Gå til innhold

Salg av leilighet - skattepliktig gevinst (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg meldte om flytting fra min tidligere bolig 10. januar 2015. Leiligheten ble solgt 11. desember 2015 (da ble aksept bud lagt inn). Selve overdragelsen av leiligheten (levering av nøkler) skjer 11. januar 2015. Er det korrekt at jeg ikke behøver å betale skatt av boliggevinst? Jeg mener at det er datoen for aksept bud som gjelder. Noen som vet?

Anonymkode: 1a6ac...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må skatte.

Anonymkode: 5d113...ccc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det avgjørende er hvor lenge du har bodd i boligen selv.  Du må ha bodd der 1 år av de siste 2 årene. Som svar på ditt spørsmål TS: 

"Reglene er klare. Vil du unngå beskatning på boligsalget må det finne sted eller avtales mer enn ett år etter at boligen ble kjøpt, og som eier må du ha bodd der i ett av de siste to årene. Her er det viktig å merke seg at eiertiden regnes fra det tidspunktet du faktisk overtar rådigheten over eiendommen, altså på tidspunktet den ble kjøpt, og fram til salg avtales ved at en ny eier får inn et bindende bud. Når det gjelder botid, er det innflytningsdatoen som blir lagt til grunn. Botiden regnes fram til avtale om salg blir inngått. "

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/salg-av-bolig/unnga-skatt-ved-salg-av-bolig/

Endret av Miss Blue
Skrevet
Et øyeblikk siden, Miss Blue skrev:

Det avgjørende er hvor lenge du har bodd i boligen selv.  Du må ha bodd der 1 år av de siste 2 årene

Det stemmer, men TS må skatte fordi:

Eiertiden regnes fram til det som kommer først av realisasjon eller avtale om realisasjon.

Skjer realisasjonen i form av salg eller bytte, regnes eiendommen som realisert på det tidspunkt det er inngått en fullstendig avtale om overdragelsen.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, men TS må skatte fordi:

Eiertiden regnes fram til det som kommer først av realisasjon eller avtale om realisasjon.

Skjer realisasjonen i form av salg eller bytte, regnes eiendommen som realisert på det tidspunkt det er inngått en fullstendig avtale om overdragelsen.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833

Jeg har bodd der 1 år av de siste 2 årene, og jeg har skrevet under kjøpskontrakt (signert 3 eksemplarer: min, kjøper, eiendomsmegler).

Skrevet

Jeg har bodd der 1 år av de siste 2 årene, og jeg har skrevet under kjøpskontrakt (signert 3 eksemplarer: min, kjøper, eiendomsmegler).

Skrevet

Har du de siste 2 årene (365 dager x 2 = 730 dager) bodd der minst 365 dager før du fysisk flytter ut av boligen, ska du ikke skatte av gevinst ved salg. Det kommer ikke frem i hi, når tid ts flyttet inn. 

Anonymkode: 972d6...457

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...