte betalt for januar også Anonymkode: a079c...ccb
MapleSirup Skrevet 23. desember 2015 #15 Skrevet 23. desember 2015 Har du snakket med henne? Spør hva hun mener. Dersom dette har vært en veldig uformell avtale, så kan det hende hun tenker det er greit at du betaler for de ekstra dagene.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #16 Skrevet 23. desember 2015 Ts igjen Takk for mange svar ! Jeg krangler ikke med henne om det, jeg ville bare høre hva som var vanlig å gjøre, siden det er min første gang Anonymkode: fc34d...857 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå