Gå til innhold

Apple AirPort Time Capsule

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tell me more tell me more.. Jeg er helt blåst på området og trenger input fra noen som er litt mer bevandret enn meg selv;

Noen som har, er dere fornøyd, hva er bra / dårlig osv? 
Hva med iCloud? 

Kan man slette fra mac / tlf / pad hvis man har lagret i cloud eller denne boksen? Og er det andre bedre alternativer enn apple når man har iPhone/mac fra før? 

Er dette en dyr ting eller er det noen pros / cons man ikke helt får med seg som DU sitter og vet om som du kanskje kan dele?

:fnise: fullstendig håpløs med slike ting..

Anonymkode: 56a72...bf0

Skrevet

Det er ikke vits i å kjøpe AirPort Time Capsule. Det er en helt vanlig ruter med innebygget HDD som tar backup av macen din, noe du kan gjøre med en vanlig ekstern harddisk. Det har ingenting med verken iCloud og iPhone å gjøre. 

Anonymkode: 238f7...7ab

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vits i å kjøpe AirPort Time Capsule. Det er en helt vanlig ruter med innebygget HDD som tar backup av macen din, noe du kan gjøre med en vanlig ekstern harddisk. Det har ingenting med verken iCloud og iPhone å gjøre. 

Selgeren mente den kunne forsterke signalene i hjemmet samt at man kunne fjernlagre til den?

Skrevet

Den vil kun forsterke signalene om du har en dårlig ruter hjemme, men det vil alle nyere rutere. Du kan selvsagt sette den i slave, men det blir en voldsomt dyr ruter nr2. 
For å fjernlagre ville jeg i større grad kjøpt en dedikert NAS, evnt. brukt en ekstern harddisk. Eller kanskje enklest: Dropbox

• Liker 1
Skrevet

dropbox? jeg trodde iCloud var fjernlagring - mulig jeg har misforstått hele konseptet :P 

Skrevet

Både Dropbox og iCloud er skylagringstjenester, ja. iCloud fungerer kun opp mot Apple sine produkter, tar automatisk sikkerhetskopier av iPhone og iPad (ikke Mac). 

Dropbox fungerer på alle platformer, og har selective sync (slik at du ikke er nødt til å lagre alt på macen din selv om det er lagret i skyen). 

Skrevet

Jeg har TimeCapsule og synes den er glimrende. Den tar backup av seg selv (trådløst) hver dag, noe som er viktig for meg - hvis det ikke kan skje av seg selv og trådløst blir det ikke gjort. 

For meg fungerer ikke Dropbox og iCloud, for jeg har sinnsykt mye bilder på datan, så det tar for mye plass. Jeg er ikke interssert i å betale masse penger for ekstra lagringskapasitet. Dessuten går nettet supertregt når den synker mot disse. Har hatt det tidligere, og bruker det på jobb for å dele filer med kunder. Og da er nettet på jobb supertregt hvis jeg har lastet opp masse bilder hjemmefra, så skal den synke på PC på jobben, og da får ingen jobba effektivt. 

Så jeg liker den hvertfall. Den redda meg da hele macen kræsja før en hjemmeeksamen for et par år siden. Jeg trodde da at den tok backup kl23 på kvelden som jeg har stilt inn på, så trodde jeg hadde mistet en dags arbeid, men den hadde faktisk tatt backup kontinuerlig virket det som. 

Og jeg bruker den også som ekstern harddisk så jeg overfører en del bilder og andre store filer dit innimellom. Har 1 TB str.

Anonymkode: ceda4...f83

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har TimeCapsule og synes den er glimrende. Den tar backup av seg selv (trådløst) hver dag, noe som er viktig for meg - hvis det ikke kan skje av seg selv og trådløst blir det ikke gjort. 

....

Og jeg bruker den også som ekstern harddisk så jeg overfører en del bilder og andre store filer dit innimellom. Har 1 TB str.

Tusen takk for svar! Var det vrient å sette den opp hjemme? Har du prøvd å fjernlagre til den?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

... (slik at du ikke er nødt til å lagre alt på macen din selv om det er lagret i skyen). 

Må jeg det altså? ha ting begge plasser? Hva er vitsen da? *frustrerende* 

Skrevet

I iCloud (via iCloud Drive) er du nødt til å lagre både på mac og i iCloud. I Dropbox har du muligheten til å velge mapper som ikke skal synkes med macen din, og dermed bare lagres i skyen.

Om du ønsker å fjernlagre, men ikke bruke skytjenester kan du se på WD My Cloud, som gjør ting litt bedre enn Airport. Da har du også muligheten til å få kontakt med filene dine når du ikke er tilkoblet ditt hjemmenett. 
Vil uansett anbefale Dropbox. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Var det vrient å sette den opp hjemme? Har du prøvd å fjernlagre til den?

Neida, det var enkelt mener jeg å huske. Det er 3-4 år siden jeg gjorde det, men jeg fikk det til, og jeg er ikke så teknisk anlagt. 

Fjernlagre? 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg fungerer ikke Dropbox og iCloud, for jeg har sinnsykt mye bilder på datan, så det tar for mye plass. Jeg er ikke interssert i å betale masse penger for ekstra lagringskapasitet. Dessuten går nettet supertregt når den synker mot disse. Har hatt det tidligere, og bruker det på jobb for å dele filer med kunder. Og da er nettet på jobb supertregt hvis jeg har lastet opp masse bilder hjemmefra, så skal den synke på PC på jobben, og da får ingen jobba effektivt. 

Så jeg liker den hvertfall. Den redda meg da hele macen kræsja før en hjemmeeksamen for et par år siden. Jeg trodde da at den tok backup kl23 på kvelden som jeg har stilt inn på, så trodde jeg hadde mistet en dags arbeid, men den hadde faktisk tatt backup kontinuerlig virket det som. 

Idiotisk å ha backupen sin hjemme. Hvis noen bryter seg inn eller det blir brann forsvinner begge.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Idiotisk å ha backupen sin hjemme. Hvis noen bryter seg inn eller det blir brann forsvinner begge.

Idioti å ha et hjem egentlig siden det kan forsvinne i de samme tingene, bedre å bo ute.. 

Til dere andre - takk for svar. Jeg har en Segate eksterndisk som jeg har lagret til, men jeg tenkte kanskje det var greit å ha det lagret flere steder? Har iCloud, men jeg skjønner ikke helt hvordan den virker og om det som er lagret der kan tas bort fra maskinen? 
Lot meg fortelle at en slik AirCap sak ville forbedre trådløstnettet hjemme, stemmer dette? Vi har 250kvm på en flate så det er et stykke fra den siden hvor routeren og styr kommer inn i huset til den andre siden liksom, vil en slik hjelpe eller er det bare salgstriks? Er det andre ting som er bedre? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idioti å ha et hjem egentlig siden det kan forsvinne i de samme tingene, bedre å bo ute.. 

Til dere andre - takk for svar. Jeg har en Segate eksterndisk som jeg har lagret til, men jeg tenkte kanskje det var greit å ha det lagret flere steder? Har iCloud, men jeg skjønner ikke helt hvordan den virker og om det som er lagret der kan tas bort fra maskinen? 
Lot meg fortelle at en slik AirCap sak ville forbedre trådløstnettet hjemme, stemmer dette? Vi har 250kvm på en flate så det er et stykke fra den siden hvor routeren og styr kommer inn i huset til den andre siden liksom, vil en slik hjelpe eller er det bare salgstriks? Er det andre ting som er bedre? 

Huset er forsikret, tingene i huset er forsikret, om det forsvinner mister du ingenting. Hvis huset brenner ned og du innbiller deg at du har backup fordi du har backup på et NAS eller eksterndisk så mister du uerstattelige minner.

Til backup bør man bruke et program som tar backup kontinuerlig, til flere steder (til din maskin hjemme, til en venns maskin og til en skytjeneste). 

Skrevet
4 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Huset er forsikret, tingene i huset er forsikret, om det forsvinner mister du ingenting. Hvis huset brenner ned og du innbiller deg at du har backup fordi du har backup på et NAS eller eksterndisk så mister du uerstattelige minner.

Til backup bør man bruke et program som tar backup kontinuerlig, til flere steder (til din maskin hjemme, til en venns maskin og til en skytjeneste). 

Ja det var mer at det var litt unødvendig å påpeke dette i en tråd som handlet om helt andre ting kanskje? som jeg har skrevet har jeg iCloud ;) det brinner vel heller sjelden der men jeg vil altså ha noe annet også og da lurte jeg på positivt og negativt mot time capsule og erfaringer osv siden jeg ikke vet noe om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...