Gå til innhold

Julemiddag, angående potetene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De fleste har  vel bare kokte poteter til middagen, men hadde det ikke vært bedre med stekte poteter (som man steker selv) til ribbe, medisterkaker og julepølse?  Hva synes dere?

Endret av Evilposelos
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da virkelig opp til hver enkelt... Og hvis du ikke liker den middagen du nevner så kan du vel finne en bedre middag?

Skrevet

Jo, men jeg bare lurte på om dere synes det høres bedre ut. Stekte poteter eller bare vanlig kokte?

Skrevet

Jeg tenker vanlig kokte :) 

• Liker 3
Skrevet

Må nok signere på kokte poteter til en julemiddag.  Noe annet hadde blitt rart...for meg. ☺

Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i kokte poteter, men til julemat mener jeg de hører med.

Jeg ville ikke hatt stekte fordi med såpass mye fett og smak som det er i resetn av maten, har den nøytrale poteten en funksjon.

• Liker 6
Skrevet

Til britisk julemiddag er det obligatorisk med poteter ovnsstekt i gåsefett - noe som er kjempegodt. :spise:

Om man spiser kalkun eller skinke til dette er det jo ikke så fett til det fete potetene, men med gås eller and til blir det nesten på ribbenivå. Så ser ikke bort fra at det kunne fungere selv om det vil gjøre en utgangspunktet fet og kraftig middag enda tyngre.

Selv spiser jeg pinnekjøtt på julaften, og da må det være dampede mandelpoteter til. 

Anonymkode: 33517...1b6

Skrevet (endret)

Er egentlig lei alt som heter poteter, så vi har det skjeldent, men til julemiddagen må det være kokte mandelpoteter. 

Endret av Simmis
  • Liker 1
Skrevet

jeg synes stekte poteter er snadder, men bruker jo som regel noe olje eller smør på dem og da blir det plutselig enda noe greacy på tallerkenen. Forstår tankegangen din ts, men til ribba synes jeg kokte poteter hører med:)

Skrevet

Til tradisjonelle julemiddager som er ganske mektige og ofte litt fete, så tror jeg det kunne blitt litt vel mektig med stekte poteter.

Til lettere kost liker jeg forslaget veldig godt :)

Jeg er oppvokst med melen mandelpotet til julemiddagen og bytter bare med ringerikspotet dersom jeg må bytte :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Til all den fete maten, tenker jeg også kokte poteter passer best.

• Liker 1
Skrevet

Vi plaier å ha mandelpotetpurre til pinnekjøttet. Funker sikkert til ribbe og, er utrolig godt og gjør at middagen ikke blir så tørr. Noe jeg mener den kan bli om det kun er kokte poteter.

Anonymkode: 16b11...40c

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi plaier å ha mandelpotetpurre til pinnekjøttet. Funker sikkert til ribbe og, er utrolig godt og gjør at middagen ikke blir så tørr. Noe jeg mener den kan bli om det kun er kokte poteter.

Tørt? Er ikke ribbefettet og kraft fra pinnekjøttet med?

Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Tørt? Er ikke ribbefettet og kraft fra pinnekjøttet med?

Aldri hatt noe som helst fett med pinnekjøttet, i hvert fall ikke kraft.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hatt noe som helst fett med pinnekjøttet, i hvert fall ikke kraft.

Jeg tenker på den som ligger igjen i bunnen av kjelen etter dampkoking. Og som mange bruker til å mose kålroten med, og noen blander den med smør og bruker den som saus... trodde det var vanlig jeg.

• Liker 3
Skrevet

Vi har iblant poteter (delt i to) i en form med saltet vann, olje og krydder i. Setter dem i ovnen i ca. 1 time, og resultatet blir en myk potet med mye smak og crispy topp. Husker ikke helt navnet på tilberedningsmetoden. 

Skrevet

Jeg er vant med at man har kokte poteter til både ribbe og pinnekjøtt. Både mine foreldre OG svigers er faktisk enige på det området!

Anonymkode: f3133...263

• Liker 1
Skrevet

Jeg serverer hasselbackpoteter til pinnekjøt og ribbe. Hundre ganger bedre.

Anonymkode: c03bb...cc4

Skrevet

Må jo ha kokte poteter til den gode sausen! Vi har kalkun og sausen er jo høydepunktet. :spise: 

Synes ikke saus og stekte poteter passer sammen.  

Men skal jeg ikke ha saus (noe jeg svært sjelden har til vanlig) foretrekker jeg stekte poteter. 

Skrevet

Tenker at stekte poteter kræsjer med sausen, og at det kan bli litt i overkant når ribbe, medisterpølse, sossiser og medisterkaker allerede er stekt i ovnen. Vi bruker mandelpoteter til julemiddagen, så da blir det uansett ikke sånn typisk kjedelig potetsmak :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...