Gå til innhold

Petter uteligger

Edie

Anbefalte innlegg

Noen som følger med?

Så forrige episode og skal følge med nå også. Ble overraskende engasjert. Og så flott å se at folk med lite ressurser, deler det de har. Vi fleste har noe å lære der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! Takk for at du minte meg på det:) vet jeg har sett han Svein i media før. Han virker som en utrolig fin person. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært ett par oppslag i nettaviser (kanskje spesielt TV 2, selvfølgelig) om at enkelte skal ha kommet bort for å slå av en prat og at uteliggere har tjent enda litt mer på tiggingen sin etter at denne TV-serien hadde premiere. Hadde det ikke vært for dette programmet, så ville ikke folk ha brydd seg en gang, og bare gått rett forbi disse uteliggerne akkurat som de alltid har gjort hver eneste gang folk har sett slike folk sittende på gata på denne måten.

Og om ett par dager eller uker etter at denne serien er ferdigsendt på TV, så går folk rett tilbake til sine vanlige liv. Dette innebærer at de automatisk glemmer alt dem har sett under dette programmet. I tillegg til at de simpelthen overser alle uteliggere, narkomane og tiggere som henger i gatene. Akkurat som alle har gjort heile tiden før de tittet på denne TV-serien...

Anonymkode: ebe48...b0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes serien i og for seg var bra. Men det var med litt bi-smak jeg så på den. Føles liksom litt feil at de lager "underholdning" basert på andre menneskers ulykke og lidelse. Men det er jo ikke noe nytt. Serien kan jo åpne øynene til folk i en liten periode, før det mest sannsynlig går tilbake til sånn som det var før serien - at ikke så mange egentlig bryr seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk nesten lyst til å prøve selv å bo litt på gata. Men at Petter klarer seg så bra der viser jo at det er våre feilslåtte narkotikapolitikk som ødelegger livene til disse stakkars menneskene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede sett alt som skjer lenge før det startet...

Anonymkode: c8f65...1f5

Hæ?

Anonymkode: 32b9f...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pastalovah skrev:

Synes serien i og for seg var bra. Men det var med litt bi-smak jeg så på den. Føles liksom litt feil at de lager "underholdning" basert på andre menneskers ulykke og lidelse. Men det er jo ikke noe nytt. Serien kan jo åpne øynene til folk i en liten periode, før det mest sannsynlig går tilbake til sånn som det var før serien - at ikke så mange egentlig bryr seg. 

For meg er ikke dette programmet underholdning, men kunnskapsformidling. Sterkt å se hvordan livet til Svein var. Det hadde han nok ikke trodd da han som ung begynte med narkotika. (Respekt for det livet som kanskje har bidratt til at situasjonen ble som den ble )

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg fikk nesten lyst til å prøve selv å bo litt på gata. Men at Petter klarer seg så bra der viser jo at det er våre feilslåtte narkotikapolitikk som ødelegger livene til disse stakkars menneskene.

Petter er ikke narkoman.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arabella skrev:

Petter er ikke narkoman.

Man skulle nesten tro at det var poenget med innlegget mitt... At å bo på gata ikke er like tærende som at staten overlater distribusjonen av medisinen du er avhengig av til kriminelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært ett par oppslag i nettaviser (kanskje spesielt TV 2, selvfølgelig) om at enkelte skal ha kommet bort for å slå av en prat og at uteliggere har tjent enda litt mer på tiggingen sin etter at denne TV-serien hadde premiere. Hadde det ikke vært for dette programmet, så ville ikke folk ha brydd seg en gang, og bare gått rett forbi disse uteliggerne akkurat som de alltid har gjort hver eneste gang folk har sett slike folk sittende på gata på denne måten.

Og om ett par dager eller uker etter at denne serien er ferdigsendt på TV, så går folk rett tilbake til sine vanlige liv. Dette innebærer at de automatisk glemmer alt dem har sett under dette programmet. I tillegg til at de simpelthen overser alle uteliggere, narkomane og tiggere som henger i gatene. Akkurat som alle har gjort heile tiden før de tittet på denne TV-serien...

Anonymkode: ebe48...b0f

De får nok litt ekstra oppmerksomhet, nå som han er rikskjendis, men jeg syntes du svartmaler.

Fordet om du overser alle som sitter på gata, betyr jo ikke at alle gjør det. (jeg sier at du gjør det basert på din bastante uttalelse om virkeligheten, vi dømmer gjerne verden basert på vår egen virkelighet). De tjener faktisk en del penger både på tigging og salg av =Oslo uavhengig av denne serien. Folk har levd av andre sin godhet i massevis av år. Folk bryr seg hele tiden, det er bare du som ikke ser det. 

Majoriteten går forbi, men det finnes mennesker som handler mat og gir penger til gatebeboerne kontinuerlig. Ellers ville de jo ikke sittet der.  Tøysete og bittert skrevet av deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Man skulle nesten tro at det var poenget med innlegget mitt... At å bo på gata ikke er like tærende som at staten overlater distribusjonen av medisinen du er avhengig av til kriminelle. 

Jeg beklager hvis jeg misforstod deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg beklager hvis jeg misforstod deg.

Noen ganger skjønner jeg ikke om du er sarkastisk og nedlatende eller genuin og hyggelig.

Du får velge det svaret som passer best:

1) Null stress, vi gjør alle feil ;)

2) Ikke vær så vanskelig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Noen ganger skjønner jeg ikke om du er sarkastisk og nedlatende eller genuin og hyggelig.

Du får velge det svaret som passer best:

1) Null stress, vi gjør alle feil ;)

2) Ikke vær så vanskelig da!

Nr. 1. Jeg mente oppriktig at jeg beklaget. Jeg vet mer om å leve på denne ydmykende måten enn du kanskje tror.

Jeg vil anbefale deg å lese "Den gode fiende" av Nils Christie og Kettil Bruun, en fremragende bok om narkotikapolitikk i Norden. Den er skrevet i 1985. Forholdene er akkurat like ille idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Arabella skrev:

Nr. 1. Jeg mente oppriktig at jeg beklaget. Jeg vet mer om å leve på denne ydmykende måten enn du kanskje tror.

Jeg vil anbefale deg å lese "Den gode fiende" av Nils Christie og Kettil Bruun, en fremragende bok om narkotikapolitikk i Norden. Den er skrevet i 1985. Forholdene er akkurat like ille idag.

Hvis jeg behersket norsk skriftspråk hadde jeg nok blitt advokat eller professor, men takk for anbefalingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvis jeg behersket norsk skriftspråk hadde jeg nok blitt advokat eller professor, men takk for anbefalingen. 

Du behersker da skriftlig norsk. Boken er meget interessant og dyptpløyende, ikke vanskelig skrevet slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella skrev:

Du behersker da skriftlig norsk. Boken er meget interessant og dyptpløyende, ikke vanskelig skrevet slik jeg ser det.

Jeg er ikke noe flink til å lese. Kan jukse på sånne lesetester så lærerne trodde jeg var flink. Har lest fire bøker i hele mitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg er ikke noe flink til å lese. Kan jukse på sånne lesetester så lærerne trodde jeg var flink. Har lest fire bøker i hele mitt liv. 

Da forstår jeg det. Du skriver i hvert fall feilfritt, det jeg har sett :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...