AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #1 Skrevet 22. desember 2015 Snus er skadelig: https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/royk-og-snus/helseskader-av-snus Hvorfor forbys ikke snus under TV-sendinger? Barn som ser klumpen og hevelsen under overleppen til programlederne spør om snus og vil ha. "Damer og menn med snus ser litt tilbakestående ut...litt dumme", sa vår sønn. Er enig! Anonymkode: 8e57d...ed9
LukaFrost Skrevet 22. desember 2015 #2 Skrevet 22. desember 2015 Hvor har du sett dette? Kan ikke si at jeg har lagt merke til programledere som bruker snus på sending. 1
Gjest C'est la vie:) Skrevet 22. desember 2015 #3 Skrevet 22. desember 2015 Emil i Lønneberget: Faren til Emil graver i boksen etter løs-snus og dytter det under leppa i episoder. Jeg er av generasjonen som så på Emil når jeg var barn. Prøvde selvsagt snus (godterier) under leppa, men det ble da folk av meg og. I min barndom var det morsomt å ha 'snusleppe' med godterier. Andre røykte i filmer og programmer og vi puttet tyggis-røyk (som de solgte før) eller pinner etc. mellom fingrene og latet som om vi røykte. Spesielt gøy var det om det var kaldt ute og det kom 'røyk' ut når vi blåste. Generelt: Det snuses og røykes overalt, hvordan skjerme et barn fra dette i hverdagen? Jo: Si at det ikke er bra å røyke/snuse og man kan dra fordeler i læring ut fra situasjonene.
minister-mio Skrevet 22. desember 2015 #4 Skrevet 22. desember 2015 Vil de ha? Det har jeg ikke opplevd, men det kan de ikke få. Hva er problemet? 4
Chizue Skrevet 22. desember 2015 #5 Skrevet 22. desember 2015 Man kan ikke skjerme barna fra absolutt alt. Kan være de er i barnehagen og en av barna har en eldre bror eller søster og forteller hva hun gjorde i helga... Som jeg hørte ett barn si foran vennene sine "Min søster kom hjem på morgenen og kastet opp på stuegulvet også krabbet hun opp trappa. Mamma sa hun var syk. " Så sier Per 5år; Neeeeei Søstera di har vært ute og drukket seg full hun!" Så spør Ole hva det betyr å være full og Per starter å sjangle rundt og barna hermer etter Per. For det har han sett på en voksen film! For å skjerme ett barn fra alt mulig, så må man nesten lukke og stenge de inne på ett rom uten noen form for sosialisering. Men det er jo ikke bra det heller.. En del av det å lære noe, er å herme etter hva de voksne gjør. Derfor er det veldig viktig at du som voksen forteller at det er skadelig, at noen voksne tar dumme valg. Og være der når barnet spør videre. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #6 Skrevet 22. desember 2015 1 time siden, mini-mio skrev: Vil de ha? Det har jeg ikke opplevd, men det kan de ikke få. Hva er problemet? Hvis ikke det er et problem at ansatte snuser på TV så kan de også ta en øl eller bare ett glass whisky. Barna kan jo ikke få alt. Som forelder burde du vite at dette handler om holdninger. Anonymkode: 8e57d...ed9 3
Beccy87 Skrevet 22. desember 2015 #7 Skrevet 22. desember 2015 Da sier du til barnet ditt: 'Nei du kan ikke få, snus er bare for voksne, og ja, det ser kanskje litt rart ut' En stor del av å vokse opp og ansvaret man har som forelder er jo å lære barna rett og galt. Vi kan ikke sy så himla mange puter under armene til barna våre, de har godt av å se at ikke alt her i verden er regnbuer og enhjørninger og de har godt av å lære at noen ting er dumme og andre ting er bra. Ser barnet ditt noe som ikke er bra (det kan være snusleppe, men det kan også være at noen ikke deler, eller kanskje hører dere noen som sier stygge ord i butikken) så er det opp til deg å forklare at 'noen gjør sånn, men det er feil/ikke bra fordi blablabla...' 