Gå til innhold

bekymret for fremtiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6000-7000kr hvor har du fått det ifra? 
Jeg har i underkant av 500kr uken etter faste regninger. Alt av mat, medisiner, buss/bil, klær, mobil etc går under de 500 kronene. 
Har ikke "vanlig" mobiltelefon, for jeg får gratis hustelefon via utleiefirmaet, tv, internett og fasttelefon får jeg gratis. Så jeg har kontaktkort mobil som kun brukes i nødstilfeller utenfor hjemmet. Den koster meg så å si ingenting for jeg har 100kr i ca 3 måneder, ofte lengre enn det. For jeg bruker fasttelefon i stedet for å betale 200+ i måneden for mobil. 

Jeg har klart meg helt fint så langt. 
Så klart, må ha ofret kino, konserter, restauranter, festing etc. Men det har ikke gjort meg noen ting, for jeg har ikke helse til noe sånt allikevel. Men nå når leien går opp med 300kr og matprisene, da går jeg i minus! Siden jeg nå går ut med maks 50kr på konto hvis jeg er heldig. Når jeg får frikort så blir det ikke så trangt, men må spare opp de 2000kr for å betale egenandelen te neste år. 

ts

Anonymkode: 472b3...587

Jeg vet ikke hvor du bor, men livsopphold er på 6-7000 kroner avhengig av hvor du bor, dette er summen du har igjen etter husleie, oppvarming og strøm.

Hvor mye får du utbetalt i AAP per måned, og hvor mye skatter du?

Hvor mye får du i bostøtte?

Hvilken kommune bor du i (livsopphold og bostøtte er forskjellig fra kommune til kommune)?

Hvilken faste utgifter har du? 

Har du søkt om ekstra støtte til reise til tiltak, hvis ikke, hvorfor ikke?

Dersom behandlingen er tiltaket skal du vel få det refundert, har du undersøkt denne muligheten? 

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å bruke kun 500 i måneden på mat, det rekker jo ikke til et måltid på restaurant engang. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg vet ikke hvor du bor, men livsopphold er på 6-7000 kroner avhengig av hvor du bor, dette er summen du har igjen etter husleie, oppvarming og strøm.

Hvilken kommune bor du i (livsopphold og bostøtte er forskjellig fra kommune til kommune)?

Dersom behandlingen er tiltaket skal du vel få det refundert, har du undersøkt denne muligheten? 

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å bruke kun 500 i måneden på mat, det rekker jo ikke til et måltid på restaurant engang. 

Tull og vas og dagdrømmeri  at livsopphold skal være 6-7000kr, selv på sosialstønad er det ikke så mye. Fikk 4500kr og det skulle dekke alt utenom husleie og strøm. Mat, tlfn, forsikring, legeandel (ja, vi må betale, selv med frikort, om det blir brukt utstyr etc.) Må også betale for apotekvarer vi er påkrevd å kjøpe i forbindelse med div. undersøkelser på sykehus evt. Nei, vi får ikke dekt all reising til behandling, kun over egenandel, når reiseveien er over en viss lengde. Det er beinhardt å bli syk og å leve på minstesatser.  

Anonymkode: 235fc...037

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Vil ikke si hvor jeg bor. 

Men husleie, strøm, forsikring og parkeringsplass til bil er 8800kr i måneden. - Altså faste utgifter. 
TV, internett og fasttelefon går i husleien. Mobiltelefon fyller jeg på når det trengs, men det er svært sjeldent. 
Parkeringsplassen er billig, fordi jeg valgte den som er lengst unna, gjør meg ingenting. - 50 kr i måneden, fordi jeg får rabatt via utleiefirmaet også har jeg en av de "verste" parkeringsplassene, altså de få som er aller lengst unna. 
Vi har flere parkeringsmuligheter, kjeller (dyrest), rett utenfor blokken ( veldig dyrt), To parkeringsplasser på vær sin side av blokken som tilhører 3 andre blokker også (OK pris, altså 400kr i måneden), også har du de dårlige parkeringsplassene som er 5 minutter unna her, dårlig vei med store hull og generelt dårlig stand. Der valgte jeg, fordi det er billigst. 

Har ikke søkt om dekt transport fordi jeg har klart meg greit. 500kr er akkurat nok for meg alene. Ikke noe til overs til julegaver, restaurant, kino, klær etc. Halvskatt pengene går til nødstilfeller og medisiner. 
Men nå går husleien opp 200kr på grunn av justeringer på grunn av boligmarkedet, også blir jo maten dyrere. Så da sliter jeg. 

Jeg har vært på utgikk etter noe billigere. Men det hjelper ikke at husleien er 1000kr billigere, når strøm, internett og parkering er dyrere + bom og bussavstand til nav, sykehus, fastlege, psykolog etc. 
For sluttsummen blir høyere andre steder. NAV kan ikke hjelpe meg, for de ser husleien. De ser ikke hele regnestykket. saksbehandleren har prøvd å tvinge meg til å flytte til ett billigere sted. Altså stoppe støtten min, fordi jeg er vrang og nekter å sparer penger. Så jeg samlet sammen alle utgiftene, fikk papirer fra utleierfirmaet, banken (forsikring) og internett, tv og telefon leverandøren som bevis. Byttet så saksbehandler for jeg kom ingen vei, selv med bevis på at det er faktisk billigere for meg å bo her, enn de fleste andre stedene. Så nå får jeg "lov" til å bo her, men er jo alltid på utgikk etter noe billigere selv så klart. Men mister ikke støtten av å bo her, for jeg bor ganske rimelig allerede. 

ts

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og vas og dagdrømmeri  at livsopphold skal være 6-7000kr, selv på sosialstønad er det ikke så mye. Fikk 4500kr og det skulle dekke alt utenom husleie og strøm. Mat, tlfn, forsikring, legeandel (ja, vi må betale, selv med frikort, om det blir brukt utstyr etc.) Må også betale for apotekvarer vi er påkrevd å kjøpe i forbindelse med div. undersøkelser på sykehus evt. Nei, vi får ikke dekt all reising til behandling, kun over egenandel, når reiseveien er over en viss lengde. Det er beinhardt å bli syk og å leve på minstesatser.  

I Oslo får man 6.500, og man får dekket alle medisinske utgifter ut over kr 300 per måned. Man får i tillegg strøm, husleie og tannlege. Hvordan ville dere andre klart dere på dette?

Anonymkode: 70816...f0a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si hvor jeg bor. 

Men husleie, strøm, forsikring og parkeringsplass til bil er 8800kr i måneden. - Altså faste utgifter. 
TV, internett og fasttelefon går i husleien. Mobiltelefon fyller jeg på når det trengs, men det er svært sjeldent. 
Parkeringsplassen er billig, fordi jeg valgte den som er lengst unna, gjør meg ingenting. - 50 kr i måneden, fordi jeg får rabatt via utleiefirmaet også har jeg en av de "verste" parkeringsplassene, altså de få som er aller lengst unna. 
Vi har flere parkeringsmuligheter, kjeller (dyrest), rett utenfor blokken ( veldig dyrt), To parkeringsplasser på vær sin side av blokken som tilhører 3 andre blokker også (OK pris, altså 400kr i måneden), også har du de dårlige parkeringsplassene som er 5 minutter unna her, dårlig vei med store hull og generelt dårlig stand. Der valgte jeg, fordi det er billigst. 

Har ikke søkt om dekt transport fordi jeg har klart meg greit. 500kr er akkurat nok for meg alene. Ikke noe til overs til julegaver, restaurant, kino, klær etc. Halvskatt pengene går til nødstilfeller og medisiner. 
Men nå går husleien opp 200kr på grunn av justeringer på grunn av boligmarkedet, også blir jo maten dyrere. Så da sliter jeg. 

Jeg har vært på utgikk etter noe billigere. Men det hjelper ikke at husleien er 1000kr billigere, når strøm, internett og parkering er dyrere + bom og bussavstand til nav, sykehus, fastlege, psykolog etc. 
For sluttsummen blir høyere andre steder. NAV kan ikke hjelpe meg, for de ser husleien. De ser ikke hele regnestykket. saksbehandleren har prøvd å tvinge meg til å flytte til ett billigere sted. Altså stoppe støtten min, fordi jeg er vrang og nekter å sparer penger. Så jeg samlet sammen alle utgiftene, fikk papirer fra utleierfirmaet, banken (forsikring) og internett, tv og telefon leverandøren som bevis. Byttet så saksbehandler for jeg kom ingen vei, selv med bevis på at det er faktisk billigere for meg å bo her, enn de fleste andre stedene. Så nå får jeg "lov" til å bo her, men er jo alltid på utgikk etter noe billigere selv så klart. Men mister ikke støtten av å bo her, for jeg bor ganske rimelig allerede. 

ts

Hva er mistesats på AAP? Får du ikke utbetalt sånn 5-6000 to ganger i måneden + bostøtte? Du svarer ikke på noen av spørsmålene mine. Selv om du får 5000 hver fjortende dag (ingen av satsene er så lave) vil du jo ha mer enn 500 kroner i måneden.

10000 - 8800 = 1200

50 i parkering da sitter du igjen med 1150. Hvis du bare sitter igjen med 1200 har du åpenbart krav på bostøtte. Du kan umulig ha søkt på alle stønadene du har rett på. Dersom du ikke gidder å søke på det du har krav på blir det jo latterlig å klage på at du får for lite.

Svar på følgende: 

1) Får du bostøtte?

2) Hva får du utbetalt hver 14. dag?

3) Hvilken utgifter forteller du ikke om?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor i en kommune med så lite burde du jo bare flytte til en kommune med bedre satser, du vil jo feks få mye mer i Oslo. Telefon og forsikring er jo typiske ting som skal dekkes av livsopphold. 

Mener du at dersom man har AAP og må reise til tiltak så har man ikke rett til reisepenger? Dersom det er din forståelse så er jeg sikker på at du tar feil. De dekker billigste reisevei. 

Skrevet

Hvor mye betaler moren din på bilen hver måned? Er det ikke bedre at du kvitter deg med den og får månedskort til buss sponset av henne? Da sparer både du og hun penger. 

• Liker 1
Skrevet

Gikk på sosial stønad i Harstad en periode i 2014 fikk 3000 kr til mat, transport, klær og regninger + støtte til husleie.

Så var  ganske magert med ca 2000 kr til mat klær, transport og andre ting etter regninger var betalt.

2000/30= ca 67 kr dagen å leve på. Var deprimerende og håper virkelig jeg aldri trenger å leve slik igjen.

Anonymkode: 64f35...283

Skrevet

Som lisamari sier burde du kvitte deg med bilen og heller får din mor til å sponse med månedskort på kollektivtransport. Med månedskort kan du reise så ofte du vil, virker ikke helt som du forstår det på det du skriver. Det virker ikke som du vil ofre noe for å få bedre råd, og bil er en luksusting. Du vil bare vite om du kan få mer penger, du vil ikke endre på noe selv. Og aap stiger ikke med matvareprisen, de to reguleres av ulike faktorer. Nå når det er flere som staten skal fø på gjennom innvandring arbeidsledighet og økende andel på aap/uføre, samtidig som inntekten til landet går ned, så bør du ikke kalkulerer med mer penger i kassa med det første heller. 

Anonymkode: bf811...fdc

Skrevet
17 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Selv om du får 5000 hver fjortende dag (ingen av satsene er så lave) vil du jo ha mer enn 500 kroner i måneden.

Hun skrev 500 kr i UKEN til mat og medisiner osv, ikke i måneden.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som lisamari sier burde du kvitte deg med bilen og heller får din mor til å sponse med månedskort på kollektivtransport. Med månedskort kan du reise så ofte du vil, virker ikke helt som du forstår det på det du skriver. Det virker ikke som du vil ofre noe for å få bedre råd, og bil er en luksusting. Du vil bare vite om du kan få mer penger, du vil ikke endre på noe selv. Og aap stiger ikke med matvareprisen, de to reguleres av ulike faktorer. Nå når det er flere som staten skal fø på gjennom innvandring arbeidsledighet og økende andel på aap/uføre, samtidig som inntekten til landet går ned, så bør du ikke kalkulerer med mer penger i kassa med det første heller. 

Anonymkode: bf811...fdc

AAP er vel basert på grunnbeløpet og grunnbeløpet indeksjusteres etter inflasjon og inflasjon måles ved å se pris på blant annet matvarer. Eller bommer jeg helt her?

Skrevet
1 time siden, lisamari skrev:

Hvor mye betaler moren din på bilen hver måned? Er det ikke bedre at du kvitter deg med den og får månedskort til buss sponset av henne? Da sparer både du og hun penger. 

Mamma  og pappa betaler årsavgift, for pappa låner bilen nå og da. Men pappa skal kjøpe en bil med grønneskilt, altså null årsavgift. 
De sparer penger på at jeg har den, for det koster 500kr måneden for parkeringsplass der de bor. De har en bil til som de allerede betaler 500kr i parkering for. 
Pappa trenger ei bil med større rom bak, så han skal kjøpe av en kollega en liten "kassebil" som jeg kaller de. Den har grønneskilt, så da betaler de ikke årsavgift. Pappa trenger den nå og da i helgene, og i helgene må jeg ingenting så da gjør det meg ingenting at han har bilen. 

Jeg betaler kun ved bruk (bom og bensin) og 50kr i parkering. Får ett par hundre av mamma og pappa som går til parkering. Men vi sitter ikke å regner ut 50 x 5 og når de månedene er oppe så får jeg penger igjen. Vi er ikke så nøye på det, så de dekker det sikkert helt, uten at jeg har regnet på det. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...