Gå til innhold

Hund bjeffer i timevis - ringe politiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i blokkleilighet i Oslo. Ingen i min oppgang har hund, men mulig noen i nabooppgangene har. Har imidlertid aldri hørt noe bjeffing. Men nå derimot - i ca 4-5 timer i strekk har en hund bjeffet et sted i blokka - i ett sett. Bør jeg ringe politiet? Kan det være tegn på at noe er galt - enten med hund eller eier? Jeg hører det bare svakt, og kan ikke lokalisere hvor det kommer fra, så meldingen til politiet ville vært ullen. 

Hilsen en med lite peiling på hund

Anonymkode: 230a2...41c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hunder bjeffer hele tiden uten grunn. Man skulle nesten tro de var primitive skapninger drevet av instinkt.

Dersom du mot formodning føler det er riktig å dele din deduksjoner med politiet, bruk 02800 og ikke nødnummeret. 

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Nei, hunder bjeffer hele tiden uten grunn. Man skulle nesten tro de var primitive skapninger drevet av instinkt.

Dersom du mot formodning føler det er riktig å dele din deduksjoner med politiet, bruk 02800 og ikke nødnummeret. 

jeg tror det er det.

Anonymkode: 2e650...622

Skrevet

Bjeffing 5 timer i strekk er ikke normalt. Se om du kan lokalisere åstedet først, hør med naboer (du er sannsynligvis ikke den eneste some r plaget), kanskje kontakte vaktmester eller noe hvis dere har en eller annen ansvarlig på stedet - politi siste skanse. Hvis den fortsetter utover natten, da er det noe galt.

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, Livan skrev:

Bjeffing 5 timer i strekk er ikke normalt. Se om du kan lokalisere åstedet først, hør med naboer (du er sannsynligvis ikke den eneste some r plaget), kanskje kontakte vaktmester eller noe hvis dere har en eller annen ansvarlig på stedet - politi siste skanse. Hvis den fortsetter utover natten, da er det noe galt.

hva med oss som er redd hunder?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva med oss som er redd hunder?

Dere får ta dere sammen! 

Anonymkode: ff7e6...46a

• Liker 4
Skrevet

For hunder med separasjonsangst så er det normalt å bjeffe timesvis i strekk når eieren er borte.
Dette er ikke en politisak , men om problemet vedvarer bør du prøve å gå litt rundt å lokalisere hvor det kan komme fra, og banke på døren og opplyse eieren om at hunden bjeffer hele dagen. Trolig er ikke eier klar over det, og ingen vil at hunden sin skal være så nervøs og urolig, så da kan eier sette inn tiltak for å forhindre det eller trene hunden bedre.

Anonymkode: 72d7a...75a

• Liker 6
Skrevet

Hvordan går det med bjeffingen?

Skrevet

Still deg på plassen utenfor blokka og se om du fortsatt hører det, og eventuelt om du hører mer eksakt hvor det kommer fra. Bjeffing er normalt men ikke 5 timer i strekk. Ville vært litt bekymret.

Anonymkode: 13f1d...634

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke en politisak [...]

Anonymkode: 72d7a...75a

Jo, det kan det være. Det kan være snakk om brudd på hundeloven, eller det kan være at den offentlige ro eller nattero forstyrres av bjeffingen. Men det kan selvsagt være greit å prøve å lokalisere stedet og få kontakt med hundeeieren før man ringer. Hundepatruljen Oslo på TV3 viste et lignende oppdrag, der politiet dro til en blokk etter klager på konstant bjeffing. Hunden var alene i en sykkelbod, og politiet ba om hjelp fra Viking el.l. for å ta vare på hunden. 

Anonymkode: d809d...33e

• Liker 3
Skrevet

En av naboene her, vet ikke hvem, hadde fått en hund som tydelig led av seperasjonsangst. Den sto konstant og bjeffet.

Jeg hengte rett og slett opp en lapp om at hunden bjeffet når den var alene i oppgangen, ikke at det var noe problem for meg, men det hørtes ikke ut som om hunden hadde det helt bra alene. Problemet ble borte, mulig hunden bare var på besøk, men uansett greit med en lapp som gjør at de blir klar over problemet. (Hvis du da ikke klarer å finne ut hvor det kommer fra).

Anonymkode: b3cfd...11e

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan det være. Det kan være snakk om brudd på hundeloven, eller det kan være at den offentlige ro eller nattero forstyrres av bjeffingen. Men det kan selvsagt være greit å prøve å lokalisere stedet og få kontakt med hundeeieren før man ringer. Hundepatruljen Oslo på TV3 viste et lignende oppdrag, der politiet dro til en blokk etter klager på konstant bjeffing. Hunden var alene i en sykkelbod, og politiet ba om hjelp fra Viking el.l. for å ta vare på hunden. 

Anonymkode: d809d...33e

For alt vi vet kan eieren ligge død inne med hunden. Man leser om folk som er halveis råtnet før de oppdages - no thanx til disse som umiddlebart konkluderer med at det ikke er politisak.

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Livan skrev:

For alt vi vet kan eieren ligge død inne med hunden. Man leser om folk som er halveis råtnet før de oppdages - no thanx til disse som umiddlebart konkluderer med at det ikke er politisak.

Og så blir hunden etterhvert sulten... 

Anonymkode: fd8c1...5de

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere får ta dere sammen! 

Anonymkode: ff7e6...46a

hvorfor det?

Skrevet

En hund som bjeffer er i seg selv ikke en politisak, men det kan jo være flere grunner til at den bjeffer så lenge.

Min hund kan gjøre det, og hun kan godt være alene i noen timer. Hvis hun bjeffer i 5 timer, så er det ikke noe galt. Hun har bare hørt noe eller blitt vekket av noe, og tror hun må si ifra.

Hvis noen vil gi bekymringsmelding om hundehold, så er det til Mattilsynet (enten ring eller send inn elektronisk). Hvis man tror eier ligger død sammen med hunden, så ring politiet på 02800. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...