Gå til innhold

Satt inn for mye på bsu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en overføring (gave) på 3000 kr rett inn på min BSU-konto i tillegg til at jeg fra før av har spart opp 25 000 der i år, altså var den egentlig full. Nå står det disponibel saldo 28.000. Det jeg lurer på er hva som skjer med de pengene til overs, om de blir overført tilbake til f.eks brukskonto ved årsskiftet? Noen som vet? Har prøvd å flytte de 3000 til en annen konto, men det går ikke.

Anonymkode: bf97c...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde gå fint å flytte de til en annen konto. 

Du kan jo ringe banken og høre. 

Anonymkode: 2a694...c50

Skrevet

Jeg klarte ikke ta ut selv, måtte ringe banken å få de til å føre over for meg. Sr-bank

Anonymkode: e8fb0...648

Skrevet

Du har lov til å spare mer enn 25000 på BSU, men du får ikke skattefradrag for det som er over 25 000. Du må sikkert ringe banken (før nyttår!) for å få overført tilbake, er bare i noen nettbanker kan man gjøre det selv. Hvis du setter pengene tilbake på BSU etter nyttår er du godt i gang med neste års sparing :) 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Kajal skrev:

Du har lov til å spare mer enn 25000 på BSU, men du får ikke skattefradrag for det som er over 25 000. Du må sikkert ringe banken (før nyttår!) for å få overført tilbake, er bare i noen nettbanker kan man gjøre det selv. Hvis du setter pengene tilbake på BSU etter nyttår er du godt i gang med neste års sparing :) 

Får man den gode renten da?

Anonymkode: 5c467...285

Skrevet

Tror ikke det er mulig å flytte penger fra BSU-kontoen uten å åpne den. 

Skrevet
25 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Tror ikke det er mulig å flytte penger fra BSU-kontoen uten å åpne den. 

Jo, det er mulig så lenge pengene er satt inn i år. Da er de disponible. Da har en ikke fått skattefradraget på dem, og kan gjøre hva enn en vil med dem selv. Ulike banker har ulike ordninger for hvordan en kan overføre pengene "tilbake". Da jeg hadde Nordea kunne jeg enkelt bare gjøre det selv med to klikk i nettbanken. 

Anonymkode: 205c5...206

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man den gode renten da?

Anonymkode: 5c467...285

Ikke for det overskytende beløpet.

Har ingen på KG hatt ungdomsskolematte??

Anonymkode: 0e92c...50e

Skrevet (endret)

Det er god rente. Du får rundt 5000 tilbake på skatten hvis du sparer 25000 i året på BSU. Bare ring banken og si at du overførte for mye så kan de overføre det ble som før mye tilbake til forbrukskontoen. BSU er en lukket konto og du har kun tillatelse å overføre penger til kontoen, ikke ut av kontoen, i nettbanken din.

Endret av karlakarl
Skrevet

Takk for svar! Men hva vil skje om jeg bare lar de stå? Blir de da automatisk overflater til forbrukskontoen tro? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for det overskytende beløpet.

Har ingen på KG hatt ungdomsskolematte??

Anonymkode: 0e92c...50e

Hvor vil du henn med den? Jeg hadde ungdomskole matte for ikke så lenge siden, lærte aldri om BSU reglene😀 

I min bank går det ikke ann å få for mye på BSU da det ikke går å føre over 25000 kr(eller 30000 som er BSU2).Jeg kan heller ikke føre fra BSU kontoen selv i det hele tatt, heller ikke det som er satt inn det året. Skal jeg ha noe ut av BSUen er jeg nødt å ringe banken. 

Jeg hadde tatt en telefon for å høre med banken Ts 😀

Anonymkode: 51496...d6f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men hva vil skje om jeg bare lar de stå? Blir de da automatisk overflater til forbrukskontoen tro? 

Det kan jeg ikke tenke meg, vil tro de blir stående i bsu kontoen om du ikke gjør noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...