Samantha Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter #21 Del Skrevet 8. oktober 2004 Rare greier! :-) Veldig mange og ulike svar. Trudde ikkje visdomstenner var sååå individuelt! Då er eg med andre ord heilt normal som ikkje har sett snurten av dei enda. Hehe... Håpar eg ikkje får dei då! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #22 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg fikk mine i 15-16 årsalderen. Har operert ut 2 og trukket 2. (Hadde ikke plass, så de vokste opp inn i røttene på tenne ved siden av) Jeg hadde en grusom opplevelse første operasjon. Tannlegen visste nok ikke hva hun gjorde, for jeg satt i nesten fire timer, mens hun hakket og dro og skar og alt mulig annet. Deretter lå jeg i en uke med feber og klarte ikke å åpne munnen på 2-3 dager. (Brukte 45 minutter på å spise en yoghurt husker jeg) I tillegg fikk jeg infeksjon i såret. Den andre operasjonen var over på 20 minutter og null smerte! (Denne gangen var jeg hos en spesialist) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 8. oktober 2004 #23 Del Skrevet 8. oktober 2004 Fikk min første (oppe) da jeg var 30. Den andre (også oppe) da jeg var 32. Trakk dem etterhvert som de kom opp. Er nå 33, og skal inn om noen dager og trekke min tredje (nede) som nettopp har kommet opp. Den siste har jeg ikke sett noe til ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 8. oktober 2004 #24 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg er 20, og fikk den oppe til høyre for ca to år siden, tror jeg. Den oppe til venstre kom for et halvt til et år siden. Husker ikke helt. Jeg har visdomstenner i underkjeven også, men de har foreløpig ikke rørt på seg. Jeg kan ikke helt forestille meg hvordan de skal få plass til å komme ut heller, så jeg er litt redd for at jeg kanskje må operere dem ut, men så lenge de ikke plager meg på noe vis lar jeg dem bare være. Har en venninne som måtte operere ut alle sine, og jeg så hvor hoven hun var etterpå. :o Vondt var det også. Vil helst slippe det, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 8. oktober 2004 #25 Del Skrevet 8. oktober 2004 Har en på vei ut oppe, ellers ingen - og jeg er straks 24. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 8. oktober 2004 #26 Del Skrevet 8. oktober 2004 Huff, jeg håpte at siden jeg er 27 og ennå ikke har fått dem så ville de ikke komme. Men da kan de fremdeles dukke opp da :-? Jeg kjenner med tungen hver dag, og har i flere år liksom kjent noen klumper baki der inni kjeven/tannkjøttet, men det kommer ikke ut noe. Noen ganger er det litt sårt der. Vil ikke ha visdomstenner jeg :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 8. oktober 2004 #27 Del Skrevet 8. oktober 2004 Alle mine 4 kom samtidig når jeg var 34 år! Fikk da et vanvittig press inni munnen.Måtte trekke den ene mens de 3 andre er der ennå!De plager meg litt innimellom.....det er nok fordi de ikke er helt ute ennå!Men nå virker det som de har roet seg helt og da får de 3 andre bare stå! Klems Charmina 5 uker til termin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #28 Del Skrevet 12. oktober 2004 Det er ikke alle som får visdomstenner, og noen får bare noen av dem. Tannlegen vil kunne se på røntgenbildet om de ligger der, eller om de mangler. Å fjerne visdomstenner i overkjeven er et mye enklere inngrep enn i underkjeven pga formen på røttene. Dersom tanna ikke er kommet ut, blir det som et kirurgisk inngrep for å fjerne den. Tannlegen må kanskje også fjerne litt bein får å få tanna løs, og da blir man ofte litt hoven og har smerter i noen dager etterpå. Men det varierer veldig fra person til person (og fra tann til tann) hvordan man opplever det å fjerne visdomstenner. Noen tenner (fortrinnsvis overkjeve-tenner) schwopper bare ut på et blunk, mens andre tar lenger tid og større innsats fra tannlegen. Ofte vil visdomstenner som bare er kommet litt ut (dvs. som ikke vokser helt opp av tannkjøttet) etterhvert måtte fjernes, fordi man ikke klarer å forhindre at det legger seg bakterier ned i lomma/innunder tannkjøttet, og det dermed blir betent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå