PhilosopherSe7en Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 (endret) Har i dag en Kenwood kjøkkenmaskin som fungerer ok. Er noen ting som irriterer meg som gjør at jeg vurderer en ny maskin. Så da lurer jeg på om dette er ting som vil irritere meg med alle kjøkkenmaskiner, eller om dette er noe min maskin rett og slett er dårlig på. - Den tar ikke helt inn til kanten, så deig/røre blir ikke skikkelig blandet uten at jeg hjelper til med slikkepott underveis. - Ved bruk av eltekrok så ender det med at deigen "ruller" seg opp over langs kroken fremfor å blande deigen. - Maskinen står veldig ustødig ved blanding av ulike typer deiger. Hopper rundt så snart en har litt turtall på. Hva tilbehør er dette, og til hvilken maskin passer det til? http://www.passionforbaking.com/wp-content/uploads/2010/12/DSC_00341.jpg Endret 20. desember 2015 av PhilosopherSe7en la til link.
DysterPytten Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Tar den ikke i kanten må du justere kroken ned. Erfaringen min er at deigen er for tørr når den klistrer seg rundt kroken slik. Mer vann. Skal ikke ha fullt turtall ved deiger. Les instruksjonen så står det både hvor stor melmengde den tåler og hvilken styrke som skal brukes. Kan ikke svare på resten av spm dine, men jeg hadde de samme irritasjonsmomentene inntil jeg justerte krok og lagde løsere deiger. 1
PhilosopherSe7en Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2015 Krok tar ned i bunn og er justert som det står i bruksanvisningen ved bruk av ark i bunn for å finjustere. Men dette hjelper svært lite mot kantene rundt bollen, er her ting fester seg og jeg må dytte nedi underveis. Sett litt på passionfor baking. Der har hun en ekstra kant på visp for å ta helt i kant, samt en eltekrok jeg la til link på i første innlegg. Ser ut som at de to tingene ville løst mine største irritasjonsmomenter.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2015 #4 Skrevet 21. desember 2015 Har du en flatvisp med silikonkant? Mulig den kunne hjulpet å blande ingrediensene før du benytter eltekroken. Anonymkode: 04fde...7b3 1
PhilosopherSe7en Skrevet 21. desember 2015 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2015 Ikke silikonkant på noen av vispene. Dette er jo en av tingene jeg ønsker Den jeg etterlyste som hun hos Passion4baking bruker er Ankarsrum Assistent Original. Denne har en annen type måte å elte deig på i tillegg til vanlig eltekrok. Den kommer også med deigkniv som sørger for at alt som er i kantene blir tatt med i eltingen. Jeg kan jo kjøpe ny flatvisp med silikonkant til den jeg alt har, men ønsker også stålbolle og da blir jo prisen for eksrautstyr nesten samme som å kjøpe ny maskin med samme utstyr.
listefyll Skrevet 22. desember 2015 #6 Skrevet 22. desember 2015 (endret) Maskinen på bildet er denne: https://bakerenogkokken.no/kj%C3%B8kkenmaskiner/ankarsrum-assistent-original/?gclid=Cj0KEQiA496zBRDoi5OY3p2xmaUBEiQArLNnK3HgPvHwtqCa_m8AXBGisnhCze5Myt2-Se1xQPKUuUsaAuXP8P8HAQ Jeg tror den er god til deiger, det er i hvertfall morfar sin, men slitsomt med hull i midten ved vanlige kakerører. Ønsker meg en slik til deig selv Endret 24. desember 2015 av listefyll
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #7 Skrevet 22. desember 2015 Den 20.12.2015 at 23.52, PhilosopherSe7en skrev: Har i dag en Kenwood kjøkkenmaskin som fungerer ok. Er noen ting som irriterer meg som gjør at jeg vurderer en ny maskin. Så da lurer jeg på om dette er ting som vil irritere meg med alle kjøkkenmaskiner, eller om dette er noe min maskin rett og slett er dårlig på. - Den tar ikke helt inn til kanten, så deig/røre blir ikke skikkelig blandet uten at jeg hjelper til med slikkepott underveis. - Ved bruk av eltekrok så ender det med at deigen "ruller" seg opp over langs kroken fremfor å blande deigen. - Maskinen står veldig ustødig ved blanding av ulike typer deiger. Hopper rundt så snart en har litt turtall på. Hva tilbehør er dette, og til hvilken maskin passer det til? http://www.passionforbaking.com/wp-content/uploads/2010/12/DSC_00341.jpg I min erfaring så vil et bytte fra Kenwood til et skikkelig merke (eller ofte til et billigmerke, også - Kenwood vet å ta seg betalt for skrapet sitt) alltid føre med seg glede og sjelefred. Jeg har hatt en stk Kenwoodmaskin og den var elendig nok til at jeg aldri kommer til å ta noe av det merket i hus igjen. Ikke om jeg så får det tilbudt gratis er det verdt skapplassen. Før ville jeg blandet alt for hånd. Kjøp deg en Kitchenaid. Slitedeler i metall gjør at du slipper "skramlelyder" og konstant utbytting av slitte, fillete plastbiter (hvem lager maskindeler i plast!?). God tyndge og velplassert motor gjør at den ikke flytter seg uansett hva som skjer. Og den blander selvsagt "helt ut" men det gjør nå vel alle ok maskiner, så det er ikke akkurat en bragd. Anonymkode: 94531...d40
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #8 Skrevet 24. desember 2015 Ville gått for en maskin som faktisk er laget for å blande deig med, feks Assistent som nevnt over, eller en i denne Bosch-serien: http://www.euronics.no/Produkter/Hus-hjem/Kjoekkenapparater/Kjoekkenmaskiner/Kjoekkenmaskin/Bosch-MUM6N23A1-Kjoekkenmaskin Jeg har en eldre variant av sistnevnte og har ikke de problemene du nevner. Anonymkode: 755d4...631
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #9 Skrevet 24. desember 2015 Det er din måte å håndtere maskinen på som er problemet. Du har ikke deig i mengde og konsistens tilpasset din kjøkkenmaskin. Du har ikke tilpasset krokene og dermed blir det som det blir uansett hvilken maskin du kjøper. Anonymkode: ca956...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #10 Skrevet 24. desember 2015 Jeg ville i alle fall ikke byttet til Kitchen Aid dersom jeg var deg. Dette er en maskin som kun passer til små "rosablogger-porsjoner", og ikke noe en ordentlig kokk ville ha brukt. Anonymkode: fa00f...7ba 6
lulle Skrevet 24. desember 2015 #11 Skrevet 24. desember 2015 Jeg har akkurat samme problemer med Kenwood som ts...
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #12 Skrevet 24. desember 2015 Samme her. Deigen klebrer seg oppover kroken, tar ikke i kantene, og den beveger seg noe så helt forjævlig på kjøkkenbenken at jeg kan faktisk ikke bruke den uten tilsyn! DRITT-MASKIN!! Anonymkode: c538e...5f8
PhilosopherSe7en Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #13 Skrevet 27. desember 2015 Den 24.12.2015 at 11.25, AnonymBruker skrev: Det er din måte å håndtere maskinen på som er problemet. Du har ikke deig i mengde og konsistens tilpasset din kjøkkenmaskin. Du har ikke tilpasset krokene og dermed blir det som det blir uansett hvilken maskin du kjøper. Anonymkode: ca956...d7b Si meg, hvordan kan jeg tilpasse krokene annet enn på hvor dypt de skal ta i bollen? Finner ingen ting om hvordan jeg kan justere at den skal ta lengre ut i kantene for å få med alt derfra. Ser også at andre har de samme problemene, så dette er tydeligvis ett problem som går igjen på kenwood maskiner. Kanskje derfor de selger andre typer eltekroker og visper som ekstrautstyr, da disse vil eliminere problemet som vi har. Jeg er bare ikke så veldig interessert i å bytte ut alt utstyret som fulgte med da de kunne lagt med fungerende utstyr fra start av. Jeg lånte forresten en Assistent for å sammenligne. Tok nøyaktig samme mengde tørt og vått i begge maskinene, der deigen på Kenwood klebet seg opp langs eltekroken og lot deler av ingrediensene ligge fint igjen i bollen. All deigen var jo forflyttet seg oppover langs kroken så det var ikke lengre kontakt mellom deigen og resten av tørrvarene. Assistent var bare å starte og resten gikk av seg selv, rett og slett en mye bedre maskin til elting av deiger. Fikk dessverre ikke testet ut det andre tilbehøret til Assistent før den ble levert tilbake, men en slik maskin står høyt på innkjøpslisten min nå for å bytte ut Kenwood.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Det er og viktig å ha i væske før mel. Tror heller det er brukerfeil. Ingen av de jeg kjenner som har kenwood har disse problemene som du nevner. Dessuten så fikk jeg med en "slikkepottvisp" til min, den tar kantene ved blanding av rører. Anonymkode: 00423...e91
PhilosopherSe7en Skrevet 27. desember 2015 Forfatter #15 Skrevet 27. desember 2015 Har du silikonkant på vispen så har du jo selvsagt ikke det problemet med at ting henger fast i kantene, da silikonkanten løser det. Brukerfeil? Ja det er fryktelig vanskelig å putte ingredienser i en bolle og starte en maskin, her burde det fulgt med nettkurs og videoer som viser steg for steg hvordan det skal gjøres!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå