enirt Skrevet 21. desember 2015 #1 Skrevet 21. desember 2015 Har en stygg flekk på sofaen:( den er nesten helt ny og det er på armlenet. Er en stoffsofa fra møbelringen i mørke grått. Aner ikke hva som har blitt sølt der, men har prøvd å ta en fultig klup, har prøvd med flekkfjerningsspray for sofa og jeg har prøvd å blande ut vanish med vann og legge på. Men det blir ikke borte:(
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 21. desember 2015 #3 Skrevet 21. desember 2015 (endret) Det som alltid funker på klær etc. som har vanskelige flekker her er om jeg tar gallesåpe på dem før jeg hiver dem inn i maskinen. Vanish funker ikke. Gallesåpe kan kjøpes på Clas Ohlson. Du kunne kanskje prøvd å kjøpe det, for å gni litt av det på flekken. Går det an å ta av sofatrekket for å ha det i maskinen? Endret 21. desember 2015 av Glansbildeskrinet
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #4 Skrevet 21. desember 2015 Det spørs jo, ts, hva som er sølt på sofaen. Fett? Syre? Stearin? Og deretter er spørsmålet hva sofatrekket ditt er laget av og hvor fargebestandig det er. Dersom fargen sitter løst oppå trekket ville jeg forsøkt å smelte det meget, meget forsiktig (normal måte for flekkfjerning av skjøre duker, feks). Først ved hjelp av feks en varmeflaske. Altså: legg et dobbelt sett tørkerull på flekken. Fyll varmeflaske med varmtvann. Vent. Se om flekken trekker inn i tørkepapiret. Dersom ja: fortsett. Dersom nei: prøv hakket mer varme. Dersom flekken er fett KAN faktisk varmeflaske-trikset funke (det vil varme opp fettet som så vil trekke inn i papiret). Dersom flekken er syre (feks tomatsaus, frukt, el.) så må du oppsøke en ekspert. Syre endrer i verste fall fargen på selve stoffet, så du risikerer å måtte refarge trekket eller bytte det ut. Anonymkode: 4fa64...93f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #6 Skrevet 21. desember 2015 Gallesåpe og skuresvamp Anonymkode: fd5f1...83f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå