Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er egentlig arbeidsoppgavene til en rådgiver på skolen? Og hvilket ansvar har rådgivere i forhold til oppfølging av enkeltelever som sliter med fravær, psykiske problemer eller lignende?

Og hvordan er det å jobbe som rådgiver og snakke med elever om utenomfaglige utfordringer?

Anonymkode: 9ce21...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring som elev er at rådgiveren kun hdde fokus på karakterer. Jeg fikk plutselig mye fravær (psykiske årsaker) og ingen fulgte opp. Det var kun "kom deg på skolen ellers får du ingen utdanning". 

Jeg har selv virdert en stilling som rådgiver i skolen, men vil da ha et helt annet fokus. Elevene skal ha det bra, oppleve mestring og det å bli sett. De skal få støtte når ting i livet blir vanskelig. Jeg tror det kan være interessant å møte ungdom der de er.

Anonymkode: 2ab57...4db

Skrevet

For oppfølging av fravær er det hovedsakling kontaktlærer som gjør, evt avdelingsleder. Det kan også tas lenger opp i systemet.  Psykiske problemer og slikt er mer for helsetjenesten: helsesøster, PP-tjenesten.

Rådgiver kan gi råd og veiledning for elever og lærere, samt foresatte. En rådgiver har ikke som krav å ha helsefaglig bakgrunn, så alt som har med helse å gjøre må tas via andre kanaler. Om så, ta det med fastlegen dersom helsesøster er vanskelig å få tak i. Som oftest står kontaktopplysningene til helsetjensten på skolens hjemmeside.

Anonymkode: 7d29f...17c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...