Gå til innhold

Trening for bratte fjellturer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan trener dere som liker å gå mye i fjellet på sommeren? Jeg går mye i fjellet, men ønsker å gå brattere og lengre enn det jeg gjør nå. På vinteren så blir det mest trening inne på treningssenter og da trener jeg tung styrke og høy intensistestrening samt kondis (burde trent mer av det). Men jeg vil trene for å ha større utholdenhet og å kunne gå bratt og ulendt i 10-12 timer av gangen.

Skulle gjerne trent trappetrening med tyngre sekk også. Tips til sted å trene i trapper i/nær Oslo?

Anonymkode: 99ded...1c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg løper og trener Tabata. Det funker. Ulike styrkeøvelser både med og uten vekter, av og til strikk og hoppetau. Søk opp programmer og videoer på youtube.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan trener dere som liker å gå mye i fjellet på sommeren? Jeg går mye i fjellet, men ønsker å gå brattere og lengre enn det jeg gjør nå. På vinteren så blir det mest trening inne på treningssenter og da trener jeg tung styrke og høy intensistestrening samt kondis (burde trent mer av det). Men jeg vil trene for å ha større utholdenhet og å kunne gå bratt og ulendt i 10-12 timer av gangen.

Skulle gjerne trent trappetrening med tyngre sekk også. Tips til sted å trene i trapper i/nær Oslo?

Kolsåstoppen ligger ca 30 min med T-bane fra Oslo. Det er bare 2 km opp men det er ganske bratt og du kan jo gå opp og ned flere ganger. Møter ofte folk som løper med sekk opp og ned men der er ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet

Trappetrening kan du jo gjøre i holmenkollen.

Anonymkode: ba1ab...925

Skrevet

Trappetrening, intervall og løping i oppoverbakke.

Anbefaler også at du ikke tar med deg tung sekk, det er bare tull.

Skrevet

Jeg ser nå at du etterspør trapper og det er det ikke så mye av på vei opp til Kolsåstoppen men det er bratt nok mye av veien iallefall.

Skrevet

Kolsåstoppen benyttes flittig. Også trappene på Holmenkollen. Men de trappene kan vel ikke benyttes i sesongen? Tenkte det kanskje var umulig nå på vinteren. 

Tabatalignende trening utføres inne nå med høyintensitetstimer. 

Da bør jeg være i rute til sommeren :) 

men er litt bekymret for nedstigning av fjell. Det er tungt for knær. 

Skrevet
20 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Trappetrening, intervall og løping i oppoverbakke.

Anbefaler også at du ikke tar med deg tung sekk, det er bare tull.

Hvorfor ikke med sekk? Tenkte 10-15 kg på korte turer og det er ikke så tungt. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke med sekk? Tenkte 10-15 kg på korte turer og det er ikke så tungt. 

Ah, men da spiller det ingen rolle. Tenkte du skulle drasse med deg et flyttelast.

Skrevet
3 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Ah, men da spiller det ingen rolle. Tenkte du skulle drasse med deg et flyttelast.

Nei det får være måte på galskap :P 

På lange dagsturer så veier sekken maks ti-femten kilo med noe klatreutstyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...