AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 Har en 4 år gammel hund som alltid har vært vanskelig i matveien.. Har aldri villet ha tørrfor - vi har prøvd alle typene. Men så begynte vi med sånne vompølser, og han spiste og la på seg og så ikke lenger så tynn ut. Han har spist vom til og fra, noen ganger må vi blande inn annen mat/pålegg i vommen, men han har ihvertfall spist relativt bra. Men nå har han ikke spist ordentlig siden torsdag. Har prøvd å blande inn brød/pålegg/pølse i vommen, men han peller kun ut det gode og lar vommen bli igjen. Fikk i han en pølse med vom på mandag, men da måtte vi blande inn en hel boks med leverpostei. Magen hans hyler og popper (høres ut som om han har spist en katt). Så han må jo være sulten? Siden han ikke spiser får han brødskiver bare for å få noe, og for å gi magen noe siden magen bråker så fælt at vi ikke får sove. Ser ikke ut som om dette er vondt for han. Han er en tynn hund. Så det skal ikke mye til før han ser veldig tynn ut. Ellers virker han som vanlig. Reagerte litt på mandag da vi lot han være alene hjemme - for han reiste seg ikke opp når vi skulle dra, og det gjør han alltid fordi han har veldig seperasjonsangst. Han spiser godbiter og gode ting, men ikke maten sin. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan prøve? Anonymkode: 54d07...211
Mis(s)Understood Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 Dyr som slutter å spise, - tar en godbit eller to, men slutter å spise normal mat, de tar man en undersøkelse av munn og tenner på. Om det er i orden så er mage/tarm (fordøyelsessystemet) neste punkt. Jeg ville startet med en vetrinærtime, i dag, for i morgen er det julaften og så kommer helg og røde dager. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #3 Skrevet 23. desember 2015 27 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Dyr som slutter å spise, - tar en godbit eller to, men slutter å spise normal mat, de tar man en undersøkelse av munn og tenner på. Om det er i orden så er mage/tarm (fordøyelsessystemet) neste punkt. Jeg ville startet med en vetrinærtime, i dag, for i morgen er det julaften og så kommer helg og røde dager. Er ikke noe galt med munnen ihvertfall, han får alltid skryt av tennene sine av veterinæren. Nå har han heldigvis fått i seg ca 400 g vom. Måtte ha i pølse og majones.. -ts Anonymkode: 54d07...211
Mis(s)Understood Skrevet 23. desember 2015 #4 Skrevet 23. desember 2015 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke noe galt med munnen ihvertfall, han får alltid skryt av tennene sine av veterinæren. Nå har han heldigvis fått i seg ca 400 g vom. Måtte ha i pølse og majones.. -ts Anonymkode: 54d07...211 At det var bra sist trenger ikke bety at det er bra i dag, men det er din hund. For meg er noe seriøst galt når en hund slutter å spise, endrer normal oppførsel, magen bråker veldig og hundematen må blandes med pølse og majones (forøvrig er dette saltbomber) for at hunden skal spise noe. Du velger selv om du vil ta en vetrinærtime eller la være, jeg gav deg bare et råd basert på hva jeg ville gjort slik jeg leser det du skriver. 1
Tabris Skrevet 23. desember 2015 #5 Skrevet 23. desember 2015 Jeg ville også tatt en grundig veterinærsjekk av både tenner og evt også mage for å kunne utelukke at hunden ikke spiser pga smerter eller ubehag. Hvis det er utelukket, så ville jeg sluttet å blande masse annet i maten. Hunden lærer jo fort at hvis den lar være å spise, så blir jo maten bare bedre og bedre. Jeg ville gitt den kvalitesmat, f.eks V&H som du gir. Gitt den mat morgen og kveld. Latt maten stå ti-femten minutter uten å gjøre noe nummer av det. Ikke ha noe annen mat i skålen, ikke lokk den til maten, ikke gi den noe annet mellom måltdene osv. Hvis hunden ikke spiser, fjern maten og vent til neste måltid. Gjør dette konsekvent så lærer hunden etterhvert når maten kommer og at den må spise ellers forsvinner den. Men, som sagt, dette ville jeg kun gjort med en frisk hund som lar være å spise fordi den er vant med å få masse leverpostei og majones i maten, ikke med en hund som ikke spiser fordi den har vondt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #6 Skrevet 23. desember 2015 Er ingenting galt med tennene hans. De blir pusset hver dag, han har 0 tannstein og heller ingen tannkjøttsykdommer. Han har ALLID vært veldig vanskelig å få i mat. Dette vet dyrlegen, og de mener han bare er vanskelig og sta. De sa det samme som deg over - ikke gi han annen mat enn hundemat, og la maten stå fremme så og så lenge. Men hva skal jeg gjøre når jeg prøver dette og hunden fortsatt ikke spiser? Når han ikke spiser på flere dager, og så kanskje til slutt spiser LITT, og så lar det gå flere dager igjen før han igjen spiser litt? Han er allerede tynn, og han har ikke mye å gå på, så derfor blir jeg stresset og blander inn middagsrester og diverse i maten hans. Han har hatt perioder som dette før, derfor lurte jeg på om noen hadde noen tips jeg ikke hadde prøvd før. Er ganske sikker på at han bare er sta og ikke syk.. Anonymkode: 54d07...211
Sirah Skrevet 23. desember 2015 #7 Skrevet 23. desember 2015 Kjenner til problemet TS... Jeg har en hund som slutter å spise hver sommer.... Dyrlegene finner INGENTING galt med hunden og har egentlig kommet frem til at hunden har så mye annet å drive på med at den ikke tar seg tid til å spise Det skal legges til at min hund er over gjennomsnittet aktiv og med på alt. Hver eneste sommer når den går inn i "sultestreik" blir den seende ut som et beinrangel. En sommer ble den så tynn at jeg nesten ikke turte å ta den ut blandt folk for det så jo ikke ut som om jeg ga den mat... Så kommer høsten og plutselig er matlysten tilbake. Sært. Vi har prøvd alle tørrfôrslag på markedet tror jeg. V&H rynker den bare på nesa over. "Våtfôr" spiser den litt av innimellom. Noe mat får den så klart i seg, men langt fra nok til å holde vekten. Å fjerne maten gjør vondt værre for min. Hører den ofte spise om natta. Etter mange år med prøving og feiling på å få den hunden til å spise så har vi kommet frem til at hun skjeldent kan si nei til fisk! Den får nå et tørfôr som er basert på fisk og ikke kjøtt. Spiser den dårlig er det også fisk som havner i skålen. Nå stjeler hun villig andre hunders tørrfôr med kjøtt, tidligere hadde hun ikke engang luktet på det... Jeg har iallefall hatt en sommer med "bare" tynn hund, ikke beinrangelhund Kan være verdt et forsøk?
Ruccula Skrevet 24. desember 2015 #8 Skrevet 24. desember 2015 Ingen hund er vanskelig og sta, hunder funker ikke på den måten. Det finnes alltid en grunn
xinnia Skrevet 24. desember 2015 #9 Skrevet 24. desember 2015 Har også slike hunder som kan gå matlei, og som da ser ut som om de aldri får mat.Er nok den som duller og daller litt for mye med hundenen-men har funnet ut at variasjon i maten gjør underverket. Bruker også V&H som basis-også blander jeg gjerne inn litt Billige tunfisk på boks på kiwi Bruker gjerne billig kylling/svine kjøttdeig- og varierer med litt grønnsaker og ris.. samt kylling klubber, får-i-kål kjøtt, egentlig alt som er rått som er på tilbud vi er veldig aktive og synes det er grusom når de ikke spiser.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #10 Skrevet 24. desember 2015 6 timer siden, Snublefella skrev: Ingen hund er vanskelig og sta, hunder funker ikke på den måten. Det finnes alltid en grunn Doh, det er alltid en årsak bak stahet og vanskelighet og, det er symptomer som alt annet... Visste du ikke det!? Anonymkode: 06c1d...bd7
Ruccula Skrevet 24. desember 2015 #11 Skrevet 24. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Doh, det er alltid en årsak bak stahet og vanskelighet og, det er symptomer som alt annet... Visste du ikke det!? Anonymkode: 06c1d...bd7 Hæ? Det er jo det jeg skriver. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #12 Skrevet 24. desember 2015 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke noe galt med munnen ihvertfall, han får alltid skryt av tennene sine av veterinæren. Nå har han heldigvis fått i seg ca 400 g vom. Måtte ha i pølse og majones.. -ts Anonymkode: 54d07...211 Du er ansvarlig for hunden din og selvfølgelig må du ta den med til veterinæren asap! Anonymkode: bb82f...192
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå