Gå til innhold

Krystallsyke :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legene tror jeg har krystallsyke. Er helt vilt svimmel. Du vet den følelsen man får når man legger seg på stigene rus og bare faller bakover om-og-om-igjen ? Slik har jeg det. Jeg har fått henvisning til spesialist, men siden det er jul og masse helligdager tar det vel en liten evighet til jeg får noe hjelp. Var hos en kiropraktor i dag, var helt bortkasta penger. Var mest opptatt av nakke og skuldre. Jeg ble bare enda mer svimmel av all den trykkingen på ryggen. Sikkert bra for andre plager, men nå var det helst svimmelhet som plager meg.Noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller private institusjoner i Oslo som kan hjelpe? 

Jeg er så sliten og samtidig kjeder meg. Føler meg fanget hjemme alene. Er såvidt jeg orker å gå på butikken. På forhånd takk ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har krystallsyken, og den virker på følgende måte på meg. Jeg er bra i lange perioder, så plutselig snur jeg på hodet i liggende stilling, som regel i sengen, og alltid mot høyre når det skjer. Da seiler hele verden rundt som i en karusell, jeg blir sykt kvalm, hadde ikke klart å stå oppreist om jeg ville en gang. Hele sengen går rundt i vill fart, føler jeg, selv om jeg ligger helt stille.
Jeg føler meg uggen og svimmel i flere dager og jeg må ligge på venstre side uten å snu meg. Gjør jeg det selv i søvne starter det igjen.
Når jeg kommer meg på bena. hjelper øynene og det jeg ser til at jeg klarer å gå nogenlude rett og ikke som en fyllik. Jeg har det slik i en ukes tid før alt normaliserer seg, til neste gang en krystall i øret løsner og alt starter igjen :-(

Det er ikke stort å gjøre med, har jeg fått vite. Men det skal visstnok være noen øvelser som skal hjelpe, jeg synes ikke de hjelper. Mulig jeg ikke gjør de riktig, for jeg føler meg verre. Mitt beste råd er å vente ut anfallene, de gir seg etter noen dager. 

Anonymkode: 5363e...5b8

Skrevet

Gjorde kiropraktoren Epleys manøver på deg? Hvis ikke finnes det liknende øvelser man kan gjøre selv, har du forsøkt det? Du burde finne noen hvis du søker på BPPV på youtube.

Vet at krystallsyke er utrolig ubehagelig og kjedelig, håper det går over snart! :klem:

Anonymkode: 5ef4f...3e5

Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde kiropraktoren Epleys manøver på deg? Hvis ikke finnes det liknende øvelser man kan gjøre selv, har du forsøkt det? Du burde finne noen hvis du søker på BPPV på youtube.

Vet at krystallsyke er utrolig ubehagelig og kjedelig, håper det går over snart! :klem:

Takk ! Nei! Jeg sa at jeg kom pga krystallsyke og det eneste hun gjorde var å knekke meg mellom skulderbladene og sa noe om å bruke ullsokker (?) jeg ble helt hvit i ansiktet etterpå. Ble grisekvalm og svimmel. Vurdere å ringe i morgen og klage! 

Skal ta meg en tur på YouTube! Tusen takk 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Mona26
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har krystallsyken, og den virker på følgende måte på meg. Jeg er bra i lange perioder, så plutselig snur jeg på hodet i liggende stilling, som regel i sengen, og alltid mot høyre når det skjer. Da seiler hele verden rundt som i en karusell, jeg blir sykt kvalm, hadde ikke klart å stå oppreist om jeg ville en gang. Hele sengen går rundt i vill fart, føler jeg, selv om jeg ligger helt stille.
Jeg føler meg uggen og svimmel i flere dager og jeg må ligge på venstre side uten å snu meg. Gjør jeg det selv i søvne starter det igjen.
Når jeg kommer meg på bena. hjelper øynene og det jeg ser til at jeg klarer å gå nogenlude rett og ikke som en fyllik. Jeg har det slik i en ukes tid før alt normaliserer seg, til neste gang en krystall i øret løsner og alt starter igjen :-(

Det er ikke stort å gjøre med, har jeg fått vite. Men det skal visstnok være noen øvelser som skal hjelpe, jeg synes ikke de hjelper. Mulig jeg ikke gjør de riktig, for jeg føler meg verre. Mitt beste råd er å vente ut anfallene, de gir seg etter noen dager. 

Anonymkode: 5363e...5b8

Huff! Hørtes grusomt ut! Jeg kjenner meg igjen i at rommet spinner. :/ jeg blir verst av å gå, er det normalt? Går greit å gå hjemme, men å gå til butikken f.eks er ubehagelig. Trapper -særlig å gå nedover er vondt. Meker lite forskjell på å tilte hodet mot venstre vs høyre, men å bøye det bakover slik at jeg ser opp mot taket utløser kraftig svimling. Jeg opplever at jeg er svimmel lenge etter å gå. Blir varm og klam, slik som det føles når man får blodtrykksfall. ( det er vist normalt, legen min målte det mens jeg var sykt svimmel) Er verst om morgenen, men mye bedre sånn utpå kvelden. Jeg vet jo ikke om det er krystallsyke enda, venter på innkalling til en eller annen spesialist. Har prøvd å filme meg selv mens jeg snur meg i visse posisjoner for å se etter vibrasjoner i øyet ( nystagamus eller no) men kan ikke se noe. 

Hvordan gjør du det med jobb og sånt når du får slike anfall? Er du sykemeldt? 

Skrevet

Dette har jeg sett noe om på Newton tror jeg det var. Eller et annet helseprogram på nrk. I alle fall...det finnes et opplegg der du sitter i en stol i en sånn sirkel som man kan snurre, mer som et hjul. Uff, dette forklarte jeg dårlig, men det var i alle fall en lege (eller fysioterapeut..?) som forsket på dette. Virkningen kom av måten man snurret personen rundt på. Husker ikke hvor denne legen holdt til, men kanskje på Rikshospitalet..? Skal se om jeg finner saken.

Anonymkode: 498df...51f

Skrevet
8 timer siden, Mona26 skrev:

Legene tror jeg har krystallsyke. Er helt vilt svimmel. Du vet den følelsen man får når man legger seg på stigene rus og bare faller bakover om-og-om-igjen ? Slik har jeg det. Jeg har fått henvisning til spesialist, men siden det er jul og masse helligdager tar det vel en liten evighet til jeg får noe hjelp. Var hos en kiropraktor i dag, var helt bortkasta penger. Var mest opptatt av nakke og skuldre. Jeg ble bare enda mer svimmel av all den trykkingen på ryggen. Sikkert bra for andre plager, men nå var det helst svimmelhet som plager meg.Noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller private institusjoner i Oslo som kan hjelpe? 

Jeg er så sliten og samtidig kjeder meg. Føler meg fanget hjemme alene. Er såvidt jeg orker å gå på butikken. På forhånd takk ❤️

Det er helt merkelig at kiropraktor begynte å behandle rygg/nakke når du kommer med mistenkt krystallsyke. Dette er noe de fleste kiropraktorer er gode på både å diagnostisere og behandle.

Det er Epleys manøver som fungerer best på dette. Men for å bruke den er det viktig å vite hvilket øre som er affisert, det er sjelden begge på en gang. Dette kan du finne ut av selv ved sitte i sengen og legge deg bakover med hodet i ca 45 grader mot venstre  og legge deg ned, snurrer det da og du har problemer med å feste blikket  på noe er  det venstre øret som har løse krystaller. Test så motsatt. Du kan gjøre Epleys eller tilsvarende manøvre hjemme. Se videoer på Youtube. Lettest med litt hjelp da det kan snurre voldsomt og med det er det lett både å kvie seg og å holde ut snurringa som utløses ved behandling.  Samboeren min ble lært opp hos kiropraktor, da kiropraktor mente det var noe man fint kunne gjøre hjemme og sjansen for å raskt bli bedre øker med hyggige behandlinger. Altså flere ganger om dagene. Dette er jo umulig å både betale for og få gjennomført hos kiropraktor. I følge kiropraktor er det umulig å få gjort det verre ved å gjøre dette hjemme. 

Anonymkode: 4f5bf...ef7

• Liker 1
Skrevet

Krystallsyke er veldig kjedelig,  særlig nå rett før jul. Ser at mange andre her snakker om Epleys manøver som er det som fungerer best, noe jeg er enig i! Tenkte likevel å tipse deg om reisesyketabletter (postafen).

Jeg fikk tips om det da jeg fikk krystallsyken, og det har funka gull på meg. Det virker bare så lenge pille virker (ca 10-12 timer hos meg), men det bedøver på en måte balansenerver og krystaller og gjør iallefall at du kanskje blir litt mindre kvalm og svimmel. Kan være verdt å prøve inntil du får riktig behandling av en kiropraktor eller fysioterapeut etter jul 😊

God bedring!  

Anonymkode: cbc7c...fdc

Skrevet
10 timer siden, Mona26 skrev:

Du kan henvende deg til Klinikk for Alle. De har god kompetanse på dette. 

Har krystallsyken selv og holdt på noen år med det sånn av og på. 

At du blé mer svimmel av behandlingen i dag kan være normalt hvis du er stiv i nakken fra før. Jeg ble først feilbehandlet hos kiropraktor  og fikk tips om Klinikk for alle. Der testa de meg for hvilken side og hvilken buegang det er i. Fortere du får behandling dess kjappere kan det gå tilbake. Det er ikke uvanlig å bli dårlig etter behandling bare så du er klar over det. 

Fikk du ingen instrukser om hvilken hjemmeøvelse du kan gjøre selv? Anbefaler ikke youtube da man fort kan behandle dette feil.

Anonymkode: f76a6...3c8

• Liker 1
Skrevet

Her er noen tips inntil du blir behandlet slik at du ikke stivner i kroppen pga svimmelheten: 

Unngå og bøye deg for mye framover. Gå ned i knestående når du skal legge i og ta ut klær fra vaskemaskinen. Sitt på huk hvis du skal knytte sko. Ikke bøy hodet for mye bakover. Unngå stress og bare ta ting litt saktere enn du vanligvis gjør. Ikke snu deg brått hvis du kan unngå det. Prøv å gå litt turere, bevegelse er bra. Hvis du trener (jogging osv) unngå dette til tilstand bedrer seg. 

Reis deg rolig fra sittende stilling. Når du ligger sitt på sengekanten en stund før du reiser deg så ting får stabilisert seg. Ha god støtte i nakken når du sover. Hvis du svimle veldig når du ligger flatt støtt opp med litt puter så du ligger godt. Normalt at det kan svimle veldig når du legger deg ned. Unngå inntil behandling og ligge på den siden du kjenner det svimler mest fra. 

Unngå og ta karbad og ha det for varmt på bad når du dusjer. 

Når man har krystallsyken kan tv og data trigge svimmelheten unngå for mye statisk arbeid. 

Skrevet

Tusen tusen takk! Er rart, får mer hjelp her enn av min egen fastlege. Legen min målte bare blodtrykk og stilte et par spørsmål. Merker at det er veldig ubehagelig å gå tur, men gikk en i dag allikevel, føler meg så mye bedre nå etterpå. Skal gå til innkjøp av reisesyke tabletter! Takk for tipset 😊 Er sykt glad for at jeg ikke skal jobbe i jula, det hadde vært helt fryktelig. 

Skrevet

Foresten, det føles mye verre når jeg stresser eller anstrenger meg  f.eks så når jeg skulle til å dra fant jeg ikke husnøkkelen min og måtte lete, følte meg stressa/oppkavet ble veldig svimmel mens jeg lette. Er det bare tilfeldig eller kan stress påvirke krystallsyke? 

Skrevet
5 minutter siden, Mona26 skrev:

Foresten, det føles mye verre når jeg stresser eller anstrenger meg  f.eks så når jeg skulle til å dra fant jeg ikke husnøkkelen min og måtte lete, følte meg stressa/oppkavet ble veldig svimmel mens jeg lette. Er det bare tilfeldig eller kan stress påvirke krystallsyke? 

Stress kan gjøre det verre men hvis du er stiv i nakken og kaver deg opp så trigger det også svimmelhet selv om en ikke har krystallsyken.  Det er vanlig at det er ubehagelig når en går tur og beveger seg. Husk at det et kobling mellom øyene og balansen våres. Det beste er og prøve så godt en kan og bevege seg naturlig.  Er legen sikker på at det er krystallsyken du har fått? Mange leger vil ikke behandle det selv og sender en videre i ØNH eller fysio/kiropraktor. Manøveren de kan gjøre kan ta litt tid.

Mange får krystallsyken pga stress. Det var derfor jeg fikk det. Legene generelt er dårlig til og informere synes jeg. 

Skrevet

I blant kan det ta flere mnd før man får time hos ønh el hvem du skal til, så håper du kommer dit raskt. Jeg har ikke krystallsyken men en annen svimmelhet som jeg har hatt i 4 år, ennå ikke fått en diagnose. Så håper du slipper det og, å ikke få en diagnose. Kan ikke ønh ikke gi deg en diagnose så ikke gi opp, be om å bli henvist til Balanselabrioatoret da eller en nevrolog. Kan være at du har en annen dagnose enn Krystallsyken.

Meld deg inn i Facebookgruppen "Krystallsyke og kronisk svimmelhet" om du vil prate med flere i samme situasjon.

Anonymkode: ed9d7...794

Skrevet

Det er mange bedrevissere i den FB gruppa. Har meldt meg ut etter og ha fått så ørene flagra der inne av noen så mener de kan alt om dette. De har og fått advarsel fra Haukeland sykehus pga ting som har blitt skrevet der. 

svimmelhet er pyton spesielt når de ikke finner ut av det, jeg er svimmel hele tia men i følge fysio har jeg ikke krystaller nå. Hos meg finner de heller ikke ut hvorfor det ikke gir seg. Tar en dag av gangen. De aller aller fleste blir bra ganske bra igjen kjapt. 

Skrevet

Jeg håper egentlig at det er krystallsyke. Elles aner jeg ikke hva det kan være. Har fått henvisning til en eller annen spesialist. Tror ikke det var ØNH. Syns legen min sa en som var spesialist på svimmelhet. 

Men som nevnt, legen min bare tror det er krystallsyke. Jeg har ikke tatt noen tester.

tusen takk for alle som kommenterer og alle gode råd. Det hjelper virkelig. Føler andre ikke tar det så alvorlig. Og jeg ser jo helt frisk ut også, selv om jeg spinner inne i hodet mitt 

Skrevet

Hvordan går det med deg?

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Les denne posten, står både om behandlingsmuligheter av krystallsyke og egenbehandling ;)

https://dinhelsebjolsen.no/krystallsyke/

Anonymkode: 1f18f...5f0

Vi får håpe legen hennes har funnet ut av det på disse fem årene siden tråden ble opprettet. 

Anonymkode: 16b58...494

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...