AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #21 Skrevet 22. desember 2015 10 timer siden, Arawis skrev: De får nok litt ekstra oppmerksomhet, nå som han er rikskjendis, men jeg syntes du svartmaler. Fordet om du overser alle som sitter på gata, betyr jo ikke at alle gjør det. (jeg sier at du gjør det basert på din bastante uttalelse om virkeligheten, vi dømmer gjerne verden basert på vår egen virkelighet). De tjener faktisk en del penger både på tigging og salg av =Oslo uavhengig av denne serien. Folk har levd av andre sin godhet i massevis av år. Folk bryr seg hele tiden, det er bare du som ikke ser det. Majoriteten går forbi, men det finnes mennesker som handler mat og gir penger til gatebeboerne kontinuerlig. Ellers ville de jo ikke sittet der. Tøysete og bittert skrevet av deg. Poenget mitt var at folk som nå stopper for å slå av en prat eller slenger noen mynter oppi den tigge-koppen deres, er folk som ellers aldri bryr seg om uteliggere, narkomane eller tiggere. Men at de blir litt rørt av ting som de har sett gjennom dette programmet, og dette kommer (mest sannsynlig) ikke til å vare så veldig lenge etter at heile TV-programmet er ferdigsendt. Ett par dager (eller uker) etter at dette programmet er ferdig på TV, så kommer folk til å slutte å bry seg igjen. Den litt økte oppmerksomheten som uteliggere og narkomane har opplevd den aller siste tiden, er bare ett kort blaff før alt blir som før igjen.... Anonymkode: ebe48...b0f 1
Arawis Skrevet 22. desember 2015 #22 Skrevet 22. desember 2015 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt var at folk som nå stopper for å slå av en prat eller slenger noen mynter oppi den tigge-koppen deres, er folk som ellers aldri bryr seg om uteliggere, narkomane eller tiggere. Men at de blir litt rørt av ting som de har sett gjennom dette programmet, og dette kommer (mest sannsynlig) ikke til å vare så veldig lenge etter at heile TV-programmet er ferdigsendt. Ett par dager (eller uker) etter at dette programmet er ferdig på TV, så kommer folk til å slutte å bry seg igjen. Den litt økte oppmerksomheten som uteliggere og narkomane har opplevd den aller siste tiden, er bare ett kort blaff før alt blir som før igjen.... Anonymkode: ebe48...b0f Ja, men så flott at de som går forbi bryr seg for en liten stund da, syntes du ikke? De burde absolutt brydd seg hele tiden, men folk har ofte nok med seg selv. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få gjort en negativ spinn på dette her jeg. 2
Gjest Citronella Skrevet 22. desember 2015 #23 Skrevet 22. desember 2015 Flott og ekte serie. Og så må vi alle også huske at det bor folk på gaten også i januar...
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #24 Skrevet 22. desember 2015 12 timer siden, Arabella skrev: Da forstår jeg det. Du skriver i hvert fall feilfritt, det jeg har sett . Anonymkode: 32b9f...265
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #25 Skrevet 22. desember 2015 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Anonymkode: 32b9f...265 De har reklamert så mye for serien på forhånd at jeg vet hele historien... Anonymkode: c8f65...1f5
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 22. desember 2015 #26 Skrevet 22. desember 2015 17 timer siden, Sandie skrev: Jeg håper denne serien kan gjøre at folk får mer sympati med de som bor på gata. For å være ærlig så tviler jeg sterkt på at den gjør det.
Sandie Skrevet 22. desember 2015 #27 Skrevet 22. desember 2015 43 minutter siden, Balian de Ibelin skrev: For å være ærlig så tviler jeg sterkt på at den gjør det. Jeg tror du har rett,desverre
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #28 Skrevet 22. desember 2015 Har sett alle episodene og serien er bedre enn jeg forventet. Jeg kjenner godt til Petter fra før og er helt sikker på at han er en genuint god person som gjør dette av interesse og i aller beste mening. Om dette bare kan åpne øynene våre litt mer og dømme litt mindre, så er vi kommet langt. Selv om effekten sikkert avtar litt ettersom tiden går, så tror jeg nok at serien vil ligge i bakhodet til de som har sett noen episoder også om et år.. og to. Anonymkode: 0363e...913 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #29 Skrevet 22. desember 2015 Nå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig og ikke vet bedre, så håper noen kan svare meg seriøst. Blir det ikke litt feil å gi penger til slike uteliggere når man vet at de kommer til å gå til rus? Er det da bedre å heller gi dem mat eller andre ting? Hva blir mest riktig? Man vet jo feks at Svein som man ser i serien bruker heroin, man får se når han setter en sprøyte- og det hadde føltes litt rart om man visste at pengene man ga bidro til det, spesielt når man ser hvor dårlig han blir. Anonymkode: dedc0...12d 3
Amarinda Skrevet 22. desember 2015 #30 Skrevet 22. desember 2015 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig og ikke vet bedre, så håper noen kan svare meg seriøst. Blir det ikke litt feil å gi penger til slike uteliggere når man vet at de kommer til å gå til rus? Er det da bedre å heller gi dem mat eller andre ting? Hva blir mest riktig? Man vet jo feks at Svein som man ser i serien bruker heroin, man får se når han setter en sprøyte- og det hadde føltes litt rart om man visste at pengene man ga bidro til det, spesielt når man ser hvor dårlig han blir. Anonymkode: dedc0...12d Alternativet er jo at de må rane noen eller stjele noe, ruser seg gjør de uansett. Det er derfor =Oslo er så viktig slik at de ikke trenger å gjøre ulovligheter for å finansiere misbruket. 9
Sveva Skrevet 22. desember 2015 #31 Skrevet 22. desember 2015 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett alle episodene og serien er bedre enn jeg forventet. Jeg kjenner godt til Petter fra før og er helt sikker på at han er en genuint god person som gjør dette av interesse og i aller beste mening. Om dette bare kan åpne øynene våre litt mer og dømme litt mindre, så er vi kommet langt. Selv om effekten sikkert avtar litt ettersom tiden går, så tror jeg nok at serien vil ligge i bakhodet til de som har sett noen episoder også om et år.. og to. Anonymkode: 0363e...913 Signerer denne. Jeg så episoden som gikk i går, og vil se de neste også.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #32 Skrevet 23. desember 2015 11 timer siden, Balian de Ibelin skrev: For å være ærlig så tviler jeg sterkt på at den gjør det. Burde Anonymkode: c8f65...1f5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #33 Skrevet 23. desember 2015 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig og ikke vet bedre, så håper noen kan svare meg seriøst. Blir det ikke litt feil å gi penger til slike uteliggere når man vet at de kommer til å gå til rus? Er det da bedre å heller gi dem mat eller andre ting? Hva blir mest riktig? Man vet jo feks at Svein som man ser i serien bruker heroin, man får se når han setter en sprøyte- og det hadde føltes litt rart om man visste at pengene man ga bidro til det, spesielt når man ser hvor dårlig han blir. Anonymkode: dedc0...12d Jeg forstår tankesettet ditt og har selv sikkert tenkt tilsvarende flere ganger i løpet av livet. Inntil jeg innså at jeg skal ikke gi med forbehold om noe, gi med forventninger om. Derfor tenker jeg slik: Går pengene til rus er det et tilskudd til en enklere hverdag for en rusmisbruker, går pengene til sigaretter om vedkommende røyker får denne dekket dagens behov for det, går pengene til mat får vedkommende stillet sin sult den dagen. Det er ikke jeg som skal avgjøre hvordan min "gave" forvaltes/hva den brukes til. Jeg diskuterte dette med ei venninne for ei tid tilbake som var involvert i velgjørende arbeid i Afrika hvor en familie ble gitt et beløp organisasjon forventet skulle brukes fornuftig av familien, typ kjøpe ku/geit. De kjøpte TV/parabol faktisk Og skuffelsen var selvsagt stor hos giverne. Men er det egentlig så vanskelig å forstå prioriteringen med tanke på hvor grå de fleste hverdager trolig er for familier som har lite/ingenting? Samles rundt TVen er trolig en oppmuntring ei geit ikke er i stand til å gi. Gi uten krav/forventninger om noe. Det du gir er uansett noe som gjør en hverdag enklere på en eller annen måte for dem som sliter. Selv et smil og det å slå av en prat kan være nok til at hverdagen for enkelte blir litt bedre. Anonymkode: 6ce13...02c 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå