Auri Skrevet 29. desember 2015 #41 Skrevet 29. desember 2015 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg har lest også. Minst krevende er golden? Anonymkode: 838a3...8c2 Riktig. Jeg kjenner best til golden, lab og toller, mindre kjent med flat coated, curly go de andre typene. En golden kan omtrent hvem som helst få til, uansett hvor hundedum man er. Men de bedre man tar vare på dem, jo bedre hunder blir de såklart. De beste goldens er de som får godt med aktivitet og hjernetrim, da har du hund som er fantastisk å ha med å gjøre. Samme med lab, de trenger en noe fastere hånd fra de er valper, og jevnligere oppfriskning av kunnskaper. Tollere skal du være godt hundevant, og helst vant til staheten til retrievere generelt, før du prøver deg på.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #42 Skrevet 30. desember 2015 12 timer siden, Auri skrev: Riktig. Jeg kjenner best til golden, lab og toller, mindre kjent med flat coated, curly go de andre typene. En golden kan omtrent hvem som helst få til, uansett hvor hundedum man er. Men de bedre man tar vare på dem, jo bedre hunder blir de såklart. De beste goldens er de som får godt med aktivitet og hjernetrim, da har du hund som er fantastisk å ha med å gjøre. Samme med lab, de trenger en noe fastere hånd fra de er valper, og jevnligere oppfriskning av kunnskaper. Tollere skal du være godt hundevant, og helst vant til staheten til retrievere generelt, før du prøver deg på. Hvordan er golden ift sykdom/helse? Ønsker en frisk hunderase. Og hvisjeg skulle hatt golden skulle den vært golden, ikke hvit. Finnes det fortsatt? Anonymkode: 838a3...8c2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #43 Skrevet 30. desember 2015 Vil nok også si at golden er den som er minst krevende av retrieverene. Har mest kjennskap til labradoren, som er hakket ''seigere''. Labradoren er en energisk friskus, ikke la deg lure av de overvektige og dorske eksemplarene rundt omkring. Veldig allsidig hund som du kan bruke til så godt som alt. Dårlig vakthund. Er ikke kjent med sykdom/helse blant golden, men regner med at det er mye i samme gate som hos labradoren; øreproblemer ( sopp/ kronisk ørebetennnelse ), allergi, lavt stoffskifte, våteksem, HD/AD o.l Ta deg god tid når du leter etter oppdretter, gjerne utenfor Norge. Alternativ til collie ( langhåret ) er jo korthåret. Ettersom jeg har skjønt er de friskere og har sterkere nerver, og muligens hakket mere aktive. Anonymkode: 9d12c...073
Auri Skrevet 30. desember 2015 #44 Skrevet 30. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er golden ift sykdom/helse? Ønsker en frisk hunderase. Og hvisjeg skulle hatt golden skulle den vært golden, ikke hvit. Finnes det fortsatt? Anonymkode: 838a3...8c2 Jeg kjenner ikke veldig godt til spesifikke sykdommer, men retrievere generelt er en ganske frisk rase, de blir foreløpig fortsatt avlet mest på lynne og bruk, ikke utseende. Jeg har mest erfaring med labrador som sagt; svigers har hatt labrador i over 30 år, og de fleste hundene deres har blitt veldig gamle, eneste jeg kan huske som ble syk ung fikk brått kreft i lymfekjertlene, hun gikk fra å være helt frisk til å måtte bli avlivet på to uker. Slike typer sykdommer kan alle hunderaser få, det er helt tilfeldig. Men de har altså hatt 7-8 labradorer og det er den eneste som har blitt syk sånn. Ingen problemer på de andre, og de er alle fra forskjellige oppdrettere. Det finnes fortsatt gyldne goldens, selv om det er få mellom de. Ta kontakt med Norsk retrieverklubb så kan de hjelpe deg med en oversikt over oppdrettere. Helt enig med deg, er ikke noe glad i hvite goldens... Jeg trooor at i Sverige er det fortsatt de gyldne som er mest populære.
Skywise Skrevet 30. desember 2015 #45 Skrevet 30. desember 2015 Den 29.12.2015 at 18.20, AnonymBruker skrev: Det var helt feil, ja.. Hunden ble avlivet pga uhelbredelig fysisk sykdom. Det mentale levde vi med, og ble nevnt for å vise dere t jeg har erfaring med en problemhund (noe jeg ikke ønsker igjen). Anonymkode: 838a3...8c2 Budskapet mitt er fortsatt det samme da, om du ikke ønsker en problemhund så er ikke collie en rase jeg vil anbefale å satse på. 23 timer siden, AnonymBruker skrev: I Sverige mentaliteten hundene, er den testen til å stole på? Anonymkode: 838a3...8c2 Mentaltesten sier bare noe om hva som bor i hunden av mot, skarphet, jaktlyst, lekelyst, lydredsel, avreagering ol. Det er et verktøy som er mest nyttig for folk som skal kjøpe brukshund, testen tar ikke for seg ting som gulvredsel f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå