AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #1 Skrevet 21. desember 2015 Jeg trenger hjelp. Er bekymret for fremtiden. Kort fortalt; Mottar arbeidsavklaringspenger. Går til behandling. Ihvertfall 1-2 år før jeg kan så smått begynne meg ut i jobb. Matprisene går opp, husleien går opp årlig. Vet ikke hva jeg skal gjøre! Det å flytte forandrer ikke noe som helst. For leie, strøm, internett/TV, bil/buss.. For selv om at leien er lavere en plass så er strømmen dyrere, og sluttsummen blir høyere andre plasser enn her jeg bor nå. F.eks bom, avstand til lege, sykehus, psykolog og nav gjør at buss blir dyrere enn bil per dags dato. For jeg låner bilen av mamma, og hun betaler årsavgift, eneste jeg betaler er bensin og bom. Flytter jeg så får jeg 1-2 bommer jeg må betale. Tar jeg buss så blir det dyrere pga avstand og tid. Skal jeg f.eks først til lege så til psykolog så må jeg betale 50kr x 4! For jeg må fra hjem til lege, fra lege til psykolog og fra psykolog og hjem. I mellom alt det så går ut billetten, så jeg må kjøpe en ny. Har vært på utgikk etter noe billigere i over ett år. Men når du legger sammen alt, både leie, strøm, internett/TV, bil vs buss og alt det der så er det dyrere, enn det jeg har i utgifter i dag. Men nå går jo matprisene opp! Jeg ligger tynt an fra før. Lever minimalt og sparer der jeg kan. Jeg har god kontroll over økonomien, så buss vs bil tar jeg etter det som er billigst. Er det slik at når matprisene nå går opp så går aapen opp også? Anonymkode: 472b3...587
Nordmann1 Skrevet 21. desember 2015 #2 Skrevet 21. desember 2015 Matprisene er på vei ned. Leste det senest idag. Mer konkurranse gir lavere priser. Etter min mening er psykologer svindyrt.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #3 Skrevet 21. desember 2015 Et øyeblikk siden, gjest_gutt23 skrev: Matprisene er på vei ned. Leste det senest idag. Mer konkurranse gir lavere priser. Etter min mening er psykologer svindyrt. http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2015/12/20/Denne-mannen-bestemmer-hva-du-f%C3%A5r-i-matbutikken-neste-%C3%A5r-11947409.ece ikke det jeg har lest. Psykolog går under frikort. ts Anonymkode: 472b3...587 1
Gjest Skrevet 21. desember 2015 #4 Skrevet 21. desember 2015 Hva med å spørre om å få flytte hjem til foreldrene dine til du er klar for å jobbe igjen? Det føles kanskje som et nederlag der og da, men samtidig vil det kunne hjelpe deg økonomisk
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #5 Skrevet 21. desember 2015 2 minutter siden, suspiria skrev: Hva med å spørre om å få flytte hjem til foreldrene dine til du er klar for å jobbe igjen? Det føles kanskje som et nederlag der og da, men samtidig vil det kunne hjelpe deg økonomisk går ikke, kan ikke sove på sofaen ts Anonymkode: 472b3...587
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #6 Skrevet 21. desember 2015 Leste senest i dag at vi måtte være forberedt på overraskende prisøkning på mat og at det kommer fra Februar. Her: Norgesgruppen varsler prishopp: http://www.dagbladet.no/2015/12/21/nyheter/innenriks/okonomi/42481033/ Nei, aap vil nok ikke gå opp med matvareprisen i februar. Aap reguleres vel i mai? Anonymkode: 235fc...037
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #7 Skrevet 21. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leste senest i dag at vi måtte være forberedt på overraskende prisøkning på mat og at det kommer fra Februar. Her: Norgesgruppen varsler prishopp: http://www.dagbladet.no/2015/12/21/nyheter/innenriks/okonomi/42481033/ Nei, aap vil nok ikke gå opp med matvareprisen i februar. Aap reguleres vel i mai? Anonymkode: 235fc...037 Men det går opp ved neste regulering? At det tar hensyn til slike ting? ts Anonymkode: 472b3...587
Gjest Skrevet 21. desember 2015 #8 Skrevet 21. desember 2015 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: går ikke, kan ikke sove på sofaen ts Anonymkode: 472b3...587 Hvorfor kan du ikke sove på sofaen? Det må da være mye bedre å ha trygghet og sove på sofaen enn å føle utrygghet i egen seng?
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 21. desember 2015 #9 Skrevet 21. desember 2015 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det går opp ved neste regulering? At det tar hensyn til slike ting? ts Anonymkode: 472b3...587 Det er vanskelig å vite hva de vil ta hensyn til men hovedsakelig så tenker jeg de vil ta hensyn til at oljeprisene har gått ned, som gir mindre inntekter inn, arbeidsledigheten har gått opp som betyr større utgifter. Det skal jo være bærekraftig. ☺
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #11 Skrevet 21. desember 2015 Jeg skulle spørre om de samme, men prt90 kom meg i forkjøpet. Klippekort, dagskort dersom de har det der du bor? Anonymkode: 7a417...aaa
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #12 Skrevet 21. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle spørre om de samme, men prt90 kom meg i forkjøpet. Klippekort, dagskort dersom de har det der du bor? Anonymkode: 7a417...aaa Busskort/klippekort er fortsatt dyrere enn bil i lengden. Så klart, noen avtaler er billigere med buss på grunn av avstand, tid og bom. Du har 1 time og noe til billetten går ut, så noen ganger rekker jeg å komme meg til NAV og psykologtime under en og samme billett. Men når det ikke går så blir det fort 2-3 billetter, og det er kun avtaler og møter. Det at jeg da må ta buss til butikk også den dagen gjør det enda dyrere. Jeg er omringet av bommer. Så hvis jeg må en plass utenfor bomringen så blir det fort dyrt, for jeg må ofte igjennom to forskjellige bommer vær veg, og da er det ofte langt vekke og da koster det en del, og da blir buss billigere. Bruker appen som gir rabatt, men fortsatt dyrt å kun bruke buss. Derfor jeg ikke eier bil, for jeg velger det som er billigst. Busskort vs appen utgjør ingen forskjell. ts Anonymkode: 472b3...587
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #13 Skrevet 21. desember 2015 Finnes det ikke månedskort? Da kan du jo reise ubegrenset, uten å bekymre deg over at billetten går ut. Anonymkode: 7a417...aaa
tussi84 Skrevet 21. desember 2015 #14 Skrevet 21. desember 2015 Jeg vet ikke hvor du bor enn men siden du betaler 50 kr for bussen en vei så tyder det på at du reiser via flere soner. Jeg bor selv i sone 2v i rutersonen og skal jeg til oslo må jeg betale 30 kr for sone 2v + 20 kr for sone 1 Oslo sona. Altså 50 kr totalt. Mndskort oslo og 1 sone til koster 1200 kr i mnd. For 1 sone er det omtrent 700. I mitt tilfelle her hvor jeg bor ville jeg spart penger på å ha mndskort til oslo om jeg reiste mer enn 12 ganger i mnd tur tetur oslo. Vet ikke hvor ofte du går til behandling jeg??
Utenegenart Skrevet 21. desember 2015 #15 Skrevet 21. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Busskort/klippekort er fortsatt dyrere enn bil i lengden. Så klart, noen avtaler er billigere med buss på grunn av avstand, tid og bom. Du har 1 time og noe til billetten går ut, så noen ganger rekker jeg å komme meg til NAV og psykologtime under en og samme billett. Men når det ikke går så blir det fort 2-3 billetter, og det er kun avtaler og møter. Det at jeg da må ta buss til butikk også den dagen gjør det enda dyrere. Jeg er omringet av bommer. Så hvis jeg må en plass utenfor bomringen så blir det fort dyrt, for jeg må ofte igjennom to forskjellige bommer vær veg, og da er det ofte langt vekke og da koster det en del, og da blir buss billigere. Bruker appen som gir rabatt, men fortsatt dyrt å kun bruke buss. Derfor jeg ikke eier bil, for jeg velger det som er billigst. Busskort vs appen utgjør ingen forskjell. ts Anonymkode: 472b3...587 Der jeg bor er dagsbillett billigst hvis du skal ta 3 busser eller mer i løpet av et døgn. Sikkert ikke store innsparinga, men kan kanskje hjelpe litt? Matinnkjøp kan du prøve å ta litt grep på ved f.eks. å heller gå litt lenger til Rema enn å kjøpe på Bunnpris, sørge for å kjøpe lavprisvarianter av produktene til laveste kilopris og heller fryse deler av innkjøpene, lage store, billige måltider og varme opp rester i et par dager. Regner med at AAP justeres etter konsumprisindeks. I så fall vil prisstigning trolig gi litt økning i det du får.
