Gå til innhold

Hvor nøye vasker barnehageansatte jenter nedentil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har kommet hjem med bæsj noen ganger nå nedentil. Alt er vasket unntatt mellom kjønnsleppene. Hun har ganske løs bæsj, og det havner jo selvsagt fremover også. Spurte ped.leder på avdelingen om dette og fikk til svar at de ikke ville vaske dem så nøye der, de ville ikke tråkke over intimgrensene så det fikk bli foreldrene sin jobb. 

Synes det høres veldig rart ut? Dattera mi har ikke gjort seg noe av å bli vasket nedentil, hun blir jo heller sår når hun skal gå med avføring der nesten halve dagen. Tenk de dagene hun bæsjer på morgenen og blir hentet i fire-tiden, så løper vi ikke på badet å skifter bleie vanligvis (vi gjør jo det nå da som hun ikke blir vasket så godt i barnehagen), det blir mange timer..

Hvor nøye blir deres jenter vasket?

Anonymkode: 0f8e4...9e3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi blir vasket helt ren, også mellom kjønnsleppene. Det tar jeg som en selvfølge at de gjør, for som du sier blir det jo sårt av å gå med avføring såpass lenge. Det blir også økt sjanse for å få urinveisinfeksjon, så om de ikke hadde gjort det ville jeg nok "krevd" såpass av dem...

• Liker 5
Skrevet

Hva I alle...? "Tråkke over intimgrensene"? Er det ikke derfor de er ansatt da, for å være trygge omsorgspersoner for barnet? 

Nei det er bare tull. Krev skikkelig vask for å unngå sårhet og infeksjoner!

Anonymkode: b5088...ad0

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ikke barn i barnehagen ennå, men jeg vil at min jente skal vaskes ren. Det er jo ikke greit å gå bæsj mellom kjønnsleppene enten du er voksen eller baby

Anonymkode: 54c26...c5e

• Liker 2
Skrevet

Høres rart ut! selvfølgelig skal en vaske alt vekk-hvis ikke kan det jo bli sårhet/infeksjoner.

Anonymkode: 3555f...068

Skrevet

Det gir sårhet og risko for urinveisinfeksjoner å gå med bæsj mellom kjønnsleppene. Selvsagt må de vaske underlivet, det er jobben deres. Selvsagt tråkker man ikke over intimgrensene av å gjøre det, og man bruker jo hansker. Sykepleiere og hjelpepleiere gjør dette hver dag på ulike pasientgrupper, uten dermed å tråkke over intimgrenser. Det er selvsagt en intim ting å gjøre, men om man er profesjonell så har man et helt naturlig forhold til dette. 

Det virker som manglende kunnskap blant de ansatte. Man kan forvente mer av mennesker som jobber med små barn.

Anonymkode: b7a2d...b96

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i er vi nøye! Dette bør du ta opp med pedagogisk leder eller styrer, for det handler ikke om noen grense man tråkker over, men barnets helse!

Anonymkode: 223c7...543

• Liker 2
Skrevet

Jeg er pedleder på avdeling med bare ettåringer, og det har aldri vært noe tema om vi skal vaske sånn og sånn...?! Vi vasker vekk alt av bæsj så barnet slipper infeksjon og sårhet, ferdig med det. Snakk med barnehagen, er jo helt uhørt det svaret du fikk....

Anonymkode: 8df38...540

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ped.leder i barnehage, og vi vasker selvfølgelig barna skikkelig rene når de har hatt avføring. At hun argumenterer med at de ikke vil trå over intimgrensene, faller på sin egen urimelighet. I så fall burde de jo la være å skifte bleie og hjelpe barna på do i det hele tatt.

Skrevet

Godt å se at det ikke bare er jeg som reagerer. Javisst er det intimt å bli vasket nedentil, men det er stort sett bare de faste damene på avdelingen der, og det er jo en del av å ta vare på barna synes jeg. Hun sa noe sånn som "vi vil ikke stå å grave de sånn der nedentil. Foreldrene vasker de vel godt nedentil når de kommer hjem eller når de bader på kvelden". Vi pleier ikke bade henne hver kveld, hun får selvsagt en god vask, men det er noe urenslig og usunt å gå med avføring der. Ble litt overrasket over svaret hennes, trodde kanskje det var en glipp eller fem..

Jeg må be om en samtale med ped.leder etter ferien, 

Skrevet

"tråkke over intimgrensene"? Dette var merkelige greier. Har selv jobbet i barnehage og der vasket vi selvfølgelig bort all bæsjen, vil jo ikke at barnet skal få infeksjoner eller bli sår nedentil. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de ansatte ikke filmer med mobilen sin der de står alene på lukket rom med forsvarsløse, små barn:

http://www.dagbladet.no/2015/05/07/nyheter/seksualforbrytelser/innenriks/39072467/

Anonymkode: 84213...608

De aller fleste moderne barnehager har stellerom/bad med vindu ut mot avdelingen, nettopp for å unngå at folk skal kunne ha mulighet til å holde på sånn. Mener du at man skal la være å vaske barna, og dermed risikere infeksjoner, når man skifter bleie/følger på do? Hvis man skal bli fullstendig paranoid, så får man være hjemme med barna sine i stedet for å ha dem i barnehage.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å se at det ikke bare er jeg som reagerer. Javisst er det intimt å bli vasket nedentil, men det er stort sett bare de faste damene på avdelingen der, og det er jo en del av å ta vare på barna synes jeg. Hun sa noe sånn som "vi vil ikke stå å grave de sånn der nedentil. Foreldrene vasker de vel godt nedentil når de kommer hjem eller når de bader på kvelden". Vi pleier ikke bade henne hver kveld, hun får selvsagt en god vask, men det er noe urenslig og usunt å gå med avføring der. Ble litt overrasket over svaret hennes, trodde kanskje det var en glipp eller fem..

Jeg må be om en samtale med ped.leder etter ferien, 

Om de ikke takler å bytte bleier og hjelpe barna på do (det innebærer hjelp med hygiene), så burde de søkt en kontorjobb, ikke en barnehagestilling. Selvsagt må man i omsorgsyrker hjelpe barn/pasienter/brukere med det de ikke klarer å gjøre selv. Større barn kan lære seg det etterhvert, men små barn må få den omsorgen av noen andre. Og omsorg innebører ofte også intime ting som hjelp til hygiene. Det er jo å påføre skade å la være å hjelpe, siden det kan gi infeksjoner og ubehag/smerte. 

Anonymkode: b7a2d...b96

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Mythic skrev:

De aller fleste moderne barnehager har stellerom/bad med vindu ut mot avdelingen, nettopp for å unngå at folk skal kunne ha mulighet til å holde på sånn. Mener du at man skal la være å vaske barna, og dermed risikere infeksjoner, når man skifter bleie/følger på do? Hvis man skal bli fullstendig paranoid, så får man være hjemme med barna sine i stedet for å ha dem i barnehage.

I vår private barnehage har ingen av stellerommene vinduer. Der er mange rom uten vinduer.

Skrevet

Synes du skal ta både problemet og svaret opp med helsestasjonen. 

Dette er en balansegang mellom "forsvarlig omsorg" og barnehageansattes "redsel? For" å bli anklaget for å gå over grenser...

Anonymkode: de837...f9c

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har opplevd at noen mannlige kollegaer syntes det ble feil å vaske jentene overalt. Det er dessverre den overdrevne angsten for pedofile (eller å bli tatt for å være pedo) som går utover yrkesprofesjonalitet.

Anonymkode: 2c76b...61a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I vår private barnehage har ingen av stellerommene vinduer. Der er mange rom uten vinduer.

Ok, hos oss (også privat) er det vinduer i alle rom/dører. Uansett, forsvarlig hygiene er en del av god omsorg, og hvis personalet ikke gjør jobben sin, må man ta det med ped.leder/styrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...