Gå til innhold

Sunne godsaker i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp gått ned en del kg, og nå som julen er på vei, er jeg redd for å gå opp igjen. Man går jo ikke opp så veldig mange kg bare i julen, men min erfaring tilsier at det er vanskelig å komme tilbake til sunne vaner på nyåret. Når familien samles så blir det mye godteri og julekaker. Er det noen som har forslag til sunne ting vi også kan sette frem?

Trenger også tips til gode og sunn mat til frokost/lunsj man kan spise. Jeg tenker at hvis vi klarer å holde oss sunne på dagtid, er det ikke like farlig å spise litt usunt på kvelden. Problemet er vel hvis vi spiser usunt gjennom hele dagen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg mener problemer oppstår hvis man spiser for mye og usunt gjennom hele desember og fortsetter i januar. Da er det vanskelig å både komme tilbake til normalen, og å gå ned de overflødige kiloene. Om det dreier seg om én dag, eller tilogmed to, har det ingenting å si hvor mye man inntar.

Julefrokost er for meg tradisjonelt brødskiver med litt "flottere" pålegg - kjøttpålegg som sylte, julepostei (leverpostei med gelé), edamerost, røkt laks, waldorfsalat. Gjerne risengrynsgrøt til lunsj. I tillegg til sjokolade, kaker og marsipan, er det vanlig å servere nøtter (gjerne sånne man knekker selv, hasselnøtter og valnøtter) og frukt (standard er røde epler, druer og klementiner).

Frokosten første dag er ofte rester fra julemiddagen som pålegg - ribbe, pølse, medisterkaker.

Endret av Pringle
Skrevet
5 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg mener problemer oppstår hvis man spiser for mye og usunt gjennom hele desember og fortsetter i januar. Da er det vanskelig å både komme tilbake til normalen, og å gå ned de overflødige kiloene. Om det dreier seg om én dag, eller tilogmed to, har det ingenting å si hvor mye man inntar.

Julefrokost er for meg tradisjonelt brødskiver med litt "flottere" pålegg - kjøttpålegg som sylte, julepostei (leverpostei med gelé), edamerost, røkt laks, waldorfsalat. Gjerne risengrynsgrøt til lunsj. I tillegg til sjokolade, kaker og marsipan, er det vanlig å servere nøtter (gjerne sånne man knekker selv, hasselnøtter og valnøtter) og frukt (standard er røde epler, druer og klementiner).

Frokosten første dag er ofte rester fra julemiddagen som pålegg - ribbe, pølse, medisterkaker.

TS spør om tips til sunn mat i julen. 

• Liker 3
Skrevet

Klementiner, mandler, valnøtter, dadler og fiken er sunnere alternativer til marsipan dekt av sjokolade eller julebakst. 

Til frokost/lunsj er det jo relativt sunt med grovt brød og røkelaks eller annet fiskepålegg, edamerost er også godt. Bløtkokt egg er godt og sunt.

Skrevet

Frukt og atter frukt. Nøtter av ymse slag. Oppskårne grønnsaker vet jeg noen bruker. ☺

Skrevet

Som snacks som serveres det her nøtter, klementiner og annen frukt

Jeg kan ikke spise godteri og sukker, så slik får det bare bli. Jeg gidder ikke kjøpe inn masse som kanskje ikke blir spist opp av gjestene slik at jeg må kaste det, så da serverer jeg kun ting som vi spiser her hjemme til vanlig. 

Når det kommer til måltider, så er det viktig å tenke på å spise et fullverdig måltid slik at man ikke blir sulten igjen med en gang. Jeg spiser som oftest mye egg til frokost og lunsj, kombinert med litt spekemat så blir det litt ekstra godt i juletiden. Egg er den råvaren som også gjør at kroppen min er fornøyd hele dagen så jeg ikke sprekker helt bår kvelden kommer og fråtser villt :P 

Skrevet
5 timer siden, nelipot skrev:

Klementiner, mandler, valnøtter, dadler og fiken er sunnere alternativer til marsipan dekt av sjokolade eller julebakst. 

Til frokost/lunsj er det jo relativt sunt med grovt brød og røkelaks eller annet fiskepålegg, edamerost er også godt. Bløtkokt egg er godt og sunt.

Mandler og valnøtter er jo sunnere alternativ. Men det inneholder likevel ekstremt mye kalorier. Mer enn sjokolade og potetgull. Så hvis man er redd for å gå opp i vekt , er det absolutt ikke å anbefale. 

Dadler også er jo litt kalorier i

Anonymkode: e968a...199

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Jerry Lee skrev:

Frukt og atter frukt. Nøtter av ymse slag. Oppskårne grønnsaker vet jeg noen bruker. ☺

Hun er jo redd for å gå opp i vekt. Da burde man ihvertfall ikke spise nøtter. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan lage nøttebarer av frukt og nøtter (bløtlegg nøttene). Se oppskrifter på nett. Sykt godt og sunt. 

Ellers er frukt generelt veldig godt. Sjekk ut helsekostbutikkene, de har sunne sjokolader (ombar er min favoritt). Dyrt, men verdt det! Smaker bedre gjør det også. 

Anonymkode: 7a323...5a4

Skrevet

Dadler hvor du putter mandel i, mmmmmmmm

Skrevet

Erter og gulrøtte med kalorifattig vann til. Hold deg unna ribba! Den er faaaaarlig! Julebrus også! Selv uskyldige små klementiner er det faaaaaaaaatrligr kalorier i! Du legger på deg to kg av en klementin så best å holde seg unna! 

Anonymkode: 79b69...745

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo redd for å gå opp i vekt. Da burde man ihvertfall ikke spise nøtter. 

For noe tullete idioti. Det er forskjell på nøtter, potetgull og sjokolade! Så klart man ikke kan spise et helt trilleborlass med nøtter, men det er alikvel et bedre alternativ enn potetgull. Potetgull og sjokolade gir kunn tomme unyttige kallorier, nøtter får man jo faktisk litt mer ut av!

Anonymkode: 778e0...7db

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noe tullete idioti. Det er forskjell på nøtter, potetgull og sjokolade! Så klart man ikke kan spise et helt trilleborlass med nøtter, men det er alikvel et bedre alternativ enn potetgull. Potetgull og sjokolade gir kunn tomme unyttige kallorier, nøtter får man jo faktisk litt mer ut av!

Anonymkode: 778e0...7db

Ja, man får mye gode næringsstoffer av nøtter. Men det er likevel veldig mye kalorier i det. Ca 600 per 100 gram. Og om man går opp eller ned i vekt handler om kalorier ut vs inn. Hvis man likevel ligger i underskudd eller på vedlikeholdsnivå er det jo helt greit med nøtter. Men det er mye lettere å havne over "grensa" om man spiser nøtter enn om man spiser noe som er kalorifattig. Jeg ville ihvertfall ikke anbefalt å spise noe med så mye kalorier om man er redd for å gå opp i vekt. Isåfall i veldig små mengder. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mandler og valnøtter er jo sunnere alternativ. Men det inneholder likevel ekstremt mye kalorier. Mer enn sjokolade og potetgull. Så hvis man er redd for å gå opp i vekt , er det absolutt ikke å anbefale. 

Dadler også er jo litt kalorier i

TS trenger da vel ikke å spise et helt lass av mandler og valnøtter dersom hun er redd for å gå opp i vekt. Mandler og valnøtter er likevel sunnere alternativ til sjokolade og potetgull, som igjen inneholder ekstremt mye (tomme) kalorier og lite næring. 

Når jeg skreiv innlegget mitt tok jeg utgangspunkt i næring, ikke kalorier. Hvor mange kalorier det blir regner jeg med at TS klarer å styre selv.

Skrevet
6 timer siden, nelipot skrev:

TS trenger da vel ikke å spise et helt lass av mandler og valnøtter dersom hun er redd for å gå opp i vekt. Mandler og valnøtter er likevel sunnere alternativ til sjokolade og potetgull, som igjen inneholder ekstremt mye (tomme) kalorier og lite næring. 

Når jeg skreiv innlegget mitt tok jeg utgangspunkt i næring, ikke kalorier. Hvor mange kalorier det blir regner jeg med at TS klarer å styre selv.

Du påpeker noe viktig her. Jeg tror kunnskap om næringsprofil for forskjellige matvarer, og porsjonskontroll, er blant de sentrale problemene for de fleste som sliter med vekta. Tråd etter tråd om det samme, tyder på det.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Pringle skrev:

Du påpeker noe viktig her. Jeg tror kunnskap om næringsprofil for forskjellige matvarer, og porsjonskontroll, er blant de sentrale problemene for de fleste som sliter med vekta. Tråd etter tråd om det samme, tyder på det.

Enig. Det virker nesten som om kalorimafiaen virkelig mener at det er det samme om man spiser 50 g smågodt eller 50 g nøtter. Hva man får i seg av næring, og ikke minst hvordan metthetsfølelsen påvirkes, det er visst ikke så nøye.

Anonymkode: c1395...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...