ajarRun Skrevet 21. desember 2015 #16 Skrevet 21. desember 2015 Jeg trodde folk på AAP fikk gratis helsetjenester, dekket transport til tiltak (behandling?), stemmer ikke det? Dessuten er vel ikke de 6-7000 du får i livsopphold for lite til å leve på?
Gjest Castielz Skrevet 21. desember 2015 #17 Skrevet 21. desember 2015 Svakere krone, nye miljøavgifter på mat innkommende (ref: Paris avtalen), kontinuerlig lav oljepris uten håp for endring, økt innvandring og økte utgifter det medfører (NAVere, kriminalitet osv), fallende boligpris og eksplosivt økende arbeidsledighet med ingen jobber til å erstatte de stillingene som forsvinner. Og sist men ikke minst: eldrebølgens utgifter de neste 25 årene overgår allerede vårt "utømmelige" oljefond, og monsteret NAV kaster fremdeles hardt opptjente skattepenger på snyltere og lykkejegere. Politikerne viser ingen interesse for å motvirke noe av dette som skjer, ringvirkningene etter 8 +++ år med vanstyre er for store for en mindretallsregjering å håndtere, spesielt mtp at de blir motarbeidet rundt hver sving. AS Norge synker, og ingen gjør noe med det!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #18 Skrevet 21. desember 2015 Du får dekket rimeligste kollektive reisemåte til og fra nødvendig behandling i rimelig avstand fra hjemmet. Anonymkode: 52863...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #19 Skrevet 21. desember 2015 2 timer siden, ambivalentReaction skrev: Jeg trodde folk på AAP fikk gratis helsetjenester, dekket transport til tiltak (behandling?), stemmer ikke det? Dessuten er vel ikke de 6-7000 du får i livsopphold for lite til å leve på? 6000-7000kr hvor har du fått det ifra? Jeg har i underkant av 500kr uken etter faste regninger. Alt av mat, medisiner, buss/bil, klær, mobil etc går under de 500 kronene. Har ikke "vanlig" mobiltelefon, for jeg får gratis hustelefon via utleiefirmaet, tv, internett og fasttelefon får jeg gratis. Så jeg har kontaktkort mobil som kun brukes i nødstilfeller utenfor hjemmet. Den koster meg så å si ingenting for jeg har 100kr i ca 3 måneder, ofte lengre enn det. For jeg bruker fasttelefon i stedet for å betale 200+ i måneden for mobil. Jeg har klart meg helt fint så langt. Så klart, må ha ofret kino, konserter, restauranter, festing etc. Men det har ikke gjort meg noen ting, for jeg har ikke helse til noe sånt allikevel. Men nå når leien går opp med 300kr og matprisene, da går jeg i minus! Siden jeg nå går ut med maks 50kr på konto hvis jeg er heldig. Når jeg får frikort så blir det ikke så trangt, men må spare opp de 2000kr for å betale egenandelen te neste år. ts Anonymkode: 472b3...587 1
Charlene87 Skrevet 21. desember 2015 #20 Skrevet 21. desember 2015 5 timer siden, suspiria skrev: Hvorfor kan du ikke sove på sofaen? Det må da være mye bedre å ha trygghet og sove på sofaen enn å føle utrygghet i egen seng? 6 timer siden, AnonymBruker skrev: går ikke, kan ikke sove på sofaen ts Anonymkode: 472b3...587 de har vel en ekstra madras vel, kjøp deg en sånn luftmadrass, veldig gode å sove i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå