Gå til innhold

Flere som irriteres av reisende som hører på HØY musikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk hører veldig ofte på musikk når jeg tar buss, eller tog.

Men jeg har lagt merke til hvor utrolig høyt folk har på musikken sin, eller så finnes det nesten bare dårlige ørepropper der ute. 

Det er så irriterende når man hører sangene personen på to rader bak deg spiller! Heele veien.. Ellers fremstår det bare som bassbråk.

I går tok jeg toget i 7 timer, og sidemannen sitter selvfølgelig og hører på musikk - som jeg også blir nødt til å høre på...en dame som synger med skjærende stemme og bassen som dundrer.. ble helt sliten av det.

Har dere noen gang bedt folk om å skru ned, eller gitt tegn til at de spiller for hele bussen? Jeg har iblant sendt blikk, men de bare ignorerer det.

Og hva kommer dette av? Kan ikke huske å ha lagt merke til det før.. spiller folk høyere? Kan jo ikke være bra for hørselen akkurat..

Anonymkode: aaaf5...396

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg reiser ganske mye og har egentlig aldri opplevd at folk spiller veldig høy musikk. 

Skrevet

Det tror jeg må være pga. ekstremt mange dårlige ørepropper og hodetelefoner. Mine er de gamle sony proppene  (ikke de "nye" vacuum-dingsene. Så grusomme å bruke for meg, auu!), og mine går litt inn i øregangen, med en gummi-tapp. De holder godt på lyden. Men de som var så populære så lenge, de hodetelefonene man kunne klappe sammen, de spiller for hele verden (stygge, OG dårlig kvalitet! Hurra!) :icon_lol:

Møter veldig mange når jeg er ute og reiser som spiller for alle rundt seg. Når jeg hører sidemannens musikk i bakgrunnen av min egen musikk, da er det ille.

Skrevet

Jeg prøver å ta hensyn til omgivelsene når jeg bruker ørepropper (som jo i utgangspunktet normalt holder ganske godt på lyden). Jeg har normalt lyden på ganske moderat nivå, særlig om noen sitter ved siden av meg. Hvis jeg likevel mistenker at jeg er til sjenanse tar jeg dem ut, holder fingeren sånn delvis foran og hører etter om jeg fortsatt hører noen lyd. Gjør jeg det skrur jeg ned lyden til jeg ikke hører musikken lenger, så setter jeg øreproppene inn igjen og kan være trygg på at jeg ikke sjenerer noen.

De største møkkafolkene vi har her i samfunnet er de som bruker on-ear-hodetelefoner, av typen helt uten evne til å holde på lyden, mens de sitter på buss eller tog blant andre folk. De burde i hvert fall ikke få lov til å formere seg.

Tror nok mange spiller noe høyere enn før, men noe helt nytt fenomen er det ikke. Det er jo forholdsvis mange unge mennesker som har litt trøbbel med hørselen pga. høy lyd, jeg er 25 og kjenner flere som har litt nedsatt hørsel på ett eller begge ører. Det kan vel være en ond sirkel i det for enkelte.

Anonymkode: 33d39...a0a

• Liker 1
Skrevet

Ja, det irriterer jeg meg over. Det første jeg sjekker ved kjøpe av hodetelefoner/ørepropper er om de holder på lyden. Er ikke interessert i å dele min musikk med halve vogna, og det er neppe de heller. Men har til og med vært borti folk som spiller musikk på høyttaleren på mobilen. :dry:

Anonymkode: 55d0d...8f9

Skrevet

Ja forferdelig irriterende, men ofte vet ikke folk hvor tydelig det er for andre på utsiden av headphonesa/øreproppene.
Jeg pleier å si i fra, og blir som regel bare møtt med smil og "åja takk sorry" , så slenger jeg på et smil tilbake og sier "ekke bra for øra dine heller vet du! :) " (med høy musikk direkte på tromhinnen) og det er kun et fåtall ganger noen har blitt fornærma av det.

Anonymkode: 76636...ab6

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble en gang bedt om å dempe musikken da jeg tok toget. Ble ikke fornærmet, bare litt flau fordi jeg tydeligvis hadde plaget noen. Nå er jeg veldig obs på det, og har skaffet meg headset som ikke lekker særlig med lyd, og jeg kontrollerer alltid lyd-lekkasjen før jeg setter meg til rette med musikken. 

Jeg hører jo nesten alltid på musikk selv, men de få gangene jeg ikke gjør det og hører musikk fra andre syns jeg det er plagsomt, ja. Problemet er jo at folk i dag blir fornærmet over alt mulig rart, de kan jo ikke høflighet lenger! En gang jeg tok nattoget satt dama på siden min og snakket i telefonen klokka 2 på natta. Etter 10 minutter spurte jeg om hun kunne være stille. "Åhh herregud, æ må bare legg på, dama på sia vart sur sjø!" da hun bare i telefonen og himlet med øynene. Folk tåler jo ikke å få beskjed når de er til plage for andre. Så det er godt mulig du får sure tilbakemeldinger hvis du ber sidemannen skru ned volumet. 

Skrevet
9 timer siden, Fiberhusk skrev:

Det tror jeg må være pga. ekstremt mange dårlige ørepropper og hodetelefoner. Mine er de gamle sony proppene  (ikke de "nye" vacuum-dingsene. Så grusomme å bruke for meg, auu!), og mine går litt inn i øregangen, med en gummi-tapp. De holder godt på lyden. Men de som var så populære så lenge, de hodetelefonene man kunne klappe sammen, de spiller for hele verden (stygge, OG dårlig kvalitet! Hurra!) :icon_lol:

Møter veldig mange når jeg er ute og reiser som spiller for alle rundt seg. Når jeg hører sidemannens musikk i bakgrunnen av min egen musikk, da er det ille.

Scullcandy? jeg har et par som jeg bruker hjemme, men pga lyden så brukes de og kunn hjemme. Jeg tror nok jeg irriterer meg fort, for jeg blir irritert av å høre andres musikk hvis jeg vil ha det stille, men da også lyder generelt. Kan og irritere meg hvis noen har slike dårlige høretelefoner på treningssenteret og jeg har glemt mine egne hjemme. Jeg kan fort irriter meg over pusting hvis noen puster høyt eller tungt, smatting, slafsing elelr bare at andre er i nærheten av meg..

Anonymkode: 37407...d03

Skrevet

Jeg irriterer meg grønn på alle som må ha på høy musikk på buss eller tog. Det er faktisk det jeg irriterer meg mest på når jeg reiser. På toget setter jeg meg alltid i stilleavdelingen om det er plass, og der har jeg lagt merke til et fascinerende fenomen, det er faktisk enkelte som bevisst setter seg i stillevognen for så å spille musikk for hele toget omtrent. Og på toppen av det hele blir de sure om man ber dem skru av. Om du likevel skal høre på så høy musikk kan du vel sitte ute i støysonen?

Jeg hører aldri på musikk ute i offentligheten selv, jeg leser når jeg reiser og vil gjerne ha det ganske stille og rolig rundt meg. Jeg skjønner at det aldri kan bli helt stille, men jeg opplever det å bli påprakket andres menneskers musikk som ekstremt irriterende og unødvendig.

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg reiser ganske mye og har egentlig aldri opplevd at folk spiller veldig høy musikk. 

Kanskje du er en av dem som gjør det. 

Anonymkode: 36180...cc9

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er en av dem som gjør det. 

Anonymkode: 36180...cc9

Jeg hører ikke på musikk når jeg reiser. Jeg bare leser

Skrevet

Jeg har ønsket å si fra flere ganger, men merker at jeg ikke helt vet hvor grensa for å si fra om ting går. 

Har kommet frem til at jeg ignorerer det så godt det lar seg gjøre dersom jeg skal ta en buss i bare 10-15 min, eventuelt bytter sete.

Men hvis jeg havner på en lang reise som tar flere timer med noen som spiller, da er det veldig innafor å si fra.

Imidlertid så er det jo på sånne bybusser jeg oftest er, så det er jo absolutt et irritasjonsproblem i hverdagen!

Så kanskje jeg skal begynne å si fra.. synes bare de som spiller sånn høy musikk også virker veldig "likegyldige" til verden utenfor. Ser nesten for meg at de bare hadde ignorert det om man hadde prøvd å si fra. Selv det å bytte sete ser ikke ut til å hjelpe, de bare spiller videre.

Anonymkode: aaaf5...396

Skrevet

Jeg pleier å si i fra. Som oftest er folk uhøflige og nekter å skru ned volumet. Er til å bli gal av. 

Du har 2 alternativer:

1) Spill ekstremt høyt selv 

2) Finn stille stillevognen! 

I stillevognen kan du sende folk som er høylytte bort! 

Anonymkode: ca511...a63

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er ganske lik AnonymBruker som skriver at hun irriteres veldig lett. Jeg irriterer meg også over smatting, lyder generelt når jeg vil/trenger og ha det stille, at noen går over gulvet så de tramper eller at det bare er folk i nærheten av meg generelt. Men jeg er også en av de som spiller høyt ute blandt andre (kanskje nettopp på grunn av dette.) Når jeg MÅ komme meg ett sted (nå går jeg som regel om jeg skal inn til byen, på skolen etc.) og tar buss spesielt så må jeg ha lyd på ørene for å ikke irritere meg over alle andre som sitter på bussen og skravler.  Har fått høre at jeg hører litt for godt, og det og sitte på en buss og høre hva alle andre prater om er ett like stort irritasjonsmoment for meg. Men jeg har også skrudd ned lyden og ikke blitt fornærmet om noen har spurt meg om å gjøre dette. Nå vet jo jeg hvor irriterende uønskede lyder kan være :) 

Skrevet

Tror det er mye dårlige ørepropper ute og går! Jeg irriterer meg også grønn over sånne og har flere ganger sagt fra til konduktøren på toget om at det er slitsomt. De pleier å gi seg når de får kjeft av de som jobber på toget.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Dei derre Portaproene, eller kva dei heiter, er utruleg irriterande. Det er utruleg slitsamt å høyre på folks musikk gjennom slike, den suselyden er utruleg utmattande. Sei i frå, gjerne til konduktøren.

Skrevet

Jeg var en synder der... Brukte et headset ganske lenge. Brukte den da jeg reiste med buss/tog. Liker å ha på høyt volum.

Hadde eid dette headsetet i noen år, så sitter jeg i klasserommet og jobber og hører på musikk. Så sier ei i klassen fra om at de kan høre musikken min ganske bra. OPS! 

Nå sjekker jeg ved å sette evt nye headset rundt kneet eller får noen til å ha det på, så jeg hører hvor mye musikk som kommer ut. 

Men så har jeg ingenting imot om noen sier i fra til meg på en hyggelig måte. Selv om det er litt flaut da. 

Anonymkode: 8f06b...1c6

Skrevet

Jeg har så lyst til å rive av dem hodetelefonene og trampe dem i stykker, men jeg får trøste meg med at en del av disse høytspillende menneskene kommer til å få tinnitus i fremtiden

Anonymkode: 1c193...bae

Skrevet (endret)

Før irriterte jeg meg veldig over dette. Men en gang satt en narkoman rett foran meg som ikke hadde dusjet på kanskje 1 år. Måtte ta genseren foran nesen min for å få puste. Bussen var stappfull ellers så kunne ikke bytte plass. 3 ganger har jeg opplevd at folk har spydd på bussen eller at det lukter spy. Det er snakk om en 50 minutters busstur.

Noen som stinker røyk, snus eller tar med mat når jeg er kvalm/uggen om morningen. Så nå bryr jeg meg ikke så mye om musikkstøy. Men som jeg hater buss.. 

Endret av Roseh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...