Gå til innhold

Mistet sosialt nettverk, hva gjør jeg/vi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga lite sosial aktivitet over år, grunnet mann som studerte og jobbet masse natt og helg, er mye av vårt sosiale nettverk borte. Vi er i slutten av 40årene. Dette året skulle bli så bra, men pga at begge har vært alvorlig syke etter hverandre har ikke dette blitt noe bedre. Opplever at alle har venner fra ungdommen av og nok med sitt...... Sine tradisjoner og sine fester. Nyttårs aften i 2014 satt vi alene og i år blir det det samme. Hva gjør vi? Eller har alle nok med seg og sitt? Føler meg veldig alene......

Anonymkode: 58f95...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inviter folk over en lav sko. Ta kontakt med gamle venner. Kom dere ut. Finn en hobby dere kan bedrive sammen. Det er mye dere kan gjøre. 

Anonymkode: 08e6e...98d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Ikke lett når en er syk og har vært det en stund.  Vi er ganske flinke til å invitere til voksen middag et par ganger i året, men det blir med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er dessverre sånn at når man av en eller annen grunn har falt av lasset med venner, så er det for sent å finne nye sånn etter 30-årene. Det er veldig synd, men sånn er det. En mulighet er å prøve å bli kjent med utlendinger som har bodd her lenge, de mangler det grunnleggende vennskapet med andre fra barndom og ungdom, men har bodd her lenge nok til at de snakker godt norsk og vil ofte ha flere venner. Nordmenn kan man stort sett glemme å bli venner med i voksen alder. En mulighet er jo også til å flytte til en annen del av landet, så kanskje man kan finnen noen nye der. Men det har jeg aldri prøvd, så det er mulig at det er vanskelig når man er godt voksen. 

Anonymkode: 3caa7...fd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er dessverre sånn at når man av en eller annen grunn har falt av lasset med venner, så er det for sent å finne nye sånn etter 30-årene. Det er veldig synd, men sånn er det. En mulighet er å prøve å bli kjent med utlendinger som har bodd her lenge, de mangler det grunnleggende vennskapet med andre fra barndom og ungdom, men har bodd her lenge nok til at de snakker godt norsk og vil ofte ha flere venner. Nordmenn kan man stort sett glemme å bli venner med i voksen alder. En mulighet er jo også til å flytte til en annen del av landet, så kanskje man kan finnen noen nye der. Men det har jeg aldri prøvd, så det er mulig at det er vanskelig når man er godt voksen. 

Huff, jeg har lenge trodd at det du skriver ikke er sant. Men nå må jeg faktisk innrømme at du kan ha rett. Ny bekjentskaper etter 30 årene har sålangt bare blitt bekjentskaper.

Anonymkode: a10a3...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sån? Er så lei av å høre om fester og turer 20-25 år siden....... Litt opphengt i ungdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært så heldig å "komme inn" i en gjeng som har holdt sammen siden barndommen.  Jeg kommer altså utenfra og er blitt kjent med dem i voksen alder, så det er aldri forsent!  Inviter folk hjem,  send meldinger og bry deg med hvordan andre har det,  så  kanskje det utvikles til vennskap.  

Et annet alternativ er venneklubber som er opprettet flere steder i landet.  Søk på venneklubben etterfulgt av stedsnavn og du finner kanskje en lokal en. 

Anonymkode: 2b976...f9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger selv å bli kjent med nye folk. Det må jo gå an uansett alder? Mye handler om innstilling! De som bare vanker med sine barndoms/ungdomsvenner høres særdeles kjedelige ut for min del...Hvorfor kan man ikke bli kjent med nye folk?

Anonymkode: 02050...622

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mest idiotiske jeg har lest noen gang. Alder spiller ingen rolle. Alt går på egeninnsats. Jeg er voksen og har aldri hatt problemer med å få meg venner. Det er ikke noe mer vanskelig nå enn da jeg var i tyveårene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at man har mindre kontakt med venner etterhvert som man blir opptatt med "sitt" (familie, jobb og andre forpliktelser), men helt bort bør det jo ikke falle. Iniviter dem i år, så ser dere hva som skjer. 

Anonymkode: 33cd5...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mest idiotiske jeg har lest noen gang. Alder spiller ingen rolle. Alt går på egeninnsats. Jeg er voksen og har aldri hatt problemer med å få meg venner. Det er ikke noe mer vanskelig nå enn da jeg var i tyveårene. 

Nei, det er ikke idiotisk. Spør hvem som helst som ikke har venner fra barne- og ungdomsårene, og de vil stort sett fortelle det samme. Det er vanskeligere når du ikke er ungdom eller ung voksen lenger. Du er bare et unntak. Jeg kjenner mange som har akkurat samme erfaringen som meg, så jeg vet at det er sånn for veldig mange. Selvfølgelig er det egeninnsats, men det er ikke alltid nok dessverre. I Norge er det mange som aldri vil bli kjent med noen som de ikke kjente som barn og eller ungdommer. De synes alle andre er fremmede, og vil ikke ha dem tett innpå seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke idiotisk. Spør hvem som helst som ikke har venner fra barne- og ungdomsårene, og de vil stort sett fortelle det samme. Det er vanskeligere når du ikke er ungdom eller ung voksen lenger. Du er bare et unntak. Jeg kjenner mange som har akkurat samme erfaringen som meg, så jeg vet at det er sånn for veldig mange. Selvfølgelig er det egeninnsats, men det er ikke alltid nok dessverre. I Norge er det mange som aldri vil bli kjent med noen som de ikke kjente som barn og eller ungdommer. De synes alle andre er fremmede, og vil ikke ha dem tett innpå seg. 

Men da kan de ikke klage heller. Da har de jo valgt å ikke involvere seg med andre mennesker.

Jeg møter nye mennesker hele tiden. Noen kommer inn i livet mitt og forblir der, og andre er bare flyktige bekjente. Jeg er heller ikke redd for å være alene, da jeg trenger alenetid. Men jeg har aldri problem med å finne på noe med andre når jeg måtte ønske og behøve dette. Og jeg er ingen unikum. Jeg er bare et normalt menneske med normale sosiale antenner. Men jeg er alltid blid og imøtekommende uansett hvem jeg møter på min vei :) Og det hjelper nok veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er over 40 år og har gode venninner fra barneskolen, men jeg møter andre som ønsker kontakt. De tar innitiativ, men jeg er "redd" for å innvolvere meg. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg opplever ofte at folk blir masete og "krevende". Vil treffes oftere enn jeg orker, ringer oftere enn jeg orker m.m. Da blir det heller til at jeg trekker meg tilbake. Det er egentlig synd.....

Anonymkode: c3ccf...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i noe lokalt frivillig arbeid.

Røde kors, den lokale menigheten, historie laget, idrettslag eller noe som kan fenge.

Det krever litt tid og innsats, men gir mulighet til å treffe mange.

Eller begynn på et kurs, de fleste jeg har blitt godt kjent med har jeg truffet gjennom kurs og skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge kan man fort bli uvenner med folk, men å bli venner er det ekstremt vanskelig.

Å finne seg venner i Norge er kjempe vanskelig som du kan tro på. Som i andre land hvor jeg har vært på ferie der er det enklere etter hva folk har sagt.

Guudddd hvorfor skal det være vanskelig når vi har det så bra her.? :grine:

Har ikke selv venner!. 

Anonymkode: e9899...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...