Gå til innhold

Statsbudsjettet

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Hva synes dere?

Hva er bra, og hva er dårlig for deg?

Jeg liker at grensa for toppskatt blir justert, men at momsen skal gå opp er ikke bra - vi betaler mye i moms fra før. Men jeg tviler på at det blir vedtatt - opposisjonen setter seg nok på bakbeina.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For vår husholdning blir det bra:

Sambo får mindre skatt, og slipper boligskatt, jeg som er student trenger ikke å betale skatt i det hele tatt ( frikortgrensa heves)

Men siden jeg ser lenger enn min egen nese mener jeg forslaget er dårlig.

Økt moms vil ramme de med dårlig råd, denne gruppa rammes uansett ikke av toppskatt, og ofte ikke av boligskatt. Høyere egenandeler rammer svake.

(Millionene til styrket trosopplæring kunne de absolutt funnet et bedre stedå bruke)

Skrevet

Regjeringens skattepakke er vel typisk Høyre.

I prinsippet er jeg ikke uenig i at grensa for toppskatt blir justert. Men at dette skal dekkes inn gjennom momsøkning, er veldig usosialt. Det betyr at de som tjener mest får skattelette - som dekkes inn ved at alle betaler mer for varene.

Dessuten ser jeg at de nok en gang ønsker å heve egenandelene til de som er syke.

Håper vi får ny regjering etter neste Stortingsvalg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv om jeg ikke liker å si det, men jensemann har rett. Den vanlige mann og kvinne tjener ikke noe på en høyreregjering. Det er de fra Majorstua og vestover som gjør det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette statsbudsjettet gjør meg enda mer sikker på at jeg vil stemme AP eller SV ved neste valg.

Som alenemor med lav inntekt er dette budsjettet en nedtur.

Skrevet

Statsbudsjettet er en vits!

Det er ikke for oss som har lite fra før av i det hele tatt. Mannen min begynte å gråte da han hørte hva det innebar for ham.

Skrevet

Bekymrer meg ikke det minste om statsbudsjettet slik det ser ut nå. Det blir uansett ikke vedtatt. Frp er imot momsøkning og egenandeløkning og AP og SV kanskje det samme. Toppskatthevinga derimot vet jeg Frp er for og jeg synes det er rett og rimelig at den blir hevet. I dag er det jo slik at folk med vanlig jobb ofte betaler toppskatt, det er helt urimelig. Når et eventuelt statsbudsjett blir vedtatt kan vi begynne å "bekymre" oss.

Skrevet

Jeg syns ikke noe om statsbudsjettet. spesielt når det kommer til momsen.

Skrevet

Som vanlig når det gjelder disse partiene merker jeg meg at det er mer til de som allerede har mye, og mindre til de som har lite. Typisk. Først meg selv, og så meg selv... :roll:

For oss personlig er det jo noen fordeler, mindre toppskatt for sambo f.eks. For meg som student, og som ikke jobber annet enn i sommermnd er forandringene heller små.

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne regjering graver sin egen grav.

skatteletter gir de...? nei de gir f...meg ikke noe. Det blir spist opp av alt det andre. Typisk høyrepolitikk.

Økt moms, rammer alle, men går mest utover de som har minst fra før.

økte egenandeler hos lege. Atter en gang de svakeste som får betale.

økt moms på tjenester, oppfordring til å søke svart hjelp der de har jobbet for å få bort.

Økt matmoms. maten er dyr nok. slik kan vi fortsette...vet hva jeg stemmer neste gang.

Skrevet
Bekymrer meg ikke det minste om statsbudsjettet slik det ser ut nå. [...] Når et eventuelt statsbudsjett blir vedtatt kan vi begynne å "bekymre" oss.

Men da er det jo for sent å gjøre noe med det. Det er jo i budsjettforhandlingene man har mulighet til å påvirke.

Hvorfor tror du de ulike interesseorganisasjonene nå kjemper om oppmerksomheten fra mediene rundt sine saker - jo for å vinne fram i budsjettkampen.

Vel - vi får sette vår lit til at opposisjonen rydder opp...

Gjest Anonymous
Skrevet

Avtalebrudd med arb.givere. Nå vil de pålegge at arb.givere skal betale 10 dager utover de 16 d. de har av sykepenger.

Foss sier at arb.givere ikke har oppfylt avtalen selv, med at de ikke har fått ned sykefraværet. Det har økt.

ja, da er vi inne på en annen debatt, men med den nye s.l ordningen trodde heller ikke jeg at sykefraværet ville gå ned.

Folk blir presset på jobb før de er resturert. svaret blir ny sykemelding.

Avtalen om maxpris på barnehager? Det stryker de med et pennestrøk.

Vi skal huske på at de trenger bare frp sin vilje til å få dette igjennom.

Økt moms betyr at grensehandelen blir enda større. Noe de har talt så varmt for at de skal få ned....

Økte egenandeler/legepriser, vil si at folk ikke henter medisin, går til lege når de skal. de som sjelden er til lege vil ikke merke dette, men de andre vil kjenne det.

Boligskatten skal bort. Fint, men den er en liten sum av alt det andre i betaler. desuten er det ikke alle det gjelder.

En skattepolitikk som gangner de som har mest. De med høy inntekt og barn tjener mest på dette.

lavere skatt vil utgjøre kr.1000 for en med inntekt på 250.000.

ser en på alt annet som stiger så vil dette budsjettet si at du må betale mere.

de gir ingen ting. De skal ha inn 6 milliarder kroner

atter en gang, belaster de dem som har minst.

Skrevet

Bare Bondevik får øke bistanden sin , så driter han i hva som skjer her i landet.

Det er som det pleier. Det rammer de som allerede har lite

Skrevet
Denne regjering graver sin egen grav.

skatteletter gir de...? nei de gir f...meg ikke noe. Det blir spist opp av alt det andre. Typisk høyrepolitikk.

Økt moms, rammer alle, men går mest utover de som har minst fra før.

økte egenandeler hos lege. Atter en gang de svakeste som får betale.

økt moms på tjenester, oppfordring til å søke svart hjelp der de har jobbet for å få bort.

Økt matmoms. maten er dyr nok. slik kan vi fortsette...vet hva jeg stemmer neste gang.

Å gi med den ene hånda og ta med den andre er typisk sentrum/Arbeiderpartipolitikk, ikke typisk høyrepolitikk :wink:

Skrevet

For meg personlig er det momsen som gjør utslag. Vi eier ikke bolig, så at den skatten forsvinner merker vi ikke. Skulle ønske at jeg måtte betale toppskatt; det hadde betydd at jeg tjente litt bedre... Det er nok et typisk Høyre-budsjett (som ikke er noe skjellsord fra min side - jeg stemmer H :wink: ), men med Krf-stempel på bistanden. (Synes ikke vi trenger å øke bistand, jeg... )

Gjest Ethereal
Skrevet

Atter et trist forslag fra en regjering som tenker med lommeboka, ikke med hjertet. For oss, meg og sambo, har det ikke så store praktiske konsekvenser, kanskje litt mer å rutte med, men vi klarer oss.

Men som allerede er sagt her; de gir mer til dem som har mest (økt innslagspunkt for toppskatt, lavere boligskatt), og gjør livet verre for dem som har minst, gjennom økt egenandel og høyere moms. I tillegg kommer løftebruddet mtp. makspris på barnehager, som ble ofret til fordel for bedre barnehagedekning. Dette vil jo ramme folk i etableringsfasen, som har relativt lite penger fra før.

Det kan virke som en bagatell for dem som har nok å rutte med, men hvis du har lite i utgangspunktet, kan det være tungen på vektskåla.

Det blir spennende å se det virkelige resultatet.

Gjest edi-tor
Skrevet

Statsbudsjettet er en skam!

De tar fra de fattige og gir til de rike. Hvor i all verden er Robin Hood når man har bruk for han?

Nå har jeg fått så nok av den pokkers høyreregjeringen, at jeg blir fysisk dårlig!

At Bondevik i det hele tatt kan kalle seg kristen fatter jeg ikke, han oppfører seg jo som en lakei for de som har masse masse masse penger. Fanghunden til røkke & co. Det er ikke mye nestkjærlighet å finne i hans holdning der han tar fra de som nesten ikke har noen ting, og gir til de som har mer en nok.

Hvis ikke det blir noen endring snart, blir jeg overhodet ikke overrasket om det blir opprør i norge.

det går ikke an å behandle folk på denne måten, dette skal liksom være et sivilisert samfunn?!

Skrevet

Det er kanskje en liten ting, men at det skal bli dyrere å gå på kino er leit - særlig for bygde/småkinoer som alt sliter med å trekke folk.. . :-?

Gjest Fighter
Skrevet

Det er jo også god miljøpolitikk å sette opp momsen på kollektivtrafikk. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Å gi med den ene hånda og ta med den andre er typisk sentrum/Arbeiderpartipolitikk, ikke typisk høyrepolitikk :wink:

Feil, feil, feil! Å gi med den ene hånda og ta med den andre kalles fordeling, og dét er politikk i praksis - samma f... hvilken farge den til enhver tid sittende regjering har.

Forskjellen mellom partier og/eller mellom regjeringer ligger i hvem man tar fra og hvem man gir til.

Mitt stalltips er at det blir et forlik med FrP, og at man i forliket flytter og trikser litt med omtrent 6,4 milliarder kroner.

Men om dét gjør budsjettet "bedre"... - er kanskje ikke helt sikkert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...