Gå til innhold

Vider merinoull seg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å kjøpe julegave til meg selv. :) Genser i merinoull fra Bergans: https://www.xxl.no/bergans-minde-jumper-ullgenser-dame/p/1108843_2_style?gclid=CLj95P-Y7skCFYHVcgodwhwLRg

Jeg bestilte både M og L siden jeg var litt usikker på størrelsen, så jeg skal returnere en av dem. M er sånn akkurat passe på lengden etter min smak, og ikke trang. Mens L  blir litt løsere. Begge går, men det er M som er mest MIN størrelse. Så er det slik at jeg leser at mange har erfaring med at merinoull vider seg ut ved bruk og vask.. Jeg har selv en merinoullgenser (tynn pologenser) jeg har erfart det med. Og da er jeg rett L blir for "slafsete" etter en tid. Den er forresten ikke på tilbud lengre, som i linken.. så det er en temmelig dyr genser. Krymper den derimot, så er det ikke tvil om at jeg må ha L.

Noen med erfaring?

Anonymkode: 9892f...d14

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for å kjøpe julegave til meg selv. :) Genser i merinoull fra Bergans: https://www.xxl.no/bergans-minde-jumper-ullgenser-dame/p/1108843_2_style?gclid=CLj95P-Y7skCFYHVcgodwhwLRg

Jeg bestilte både M og L siden jeg var litt usikker på størrelsen, så jeg skal returnere en av dem. M er sånn akkurat passe på lengden etter min smak, og ikke trang. Mens L  blir litt løsere. Begge går, men det er M som er mest MIN størrelse. Så er det slik at jeg leser at mange har erfaring med at merinoull vider seg ut ved bruk og vask.. Jeg har selv en merinoullgenser (tynn pologenser) jeg har erfart det med. Og da er jeg rett L blir for "slafsete" etter en tid. Den er forresten ikke på tilbud lengre, som i linken.. så det er en temmelig dyr genser. Krymper den derimot, så er det ikke tvil om at jeg må ha L.

Noen med erfaring?

Ull krymper ikke dersom du vasker den som anvist. Men den kan strekke seg i lengden om du henger den opp på tørkesnor etter vask. Det som er med ull er at det noen ganger må "formes" og "formtørkes" etter vask, men plagg MED ull i seg (dvs ikke rene ullplagg) holder ofte formen greit. 

Anonymkode: e63a4...ed5

Skrevet

Ta M. Den utvider seg ved bruk og krymper ikke ved vask.

Skrevet
10 timer siden, My80 skrev:

Ta M. Den utvider seg ved bruk og krymper ikke ved vask.

Har du en maken? Det er jo merkelig at de fleste vanlige ullklær krymper litt ved vask, mens merinoull vider seg ut. Men som sagt: Leser flere som har erfart det.

TS

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du en maken? Det er jo merkelig at de fleste vanlige ullklær krymper litt ved vask, mens merinoull vider seg ut. Men som sagt: Leser flere som har erfart det.

TS

Ullklær krymper ikke! Hvis de kan vaskes i vaskemaskin er de konstruert for å tåle det. 

Vasker du det feil, krymper det. Ull skal vaskes på 30gr ullprogram, med milo.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ullklær krymper ikke! Hvis de kan vaskes i vaskemaskin er de konstruert for å tåle det. 

Vasker du det feil, krymper det. Ull skal vaskes på 30gr ullprogram, med milo.

Jeg vasker alle klær med ull i seg på 30 grader med Milo, og min erfaring er at de fleste ullklær krymper littegrann uansett. Ikke snakk om mye, men bittelitt!. Derfor er det rart at merinoull strekker seg sånn.

• 2 uker senere...
Skrevet
Den 22. desember 2015 at 14.38, AnonymBruker skrev:

TS

Ja. Utvider seg ved bruk og krymper tilbake til normalform ved bruk.

Gjest Tigress
Skrevet

Alle klede utvider seg jo litt ved bruk, og så trekkjer dei seg saman att når ein vaskar dei. Eg strekk alltid ullkleda mine når eg har vaska dei, for å unngå at dei blir for stutte i erma. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...