Gå til innhold

Ungen vår (og andre) blir slått av et bestemt barn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 åringen kommer stadig hjem og forteller at det er et bestemt barn i barnehagen som slår, sparker, lugger og dytter. I perioder skjer dette daglig, i andre perioder ukentlig. Det siste halvannet året har det ikke vært en uke uten at dette barnet har gjort noe mot vår unge. Det er ikke bare vår unge det går ut over.

Vi har tatt det opp på 3 foreldresamtaler, føler ikke det blir tatt på alvor. Barnehagen kjenner til problemet, men det skjer ingen bedring. Nå begynner vår 4 åring å bli utrygg. Det hele toppet seg i forrige uke da ungen kom hjem og fortalte at h*n var blitt slått i magen. Ungen vår var helt klart utrygg.

Hva gjør vi?

Dersom det er tilfellet at dette barnet oppfører seg slik må jo barnehagen ta tak. Om det viser seg at det er vår unge som «finner» på dette, må vi og barnehagen ta tak. Jeg synes ikke det er greit om vår unge skylder på dette barnet og finner på ting. Men så lenge jeg ikke vet er jeg nødt å tro ungen vår.

Anonymkode: 53148...213

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville krevet at ditt barn ble skjermet for dette barnet, dvs at barnet som slår bør ha en til en oppfølging slik at dette ikke skjer.  De må leie inn ekstra personell slik at de andre barna skal være trygge.

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Min erfaring er at det ikke kommer til å endre seg uansett hvor mye man klager og at det beste er å bytte barnehagen eller avdeling. 

Skrevet

Høres helt håpløst ut at de ikke tar tak i dette, har dere sagt fra til styrer? Lederen til styrer? Kommunalsjef? Jeg ville ha fortsatt til det ble tatt på alvor... Jeg hadde nok også kanskje tatt meg en feriedag og vært i barnehagen hele dagen for å observere!

Anonymkode: dae1c...8a4

• Liker 1
Skrevet

Send en skriftlig henvendelse til barnehagen med din bekymring. Da må de forholde seg til det på formelt vis og du har dokumentasjon. 

Merkelig av barnehagen å ikke ta tak i det for å få sjekket det opp. Hvis episodene har skjedd når det ikke har vært personale til stede så tar de det kanskje ikke så alvorlig, men bekymring fra dere burde vært nok til å ta tak. Hvis det er noe i dette så kan det i værste fall være omsorgssvikt i hjemmet til barnet som slår og barnet ditt har vonde dager i barnehagen.

Anonymkode: c9183...643

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Vi har trodd en stund at det kanskje har blitt bedre, men har desverre tatt feil. Heldigvis, hvis man kan si det, er det ikke bare vårt barn det går ut over. Som sagt har vi tatt det opp på flere foreldresamtaler, hvor barnehagen gir uttrykk for at de vet om problemet. Har tenkt at det kanskje har vært en fase som ville gå over når de ble litt større, da det er mange barn som har perioder hvor de er litt utagerende. Nå er de derimot blitt så store at det tydeligvis ikke går over. Denne ungen virker, ut i fra det jeg kan se, til å henge etter de andre i utviklingen. Ikke mye, men nok til at det legges merke til. Allikavel, det må tas tak i. De andre barna skal ikke trenge å føle seg utrygg og jeg har sett at denne ungen i det siste har vært noe utenfor blant de andre på sitt alderstrinn. Noe som sannsynligvis er en konsekvens av hvordan barnet behandler de andre. Men det blir desverre en vond sirkel av det hele, og barnehagen må ta tak mens det ennå er mulig å snu det.

Og ta barnet vårt ut av denne barnehagen er i utgangspunktet utelukket. H*n har sine venner der, og det er også de som blir å gå i samme klasse. Om vi nå tar barnet ut av barnehagen vil i verste fall problemet komme igjen når de begynner på skolen. 

Kan vi forlange å få vite hvilke tiltak som er satt inn eller settes inn for å stoppe dette?

Ts

Skrevet

Ja, det kan du forlange. 

At barnet ditt blir slått er noe som allerede fra første møte skal tas tak i. Å sette noen til å være ekstra oppmerksom (typ observere) og ta tak i problemet når det oppstår. Det skal også tas opp på foreldresamtale med foreldrene til barnet som slår. Slik oppførsel tolereres ikke i vår barnehage, og det er strengt om å ta tak i det og ta ansvar for å lære barnet til at det ikke er lov (gjennom pedagogisk opplegg). 

Nei, om det ikke er noen bedring,  så ville jeg tatt det opp igjen. Stå på ditt for barnet ditt skal ha en god og trygg hverdag. 

Noen barn slår,  sparker og lugger andres barn uprovosert og uten annen grunn enn at barna selv ikke har oppdragelse. I barnehagen har de ansatte ansvaret for at det ikke skjer og at alle barna har det bra. 

Ikke gi deg på dette! 

Anonymkode: d95c7...38c

Skrevet

Hva sier foreldrene til dette barnet da? Jeg regner med at dere har tatt opp dette med dem også?

Anonymkode: dd530...efd

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du forlange. 

At barnet ditt blir slått er noe som allerede fra første møte skal tas tak i. Å sette noen til å være ekstra oppmerksom (typ observere) og ta tak i problemet når det oppstår. Det skal også tas opp på foreldresamtale med foreldrene til barnet som slår. Slik oppførsel tolereres ikke i vår barnehage, og det er strengt om å ta tak i det og ta ansvar for å lære barnet til at det ikke er lov (gjennom pedagogisk opplegg). 

Nei, om det ikke er noen bedring,  så ville jeg tatt det opp igjen. Stå på ditt for barnet ditt skal ha en god og trygg hverdag. 

Noen barn slår,  sparker og lugger andres barn uprovosert og uten annen grunn enn at barna selv ikke har oppdragelse. I barnehagen har de ansatte ansvaret for at det ikke skjer og at alle barna har det bra. 

Ikke gi deg på dette! 

Takk. Skal absolutt ikke gi oss.

Etter ferien blir det møter, og barnehagen får komme opp med en plan på hva de skal gjøre. Skjer det ikke noe rimelig raskt, må vi finne ut hvor vi går videre med det. Hvis barnehagen har satt inn tiltak tidligere viser det seg helt tydelig at disse tiltakene ikke fungerer, og da må de hente inn hjelp utenfra for å få orden på dette.

Ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier foreldrene til dette barnet da? Jeg regner med at dere har tatt opp dette med dem også?

Har ikke tatt det opp med foreldrene.

Ts

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Skal absolutt ikke gi oss.

Etter ferien blir det møter, og barnehagen får komme opp med en plan på hva de skal gjøre. Skjer det ikke noe rimelig raskt, må vi finne ut hvor vi går videre med det. Hvis barnehagen har satt inn tiltak tidligere viser det seg helt tydelig at disse tiltakene ikke fungerer, og da må de hente inn hjelp utenfra for å få orden på dette.

Ts

Håper det ordner seg! 

Jeg synes det er veldig rart at barnet føler seg utrygg, fordi de ansatte har latt det gå så langt. Og håper virkelig at de snart tar ordentlig tak i det!  Nå vet ikke jeg hvordan dere går frem, men det vil fremover være viktig at dere er bestemt og klar på hva dere mener om dette i samtalene. 

Barnet som slår virker uoppdragen, og det er DET barnet de ansatte må ta tak i gjennom møter med foreldrene. At du er den som tar dette opp gang på gang er veldig uheldig, for ditt barn er kun et offer for et mye 'større problem' blant barna. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tatt det opp med foreldrene.

Ts

Men det er jo foreldrene til barnet som har den største oppgaven når det gjelder oppdragelse! Det er klart at barnehagen spiller en stor rolle i barnets hverdag og oppvekst, men hva skjer når barnet begynner på skolen? 

Jeg syns du bør kontakte foreldrene, eventuelt sende en mail. Hvis de tenker: "pytt, pytt, det er jo slik barn er", uten og virkelig vite hva som skjer, bør jo noen opplyse dem.

Ellers håper jeg det ordner seg. Ingen barn bør bli utsatt for dette i en tid som skal være lærerik, morsom og trygg!

• Liker 2
Gjest solavskjerming
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper det ordner seg! 

Jeg synes det er veldig rart at barnet føler seg utrygg, fordi de ansatte har latt det gå så langt. Og håper virkelig at de snart tar ordentlig tak i det!  Nå vet ikke jeg hvordan dere går frem, men det vil fremover være viktig at dere er bestemt og klar på hva dere mener om dette i samtalene. 

Barnet som slår virker uoppdragen, og det er DET barnet de ansatte må ta tak i gjennom møter med foreldrene. At du er den som tar dette opp gang på gang er veldig uheldig, for ditt barn er kun et offer for et mye 'større problem' blant barna. 

.

Endret av solavskjerming
Skrevet

Har du tatt direkte kontakt med leder i barnehagen, ikke bare ped leder på avdelingen? Det kan hjelpe, om ikke ville jeg tatt saken videre til PP tjenesten i kommunen. Da kan dere få rådgivning for å trygge barnet deres og PPT får en inngang inn i barnehagen og vurdert situasjonen. Kan hende det kan føre til at barnet som slår får hjelp også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...