Gå til innhold

Bare jeg som synes Stovner /Haugenstua er depressivt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har tatt toget ut mot øst til venner, kommer det en litt sånn rar følelse i meg når jeg kommer på de stedene.. Det er en helt annen stemning på området. Det er noe som er grått. Selv bor jeg på Oslo vest. 

Anonymkode: 6072f...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg har tatt toget ut mot øst til venner, kommer det en litt sånn rar følelse i meg når jeg kommer på de stedene.. Det er en helt annen stemning på området. Det er noe som er grått. Selv bor jeg på Oslo vest. 

Anonymkode: 6072f...52f

Ok , men jeg har ikke samme oppfatning. Har bodd i både vest og øst og merket egentlig ikke mye forskjell annet enn at det er roligere/kjedeligere ved vest. 

Anonymkode: 48e18...70c

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg trives stort sett på østkanten men er enig i at Stovner, Haugenstua og særlig Grorud ikke er særlig hyggelig. 

Skrevet

Synes det er fint på Stovner, Grorud og Kalbakken. Vestkanten gir meg grøssninger.  Er så falskt :)

Anonymkode: fbc91...5ba

Skrevet

Jeg har bodd både på Vestkanten, Groruddalen (Haugenstua) og Søndre Nordstrand. Jeg er litt enig med deg i at de områdene du nevner har en litt rar og trøstesløs "stemning", nærmest litt depressivt. Det bor jo også mange folk med diverse tragiske bakgrunner der, rusmisbrukere, folk med psykiske problemer osv, så man blir på en måte konstant påminnet om verdens elendighet bare man går en tur på matbutikken, for eksempel. 

Men jeg er ikke enig i at alle steder på Østkanten har denne følelsen, jeg har som nevnt også bodd i Søndre Nordstrand, og der opplevde jeg ikke denne stemningen. Nå bor jeg på Vestkanten, og her opplever jeg ikke den samme følelsen av at tilværelsen er grå, men jeg synes det er fryktelig overflatisk her. Kan for eksempel ikke gå usminket på matbutikken, noe jeg hadde null problemer med da jeg bodde på østkanten. 

Anonymkode: 3f839...bc0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det er jeg ikke enig i. Rett og slett fordi østkanten ikke er ett homogent sted, det finnes mange flotte områder på østkanten, men det er ikke nødvendigvis slik at folk ser dem med mindre man faktisk velger å oppsøke disse. Man har alt fra store villaområder til store blokkbebyggelser. Noen områder er koseligere og hyggeligere enn andre. Jeg har selv bodd i tre bydeler i Oslo øst. 

Stovner er mye mer enn f.eks senteret, slik det er med de fleste steder. Og jeg si at det er stor forskjell på Gamle Stovner og Stovner som området rundt Stovner-senteret m.m. 

Akkurat som de som mener Grorud ikke er så hyggelig. Da lurer jeg egentlig på om de faktisk har vært rundt på Grorud. Greit, bygget som utgjør Grorud-senteret (som forøvrig er et av mine favorittnærsenter etter at de ble pusset opp) ikke akkurat er et vakkert bygg. Og joda, det er nok litt belastet miljø akkurat her. MEN, Grorud er ganske mye mer enn Grorud t-bane, og det kommer selvsagt an på om man tenker på bydelen Grorud eller om man kun tenker på selve Grorud t-bane og de helt nærliggende områdene. Jeg synes nemlig Grorud har mange fine steder, og siden jeg selv bor rett i nærheten kjenner jeg meg heller ikke igjen i beskrivelsene. For det første har jeg marka rett utenfor døra, det er stor villabebyggelse sammen med blokker, rekkehus m.m, i tillegg til at det avskjærmet fra trafikk og gåavstand til det meste. 

Jeg tenker at man kanskje ikke har sett hele "bildet" og det er lett å bli sneversynt fordi man tror at det man ser der og da representerer hele bydelen eller hele området.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg er oppvokst på Stovner og er glad jeg ikke bor der nå. Da jeg vokste opp på 80-90 tallet var det fint der, nå er deg helt tragisk. Stooor forandring på få år ( og da sikter jeg ikke bare til innvandring)

Anonymkode: f9879...683

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stovner er jo et ganske delt område. Mange fine strøk der med villabebyggelse og nærhet til marka, selv om akkurat området rundt Stovner senter/Tokerud ikke er det fineste (tenker da mest på arkitekturen på de terrasseblokkene).

Haugenstua er også hyggelig på sin måte. Kjører man forbi på Østre Aker vei er det jo først og fremst de store blokkene man får øye på, men mellom blokkene er det ganske fine grøntområder med helt nybygde sykkelstier, og Haugenstua torg har også blitt pusset opp, slik at det (i sommerhalvåret) er en fin, sosial møteplass.

Jeg jobber på en skole i området og tror at de fleste som bor der trives greit. En ulempe, særlig ned mot Smedstua/Haugenstua er at mange av leilighetene er små, så jeg tror ikke det er så sosialt å vokse opp der da man kanskje ikke har så mye plass til å ha besøk av venner ol. men det gjelder jo i mange av drabantbyene, og her synes jeg så absolutt ikke at Haugenstua er den mest utrivelige.

Hadde det ikke vært for at jeg jobber der selv, og synes det er deilig å ikke bo midt i eget skoleområde, så kunne jeg nok vurdert Haugenstua. Toget tar maks 15 min til sentrum, og jeg tror man skal lete lenge for å finne noe billigere med så god kollektivforbindelse til Oslo sentrum.

Anonymkode: 45d5e...689

• 2 uker senere...
Skrevet
Den 30. desember 2015 at 23.48, Yvonne skrev:

Nei, det er jeg ikke enig i. Rett og slett fordi østkanten ikke er ett homogent sted, det finnes mange flotte områder på østkanten, men det er ikke nødvendigvis slik at folk ser dem med mindre man faktisk velger å oppsøke disse. Man har alt fra store villaområder til store blokkbebyggelser. Noen områder er koseligere og hyggeligere enn andre. Jeg har selv bodd i tre bydeler i Oslo øst. 

Stovner er mye mer enn f.eks senteret, slik det er med de fleste steder. Og jeg si at det er stor forskjell på Gamle Stovner og Stovner som området rundt Stovner-senteret m.m. 

Akkurat som de som mener Grorud ikke er så hyggelig. Da lurer jeg egentlig på om de faktisk har vært rundt på Grorud. Greit, bygget som utgjør Grorud-senteret (som forøvrig er et av mine favorittnærsenter etter at de ble pusset opp) ikke akkurat er et vakkert bygg. Og joda, det er nok litt belastet miljø akkurat her. MEN, Grorud er ganske mye mer enn Grorud t-bane, og det kommer selvsagt an på om man tenker på bydelen Grorud eller om man kun tenker på selve Grorud t-bane og de helt nærliggende områdene. Jeg synes nemlig Grorud har mange fine steder, og siden jeg selv bor rett i nærheten kjenner jeg meg heller ikke igjen i beskrivelsene. For det første har jeg marka rett utenfor døra, det er stor villabebyggelse sammen med blokker, rekkehus m.m, i tillegg til at det avskjærmet fra trafikk og gåavstand til det meste. 

Jeg tenker at man kanskje ikke har sett hele "bildet" og det er lett å bli sneversynt fordi man tror at det man ser der og da representerer hele bydelen eller hele området.

Mvh Yvonne :heiajente:

Dette!

Anonymkode: 86de9...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...