Gå til innhold

Vannplaning - fortsatt et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det regner masse her nå og veiene står under vann overalt. Jeg har nye, fine piggdekk på bilen min og har (ufrivillig) øvd meg litt på vannplaning.

Det var ikke så ille!

Styringen "strammes opp" litt, men man mister ikke retningen. Går helt fint selv om bilen flyter litt. Kommer masse røyk fra under bilen da, men det er vel bare fordi eksosen er varm? Så...er ikke vannplaning så farlig lenger med dagens biler?

Anonymkode: db794...f22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du blander vannplaning med å kjøre på vann. Du får ikke automatisk vannplaning dersom du kjører gjennom en sølepytt. Jeg har ikke opplevd at det kommer røyk når jeg kjører gjennom vann. Vannplaning er fortsatt farlig, spesielt med piggdekk. 

• Liker 3
Skrevet

Vannplaning er farlig. For noen uker siden var det en ulykke her i området. Bilen fikk vannplaning og krasjet. Flere skadet. 

Anonymkode: 520a1...3bf

• Liker 1
Skrevet

Problemet med vannplaning er at du plutselig mister styringen. Det er jo et problem hvis du kjører inn i en sving feks. Det er også fort gjort å begynne bevege mye på rattet. Når dekkene så kommer i kontakt med asfalten igjen skjener bilen i den retningen hjulene er vridd. Det trenger ikke være mye vann for å få vannplaning, ofte er det et lite vannsjikt i sporete og slitt asfaltvei som gir vannplaning. Planing vil jo si at du kjører oppå vannet, ikke nedi det, så kjører du i store vannmasser tviler jeg på at bilen går i plan.

Det du beskriver høres ut som kjøring i vann, ikke vannplaning. Får du vannplaning blir ikke styringen "fast", du mister den fullstendig og kan ha fullt rattutslag uten at det skjer en dritt ;) 

Anonymkode: 62cd7...1b2

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg er en ganske trygg og sikker sjåfør, men akkurat vannplaning har jeg respekt for. Hvis du har opplevd å virkelig miste kontrollen over bilen og være helt maktesløs, konkluderer du neppe med at "det ikke er så farlig", så jeg tror også du har kjørt i vann uten å ha hatt vannplaning.

Nå er det vel snart ti år siden jeg seilet rundt oppe på Bygdøylokket totalt uten kontroll over bilen, med betong på den ene siden og biler på den andre. Opplevelsen sitter i fortsatt, så jeg er ikke glad i regnværskjøring ;) 

Anonymkode: 6959d...6ed

• Liker 1
Skrevet

Vannplaning vil si at dekkene ikke har grep på underlaget fordi du flyter på vannet i veibanen/underlaget. Du har null kontroll over bilen, på lik linje med å skli på is eller oljesøl i mengder. Du får vurdere selv om du synes det er ufarlig å ha null veigrep og å skli ukontrollert? 

At dagens nyere biler har teknikk for å avhjelpe og å forsøksvis kompensere for null eller dårlig veigrep, kommer ikke i stedenfor at du skal tilpasse farten etter kjøreforholdene og kjøre aktpågivende, hensynsfullt og varsomt. Vi andre har nemlig lært at å senke farten øker muligheten for bedre veigrep når forholdene er dårlige. I tillegg vil skade på både bil og mennesker bli mindre om en sklir inn i noe når en ikke har veigrep. 

Å kjøre inn i veier med mye vann langt opp på bilen kan skade bilen og er uaktsom kjøring for forsikringsselskapene. Så om det der det ts taler om, så er jo det en måte å sette både bil og seg selv sjakkmatt på.  

Hvordan har sånne som ts fått førerkort? 

Anonymkode: f1a45...53e

• Liker 1
Gjest Halvveis
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er en ganske trygg og sikker sjåfør, men akkurat vannplaning har jeg respekt for. Hvis du har opplevd å virkelig miste kontrollen over bilen og være helt maktesløs, konkluderer du neppe med at "det ikke er så farlig", så jeg tror også du har kjørt i vann uten å ha hatt vannplaning.

Nå er det vel snart ti år siden jeg seilet rundt oppe på Bygdøylokket totalt uten kontroll over bilen, med betong på den ene siden og biler på den andre. Opplevelsen sitter i fortsatt, så jeg er ikke glad i regnværskjøring ;) 

Anonymkode: 6959d...6ed

he he, det er omtrent like lenge siden jeg så en bil som snurra hit og ditt på Bygdøylokket. Sikkert en annen bil enn din, men komisk var det siden alt gikk bra med mm klaring på hver side.

Skrevet

Ved vannplaning mister du styringen på bilen. Enkelt og greit, så det du beskriver er ikke en vannplaning, men kjøring på vann i høy hastighet.

Det du skal være klar over er at vinterdekk er dårlige dekk mtp. vann og eventuell vannplaning. Vinterdekk er ikke lagd eller konstruert for og drenere vannet bort, og man får lettere vannplaning. Vinterdekk er laget for best mulig grep på snø, is etc etc.

Sommerdekk er vesentlig bedre på mye vann da de er konstruert på en slik måte at de skal kalre og dytte mye vann bort fra kjørebanen og ut til siden.

• Liker 2
Skrevet

Man kan ikke "øve seg på vannplaning".. 

Jeg har hatt lappen i ca 10 år, og vannplaning er fortsatt dritskummelt..
Man har NULL kontroll når det oppstår, og må bare be om at det går bra.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...