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #8 Skrevet 22. desember 2015 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke det er et problem at ansatte snuser på TV så kan de også ta en øl eller bare ett glass whisky. Barna kan jo ikke få alt. Som forelder burde du vite at dette handler om holdninger. Anonymkode: 8e57d...ed9 Det føler jeg er å trekke poenget for langt... I dag kan -alt- kritiseres og hauses opp. Anbefaler ts om å skrive en sak om dette i media, slik at nordmenn kan blåse seg litt opp i lungene de neste 3 dagene hvor temaet er det viktigste som noen gang er blitt diskutert... Anonymkode: 061bb...360 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #9 Skrevet 22. desember 2015 Har aldri møtt et barn som ønsker å snuse. Bare fint at det vises på tv så utrolig styggt og teit det ser ut(men jeg har aldri sett det på tv til nå). Pleier å kommentere at alle tatoveringer er stygge også jeg, for DET hadde vært mye verre om barnet mitt hadde pådratt seg. Anonymkode: e3c3b...6e7 1
minister-mio Skrevet 22. desember 2015 #10 Skrevet 22. desember 2015 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke det er et problem at ansatte snuser på TV så kan de også ta en øl eller bare ett glass whisky. Barna kan jo ikke få alt. Som forelder burde du vite at dette handler om holdninger. Anonymkode: 8e57d...ed9 Barna mine får ikke øl eller whiskey heller. Ikke får de gå uten lue ute i kulde heller. Jeg ser ikke problemet
Gjest Franke Ann Skrevet 22. desember 2015 #11 Skrevet 22. desember 2015 (endret) Foreldre som klager over at andre ikke er gode nok forbilder for barna deres, bør begynne å tilbringe mer tid sammen med sine egne barn, slik at ungene ikke ser etter forbilder alle andre steder enn hos dem selv. Når ungene ikke har sine egne foreldrene som sine primære forbilder, betyr det bare at foreldrene har feilet grovt i rollen som foreldre. Endret 22. desember 2015 av Franke Ann
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #12 Skrevet 22. desember 2015 5 timer siden, Beccy87 skrev: Da sier du til barnet ditt: 'Nei du kan ikke få, snus er bare for voksne, og ja, det ser kanskje litt rart ut' En stor del av å vokse opp og ansvaret man har som forelder er jo å lære barna rett og galt. Vi kan ikke sy så himla mange puter under armene til barna våre, de har godt av å se at ikke alt her i verden er regnbuer og enhjørninger og de har godt av å lære at noen ting er dumme og andre ting er bra. Ser barnet ditt noe som ikke er bra (det kan være snusleppe, men det kan også være at noen ikke deler, eller kanskje hører dere noen som sier stygge ord i butikken) så er det opp til deg å forklare at 'noen gjør sånn, men det er feil/ikke bra fordi blablabla...' I så fall kan Fantorangen ta seg en drink og en snus under sending. Lærere og barnehagepersonell kan snuse på jobb! :-) 👍🏻 Kan jo ikke sy puter under armene på barna. Anonymkode: 8e57d...ed9
Berentsens Skrevet 22. desember 2015 #13 Skrevet 22. desember 2015 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Snus er skadelig: https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/royk-og-snus/helseskader-av-snus Hvorfor forbys ikke snus under TV-sendinger? Barn som ser klumpen og hevelsen under overleppen til programlederne spør om snus og vil ha. "Damer og menn med snus ser litt tilbakestående ut...litt dumme", sa vår sønn. Er enig! Anonymkode: 8e57d...ed9 Hvorfor er det et problem at barn spør om de kan få snus? Mine barn har lyst til å kjøre bil f.eks, men pga deres alder er det uaktuelt. Da sier jeg som forelder nei, og "problemet" er løst. 1
minister-mio Skrevet 22. desember 2015 #14 Skrevet 22. desember 2015 2 minutter siden, Franke Ann skrev: Foreldre som klager over at andre ikke er gode nok forbilder for barna deres, bør begynne å tilbringe mer tid sammen med sine egne barn, slik at ungene ikke ser etter forbilder alle andre steder enn hos dem selv. Jepp 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I så fall kan Fantorangen ta seg en drink og en snus under sending. Lærere og barnehagepersonell kan snuse på jobb! :-) 👍🏻 Kan jo ikke sy puter under armene på barna. Anonymkode: 8e57d...ed9 Hæ?
minister-mio Skrevet 22. desember 2015 #15 Skrevet 22. desember 2015 8 timer siden, AnonymBruker skrev: "Damer og menn med snus ser litt tilbakestående ut...litt dumme", sa vår sønn. Er enig! Anonymkode: 8e57d...ed9 Siden du sier du er enig tviler jeg på at du har tatt dette opp med din sønn. Det er heldigvis mange år siden jeg har hørt et barn bruke begrepet "tilbakestående", men du bør snakke med sønnen din om at det aldri er ok å kalle noen det. Så bør du finne ut hvor han har lært dette ordet og ta en kraftig alvorsprat med vedkommende. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #16 Skrevet 22. desember 2015 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Snus er skadelig: https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/royk-og-snus/helseskader-av-snus Hvorfor forbys ikke snus under TV-sendinger? Barn som ser klumpen og hevelsen under overleppen til programlederne spør om snus og vil ha. "Damer og menn med snus ser litt tilbakestående ut...litt dumme", sa vår sønn. Er enig! Anonymkode: 8e57d...ed9 Selvsagt er snus skadelig, men jeg savner en kilde på det jeg har uthevet. Hvilke barn er det som spør om å få snus? Hvor har du dette fra? Det er tydeligvis ikke dine egne barn. Jeg synes ærlig talt hele problemstillingen virker oppkonstruert. Det er mye barn eksponeres for daglig som de ikke kan få, og det er din jobb som mor eller far å forklare dem hvorfor. Anonymkode: 46701...418 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #17 Skrevet 22. desember 2015 Neimen, så fint du lærer barnet dit at det er greit å si at folk ser tilbakestående ut! Blir sikkert tatt godt imot når han sier det til bekjente Anonymkode: 3d840...91d 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #18 Skrevet 22. desember 2015 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: I så fall kan Fantorangen ta seg en drink og en snus under sending. Lærere og barnehagepersonell kan snuse på jobb! :-) 👍🏻 Kan jo ikke sy puter under armene på barna. Anonymkode: 8e57d...ed9 En programleder på et voksenprogram eller en tilfeldig person som sitter ved siden av en på bussen eller går forbi en på gata når en snuser er ikke en stor del av barnets liv, og har heller ikke noe ansvar for landets barn. De programmene barn ser på, er tegnefilmer og barneprogram, og de menneskene barnet omgås mest er barnehagepersonell/lærere og familie. DE har et mye større ansvar for barnet, og må derfor passe på hvordan de fremstår. Men barnet må lære at alt ikke er som på Barne-TV og i skolen også... Ellers så får se seg et sjokk når de kommer ut i den virkelige verden, og man ender opp med 25-åringer som skal ut i jobb som ikke vet noen ting om den verdenen de skal jobbe i. Det blir som å unngå å gi barn seksualundervisning, og fskjerme de fra alt om sex og kropper og kjønnsorganer fordi man vil unngå at de skal ha sex. En eller annen gang VIL de komme borti det, og om noen tidligere har lært de hvordan de skal reagere i en sånn situasjon så er det større sjanse for at de vil reagere riktig. Ikke at man skal vifte med ting som ikke er lov i ansiktet til barna, men heller når de ser sånt, forklare at noen voksne gjør sånt, de tok et dårlig valg, og det valget burde ikke du ta fordi............. Anonymkode: 5653e...796 1
Alice123 Skrevet 22. desember 2015 #19 Skrevet 22. desember 2015 I hva slags programmer bruker programlederne snus? 2
GørilB Skrevet 22. desember 2015 #20 Skrevet 22. desember 2015 Som barn fikk vi en eske hockeypulver hver. Og som vi snuste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå